Starter Set fietsgereedschap

Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Hier ben ik nog eens...

de Parktool PRS-25 montagestandaard is reeds onderweg. Iemand een tip voor een kwalitatief toch betaalbaar starterset fietsgereedschap om indien nodig aan de Stromer te sleutelen. Ik veronderstel dat het versnellingsapparaat en toebehoren het meeste onderhoud vraagt...
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Let ook op de juiste maat torx sleutel voor de steekassen. Zo uit mijn hoofd T70.
Verder een stel goede inbussleutels
Liefst een momentsleutel
Verder is het afhankelijk wat je zelf denkt te gaan doen.
Voor ketting en cassette heb je speciaal gereedschap
Idem voor de trapas
Als je veel zelf wil doen kan het uit om te investeren in gereedschap
Maar de aanschafkosten kunnen best hoog zijn
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Zippybikky schreef: 06 sep 2018, 16:00
Liefst een momentsleutel
Idd goede momentsleutel staat ook op mijn lijstje. Loopt topic elders maar ik ben er nog niet uit welke aan te schaffen...lastig
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer9000 schreef: 06 sep 2018, 15:17 Iemand een tip voor een kwalitatief toch betaalbaar starterset fietsgereedschap om indien nodig aan de Stromer te sleutelen.
Ik zou niet gaan shoppen voor een complete set. Mijn ervaring is dat budget-sets kwalitatief niet voldoen en dat complete sets van A-merken zoals Parktool ook onderdelen bevatten die je niet gaat gebruiken (maar waar je wel voor betaalt).

Ik zou zeggen:

- Momentsleutel + bitjes (veelal inbus)
- T70 sleutel/bitje
- Bandenreparatiespul (als je dit tenminste zelf wil doen)
- Reinings- en smeermiddel voor je ketting (zowel voor droog als nat weer)
- Borstelsetje voor moeilijke plekken zoals de cassette
- Fietspomp met drukmeter

Over al deze producten lopen wel wat topics. Ik zou eruit vissen wat jou het prettigst lijkt.

Dat is om te beginnen. Wanneer je zelf de ketting wil gaan vervangen, kransjes of de trap-as wil onderhouden e.d. dan heb je nog wat meer gereedschap nodig.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Stromeur schreef: 07 sep 2018, 09:28
Stromer9000 schreef: 06 sep 2018, 15:17 Iemand een tip voor een kwalitatief toch betaalbaar starterset fietsgereedschap om indien nodig aan de Stromer te sleutelen.
Ik zou niet gaan shoppen voor een complete set. Mijn ervaring is dat budget-sets kwalitatief niet voldoen en dat complete sets van A-merken zoals Parktool ook onderdelen bevatten die je niet gaat gebruiken (maar waar je wel voor betaalt).

Ik zou zeggen:

- Momentsleutel + bitjes (veelal inbus)
- T70 sleutel/bitje
- Bandenreparatiespul (als je dit tenminste zelf wil doen)
- Reinings- en smeermiddel voor je ketting (zowel voor droog als nat weer)
- Borstelsetje voor moeilijke plekken zoals de cassette
- Fietspomp met drukmeter

Over al deze producten lopen wel wat topics. Ik zou eruit vissen wat jou het prettigst lijkt.

Dat is om te beginnen. Wanneer je zelf de ketting wil gaan vervangen, kransjes of de trap-as wil onderhouden e.d. dan heb je nog wat meer gereedschap nodig.
Thx! Ik ga dat allemaal eens opzoeken. Love dit forum hier! :ba
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

mhoutman schreef: 07 sep 2018, 09:09
Zippybikky schreef: 06 sep 2018, 16:00
Liefst een momentsleutel
Idd goede momentsleutel staat ook op mijn lijstje. Loopt topic elders maar ik ben er nog niet uit welke aan te schaffen...lastig
Idd. Ik ben bij Park Tool aan het kijken, je hebt de 5.2 en 6.2... het begint al... welke? :bu:
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Stromer9000 schreef: 07 sep 2018, 15:51
Liefst een momentsleutel

Idd. Ik ben bij Park Tool aan het kijken, je hebt de 5.2 en 6.2... het begint al... welke? :bu:
Laat hier weten welke het geworden is want ik ben ook naarstig op zoek :)
Golvas

Linkje naar het momentsleutel topic : viewtopic.php?f=8&t=17
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 07 sep 2018, 09:28 Ik zou zeggen:

- Momentsleutel + bitjes (veelal inbus)
- T70 sleutel/bitje
- Bandenreparatiespul (als je dit tenminste zelf wil doen)
- Reinings- en smeermiddel voor je ketting (zowel voor droog als nat weer)
- Borstelsetje voor moeilijke plekken zoals de cassette
- Fietspomp met drukmeter
Ik mis zelf één ding in dat lijstje, een kettingpons. Die heb ik gewoon altijd bij me.
Ik heb zo al enkele keren een kettingprobleem kunnen oplossen (schakel verwijderen, missing linkje plaatsen), terwijl ik onderweg was. Er bestaan multitools met een kettingpons ingebouwd, dus erg compact.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Missing link hoort dus ook op dat lijstje ;-)
Heeft mij op de atb ook al eens gered.
Plaats reactie