Beste mensen,
Gisteren zat ik te denken, zo heel af en toe gebeurt dat....
Ik heb een metabo boormachine met twee lithium accu's. Deze accu's trek ik eerst altijd helemaal leeg alvorens mijn tweede accu te pakken. Nu wordt dat met de stromer ontraden...kortom beter halve ladingen dan volledig ontladen accu's weer opladen.
Wat is dan het verschil???
Overpeinzing... accu
- Pieter
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
- Locatie: Mierlo
- Merk SP: Stromer ST1X
- Km-stand: 30.000
Een artikel waar ik al eens op ben gewezen, vertelt hier wat over:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
Een accu zet bij het opladen elektrische energie om in chemische energie en bij het ontladen gebeurt dit andersom. Hoe een accu het beste behandeld kan worden, wordt in bepaald door het type accu. Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van Nikkel-Metaal Hydride accu's (NiMH). Je vind deze accu's bijvoorbeeld nog terug in auto's, ze zijn groot, zwaar en relatief goedkoop.
De opvolgers van de NiMH-accu is de Lithium-Ion accu (Li-Ion) en de Lithium-Polymeer accu (Li-Po). De NiMH accu's hebben wel voor een groot deel het "correct" gebruik van accu’s bepaald; veel van de goede tips stammen nog uit die periode en zijn niet van toepassing op de Lithium accu's.
Het memory-effect was een probleem van de oude NiMH accu’s. Het hield in dat de accu zich het laatste oplaadniveau herinnerde en bij een nieuwe oplaadactie slechts tot dat niveau oplaadde. Om vermindering van accuprestaties te voorkomen, moesten NiMH accu's altijd volledig opgeladen en ontladen worden. Moderne Lithium-accu’s kennen dat probleem niet. Volledig ontladen wordt sterk afgeraden.
Voor een moderne Lithium-Ion accu geldt het tegenovergestelde: die raakt sneller uitgeput wanneer er volledig wordt opgeladen en ontladen. Daarbij stijgt de mechanische en thermische belasting voor de accu wanneer de resterende capaciteit bij het ontladen beneden de 30 procent daalt, en bij het opladen wanneer de 70 procent overschreden wordt. De accu wordt het meest ontzien als zich de beschikbare capaciteit dus beweegt tussen de 30 en 70 procent.
Een kwalitatief hoogwaardige Lithium accu kan gemiddeld zo’n 1.000 oplaadcycli aan voordat die merkbaar aan capaciteit inboet (je vind die 1.000 oplaadcycli vaak terug in teksten over de levensduur van dit soort accu's). Een laadcyclus komt in dit verband overeen met één keer volledig opladen en ontladen van de accu. Het ontladen van de accu tot 50 procent om deze daarna weer op te laden tot 100 procent, komt dus overeen met een halve laadcyclus. Daarom kan het geen kwaad om het apparaat regelmatig aan het stopcontact te hangen. Door een Lithium accu op tijd op te laden vermijd je het gevaar dat de laadcapaciteit daalt tot een te laag niveau.
Een andere veel gehoorde bewering is, dat je een nieuwe accu eerst minimaal twaalf uur in het stopcontact moet steken om de accu te trainen. Ook dat is een overblijfsel uit het NiMH-tijdperk. Omdat bij Lithium accu's niet langer sprake is van het memory-effect, is het trainen niet meer nodig. Met het volledig opladen en ontladen van Lithium accu's kan wel de resterende capaciteit van de accu worden bepaald. De kennis die daarmee verkregen wordt komt tot uiting in een exactere aanduiding van de batterij-indicator.
De opvolgers van de NiMH-accu is de Lithium-Ion accu (Li-Ion) en de Lithium-Polymeer accu (Li-Po). De NiMH accu's hebben wel voor een groot deel het "correct" gebruik van accu’s bepaald; veel van de goede tips stammen nog uit die periode en zijn niet van toepassing op de Lithium accu's.
Het memory-effect was een probleem van de oude NiMH accu’s. Het hield in dat de accu zich het laatste oplaadniveau herinnerde en bij een nieuwe oplaadactie slechts tot dat niveau oplaadde. Om vermindering van accuprestaties te voorkomen, moesten NiMH accu's altijd volledig opgeladen en ontladen worden. Moderne Lithium-accu’s kennen dat probleem niet. Volledig ontladen wordt sterk afgeraden.
Voor een moderne Lithium-Ion accu geldt het tegenovergestelde: die raakt sneller uitgeput wanneer er volledig wordt opgeladen en ontladen. Daarbij stijgt de mechanische en thermische belasting voor de accu wanneer de resterende capaciteit bij het ontladen beneden de 30 procent daalt, en bij het opladen wanneer de 70 procent overschreden wordt. De accu wordt het meest ontzien als zich de beschikbare capaciteit dus beweegt tussen de 30 en 70 procent.
Een kwalitatief hoogwaardige Lithium accu kan gemiddeld zo’n 1.000 oplaadcycli aan voordat die merkbaar aan capaciteit inboet (je vind die 1.000 oplaadcycli vaak terug in teksten over de levensduur van dit soort accu's). Een laadcyclus komt in dit verband overeen met één keer volledig opladen en ontladen van de accu. Het ontladen van de accu tot 50 procent om deze daarna weer op te laden tot 100 procent, komt dus overeen met een halve laadcyclus. Daarom kan het geen kwaad om het apparaat regelmatig aan het stopcontact te hangen. Door een Lithium accu op tijd op te laden vermijd je het gevaar dat de laadcapaciteit daalt tot een te laag niveau.
Een andere veel gehoorde bewering is, dat je een nieuwe accu eerst minimaal twaalf uur in het stopcontact moet steken om de accu te trainen. Ook dat is een overblijfsel uit het NiMH-tijdperk. Omdat bij Lithium accu's niet langer sprake is van het memory-effect, is het trainen niet meer nodig. Met het volledig opladen en ontladen van Lithium accu's kan wel de resterende capaciteit van de accu worden bepaald. De kennis die daarmee verkregen wordt komt tot uiting in een exactere aanduiding van de batterij-indicator.
Witte ST3 van maart 2019
Dank dank... het is mij geheel duidelijk!
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla...
Hmmmmmm.......
Dat wordt wel wat lastig, aangezien ik vrij geregeld (tegenwind, kou of een combinatie) op 1 à 2 procent accu lading op mijn bestemming kom.
Wordt dan toch standje 1 om na 45 km op 30% accu lading binnen te komen
Dat wordt wel wat lastig, aangezien ik vrij geregeld (tegenwind, kou of een combinatie) op 1 à 2 procent accu lading op mijn bestemming kom.
Wordt dan toch standje 1 om na 45 km op 30% accu lading binnen te komen
I cycle myself an accident
ST2 White 2016
ST7 Gold 2023
ST2 White 2016
ST7 Gold 2023
Ik spaar mijn accu niet, zodra de accu niet meer voldoet ga ik kijken voor een vervanging maar waarschijnlijker heb ik de fiets dan al ingeruild (schatting maart 2018)
Je zou verwachten dat stromer deze kennis benut in z'n oplader en batterij management
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Accu leeg rijden tot 10% kan echt geen kwaad. Als je daaronder duikt zou ik inderdaad gaan oppassen. Reinout-St1x neemt op zijn 60km enkele reis een extra accu mee, dat zou je dus ook nog kunnen doen (al is het wel een lomp en zwaar ding).
Sinds ik Stromer voel ik me wel eens een beetje als in de beginperiode van de mobiele telefoons. Toen liepen we rond met zo'n ijskast aan het oor, incl. lange antenne en extra batterij omdat die dingen in no time leeg waren. Hopelijk lachen we over tien jaar om onze actieradiusstress, maar voor nu zullen we het ermee moeten doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023