De grote Stromer koplampen-test

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Mochten jullie besluiten dat je op den duur toch ook een high beam wil. Supernova heeft sinds kort ook een m99 mini pro 45 in het assortiment. Ik vermoed dat die simpel uitwisselbaar is met de standaard lamp op de ST2 2018.

https://supernova-lights.com/m99-mini-pro-45/
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Elsje schreef: 27 sep 2018, 11:01 Mochten jullie besluiten dat je op den duur toch ook een high beam wil. Supernova heeft sinds kort ook een m99 mini pro 45 in het assortiment. Ik vermoed dat die simpel uitwisselbaar is met de standaard lamp op de ST2 2018.

https://supernova-lights.com/m99-mini-pro-45/
Cool!

Ik wil er wel een kleine "maar" bij plaatsen: de standaard Mini Pure-45 trekt 7,5W bij 12V (= 0,625A), de Mini Pro-45 trekt 8,6W (= 0,717A) in low-beam en 16W (= 1,33A) in high-beam. Het is hierbij heel erg de vraag wat voor electronica deze lamp aanstuurt...
Ik vermoed dat die low-beam geen probleem op gaat leveren, dat verschil is immers marginaal. Maar helemaal uitsluiten kun je dat pas als je weet hoe het intern geschakeld/aangesloten zit. In high-beam wordt de stroomsterkte meer dan verdubbeld! En die high-beam heb je soms lang aan... Persoonlijk vind ik dit een risico dat te groot is. Ik kan absoluut niet inschatten hoe groot het risico is *dat* het mis gaat, maar *als* het misgaat zit je wel met flinke kosten waarbij je geen garantie kunt claimen.

Als je echt graag een groot licht functie wilt dan zou ik toch voor de M99 Pro gaan. Die lamp is wellicht duurder en het aansluiten is iets lastiger, maar het risico dat je vervolgens loopt dat het mis gaat is zo goed als 0.

My 2ct.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Ook bij mijn aanschaf lang getwijfeld tussen ST 3 of ST 2 2018 vanwege de verlichting op de St2
Wat vind jij in de vergelijking van de ST2 MY2018 met de ST3 v.w.b. de verlichting?
De ST2 vind ik inderdaad voldoende licht geven, maar de ST3 zou meer licht geven.
Heb jij het verschil tussen beide fietsen getest en is dat de reden dat je gekozen hebt voor de ST2 of lagen er ook ander redenen ten grondslag voor jou keuze?
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

FreddyH schreef: 27 sep 2018, 12:00
Elsje schreef: 27 sep 2018, 11:01 Mochten jullie besluiten dat je op den duur toch ook een high beam wil. Supernova heeft sinds kort ook een m99 mini pro 45 in het assortiment. Ik vermoed dat die simpel uitwisselbaar is met de standaard lamp op de ST2 2018.

https://supernova-lights.com/m99-mini-pro-45/
Cool!

Ik wil er wel een kleine "maar" bij plaatsen: de standaard Mini Pure-45 trekt 7,5W bij 12V (= 0,625A), de Mini Pro-45 trekt 8,6W (= 0,717A) in low-beam en 16W (= 1,33A) in high-beam. Het is hierbij heel erg de vraag wat voor electronica deze lamp aanstuurt...
Ik vermoed dat die low-beam geen probleem op gaat leveren, dat verschil is immers marginaal. Maar helemaal uitsluiten kun je dat pas als je weet hoe het intern geschakeld/aangesloten zit. In high-beam wordt de stroomsterkte meer dan verdubbeld! En die high-beam heb je soms lang aan... Persoonlijk vind ik dit een risico dat te groot is. Ik kan absoluut niet inschatten hoe groot het risico is *dat* het mis gaat, maar *als* het misgaat zit je wel met flinke kosten waarbij je geen garantie kunt claimen.

Als je echt graag een groot licht functie wilt dan zou ik toch voor de M99 Pro gaan. Die lamp is wellicht duurder en het aansluiten is iets lastiger, maar het risico dat je vervolgens loopt dat het mis gaat is zo goed als 0.

My 2ct.
Daar heb je een punt. Stromer zal er zeer waarschijnlijk (weer) geen duidelijkheid over geven. Het zou stromer sieren als ze de mini pro als upgrade zouden aanbieden. Kleine moeite toch?
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromer wil dat overduidelijk niet. De beste lampen voor het topmodel. Hoe kun je anders nog die fors hogere prijs verantwoorden....
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Trafficleader schreef: 27 sep 2018, 13:57
Ook bij mijn aanschaf lang getwijfeld tussen ST 3 of ST 2 2018 vanwege de verlichting op de St2
Wat vind jij in de vergelijking van de ST2 MY2018 met de ST3 v.w.b. de verlichting?
De ST2 vind ik inderdaad voldoende licht geven, maar de ST3 zou meer licht geven.
Heb jij het verschil tussen beide fietsen getest en is dat de reden dat je gekozen hebt voor de ST2 of lagen er ook ander redenen ten grondslag voor jou keuze?
De verlichting was een punt ,de beschikbaarheid een ander; Op dit forum gelezen en ook in de uitleg van de dealer begrepen dat de ST 3 meer licht gaf... De beschikbaarheid heeft de doorslag gegeven en het feit dat het licht ok is ...tevreden!!
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 27 sep 2018, 14:25 Stromer wil dat overduidelijk niet. De beste lampen voor het topmodel. Hoe kun je anders nog die fors hogere prijs verantwoorden....
:bn:
Dat kan toch: de ST5 heeft de M99 Pro, de ST2 zou de M99 Mini Pro kunnen krijgen. Is nog steeds minder dan het topmodel (700 tegen 1100lm normaal, 1400 tegen 1600lm in high-beam).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Elsje schreef: 27 sep 2018, 14:19 Daar heb je een punt. Stromer zal er zeer waarschijnlijk (weer) geen duidelijkheid over geven. Het zou stromer sieren als ze de mini pro als upgrade zouden aanbieden. Kleine moeite toch?
Welke fabrikant doet dat wel? En je kunt niet oordelen of het een kleine moeite is. Het is wellicht een kleine moeite om te controleren of het gaat, maar de uitkomst daarvan kan zijn dat de aanstuur electronica deze hogere stromen niet aankan. Dan is het niet meer "kleine moeite" om het te gaan supporten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Heden feedback van Supernova ontvangen.

Een ST2 2014 t/m 2017 levert 6 volt, echter maar 7,2 watt, dus te weinig voor de 6 volt 8 watt versies en de lamp zal dus helemaal niet gaan branden volgens Supernova. :bu:

Zoals wij zelf al concludeerden is een upgrade wel mogelijk naar de M99 pro. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Marco Verkerk op 28 sep 2018, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

FreddyH schreef: 27 sep 2018, 18:26 Welke fabrikant doet dat wel?
De fabrikant bepaalt wat de behoefte van de klant is?
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie