Batterij - Range vraagje

kingwil
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2018, 16:17

Hallo allemaal,

ik ben deze week een stromer aan het testen (42 km enkele reis) en het bevalt me erg goed. Ik neig dan ook erg naar aanschaf maar voor zover ik nog twijfel heb zit dat vooral bij de accu. Ik heb nu een leen-ST2 met 983 Wh batterij (onduidelijk hoe oud/gebruikt die is) en ik hou na die 42 km steeds ergens tussen de 3% en 9% over.

Dat voelt nogal krap, zeker nu de temperaturen nog relatief hoog zijn ben ik bang dat als het straks koud wordt ik mijn werk gewoonweg niet ga halen en dan lijkt het me ineens een hele zware fiets om nog 5 of 10 kilometer wind tegen te moeten voortstuwen :shock:

De route is met heel veel lange rechte stukken, wel veel windexposure, weinig hoogte meters. Ik ben wel zwaar (100kg) en lang dus veel gewicht en windweerstand.

Wat denken jullie, is deze batterij gewoon slecht of is het idd gewoon zo dat op koude dagen de range niet lang genoeg gaat zijn ook als ik een nieuwe fiets met 983 wH batterij aanschaf??

dank alvast!
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bekijk dit draadje eens : viewtopic.php?f=8&t=86&start=360&hilit=autonomie

Ik doe zelf iedere dag 52 km enkele rit, met een ST2, redelijk wat hoogtemeters en zit in dezelfde gewichtscategorie als jij maar trap zelf wel flink mee. Ik doe die afstand zonder enig probleem (heb de laatste weken wel wat minder batterijcapaciteit over, ongeveer 15%), en heb dan een gemiddelde snelheid tussen 36-40 km/h (volgens GPS, volgens de Stromer nog meer dan 1 km/h sneller).
Met de koppelsensor op 100% kan ik bijna 50 km doen in stand 3. Ik rijd met de koppelsensor op 30-40%, dat geeft me een iets lager gemiddelde maar een veel lager gebruik ook.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik rij met een ST2 elke dag 48 km met een 814 wh accu. Van de 48 km rijd ik 40 km in buitengebied met constante snelheden rond de 45 km/h. 8 km in de stad met lage snelheden. Ik weeg iets minder dan 75 kg, heb 2 tassen aan de bagagedrager. Sportieve zit.
Meestal tijd ik op standje 2 of 3 met 30% koppelsensor.
Ik houd deze warme dagen minimaal 25% over soms meer afhankelijk van de wind.
Pas bij temperaturen onder de 10 graden neem mijn verbruik toe. Daar boven niet omdat ik dan meer meetrap om mezelf warm te houden op de fiets.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Golvas

Je houdt zeer weinig over na die 42 km.
Lomito

kingwil schreef: 20 aug 2018, 16:34 Hallo allemaal,

ik ben deze week een stromer aan het testen (42 km enkele reis) en het bevalt me erg goed. Ik neig dan ook erg naar aanschaf maar voor zover ik nog twijfel heb zit dat vooral bij de accu. Ik heb nu een leen-ST2 met 983 Wh batterij (onduidelijk hoe oud/gebruikt die is) en ik hou na die 42 km steeds ergens tussen de 3% en 9% over.
Op basis van deze cijfers kom ik op een stroomverbruik van 22 Wh/km en dat is best hoog. Gemiddeld zien we bij de ST2 een stroomverbruik van 12-14 Wh/km waarbij je wel moet beseffen dat niet iedereen met maximale ondersteuning rijdt. Met mijn ST2s haalde ik wel verbruiken tot zo'n 22 Wh/km bij individuele ritten met harde wind in de winter.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Vandaag na 43 km mijn 814 accu leeg gereden op een St1X.
Dubbele gevulde Ortlieb, 2 meter windvangend object à 100 kg, volle ondersteuning (behalve de laatste 3 km), sensor op 100%. Wind op kop tot in de flank.

Momenteel houd ik met mijn w/w van 32 km meestal rond de 25 à 35 % over.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

En dat is bij 20+ graden... In herfst, winter en voorjaar bij 10_ of nog kouder gaat het bereik drastisch minder worden.

Ik haal nu met de Bulls (650Wh) met volle ondersteuning en gem. 35 kmpu net mijn enkele reis (46 km). Dat gaat in de winter absoluut niet, dan gaat de ondersteuning naar stand 3 en soms zelfs naar 2, met de bijbehorende snelheid (ong. 30 kmpu).
Daarom net een tweede accu besteld. Einde accustress.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Wiebe schreef: 20 aug 2018, 21:29 Vandaag na 43 km mijn 814 accu leeg gereden op een St1X.
Dubbele gevulde Ortlieb, 2 meter windvangend object à 100 kg, volle ondersteuning (behalve de laatste 3 km), sensor op 100%. Wind op kop tot in de flank.

Momenteel houd ik met mijn w/w van 32 km meestal rond de 25 à 35 % over.
Je zou dat 2 meter windvangend object à 100 kg beter thuis laten maar wellicht dat dan de Stromer ook niet ver komt...

Stroomverbruik 43/814= 18,9 Wh/km en 0,7x814/32= 17,8 Wh/km, ook best hoog voor een ST1x maar volkomen normaal bij 100% ondersteuning en tegenwind.
Free Bird
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2020, 13:15

Ik doe net als die opener van deze topic, Max 45 km in stand 2, zwaarste batterij, ST3, en fiets is nog maar 9 maand oud.Kan ik ergens iets aan mijn instellingen veranderen zodat ik meer kilometers doe met een volle batterij, of is het beste nu er al af van mijn batterij?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zou zeker even bij je dealer de SOH van je accu navragen. Welke accu heb je? 814 of 983 Wh?
En woon je in een gebied waar het altijd hard waait?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie