ST2 2017 Herfst-klaar? (problemen controller)

Plaats reactie
DJustin
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2017, 17:27

Beste Stromeraars,

Aangezien ik veel gelezen heb over de problematiek rondom de controller á €500 wil ik dit voor de herfst gaan aanpakken. Mijn controller werkt op dit moment nog perfect. Ik heb recent nog kunnen voorkomen dat ik €320 moet uitgeven voor een nieuwe adapter. De update over de finetuning geef ik binnenkort.

Ik heb dus een Stromer St2 uit 2015, zonder garantie. Voor zover ik kan zien is mijn controller nog nooit vervangen. Echter is de controller al wel 3 jaar oud. Tijd om deze goed te beschermen. Hiervoor had ik een plan van aanpak.

- Controller verwijderen uit de onderzijde
- Schoonmaken met Electrolube 400mL Aerosol Can Flux Remover Spray
- 3x (zeer dunne laag) Polyurethanen (Electrolube Amber 400 ml Aerosol Conformal Coating for Electronics)
- Voorspatbord Stabilisator
- Spatbord 190mm (beide op voorspatbord)
- Spatbord 150mm

Op dit manier hoop ik te voorkomen dat mijn controller van €500 kapot gaat.
Ik heb echter niet zoveel verstand van schoonmaken van PCB's en het isoleren hiervan. Als iemand betere (of goedkopere) en prima tips heeft dan hoor ik dit graag!
ST2 2015 - 14.000km
Wisco
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2019, 14:36

@DJustin

onlangs was ik in Duitsland met de strömer. Jammer genoeg moest ik deze buiten laten staan en is hij in de regen blijven staan.

Gevolg ==> errorcode op scherm. Aangezien ik geen garantie meer heb, zelfde aankoopdatum als de jouwe, kreeg ik het wel benauwd. Ik met de fiets naar de fietswinkel. Daar begonnen ze idd ook al met bedragen van 500-800€ te goochelen :shock: :shock: :shock:

Op de één of andere manier, toen hij deze op de oplader aansloot in de winkel, begon hij plots weer op te laden. :bp: :bp:

Natuurlijk wil ik dit voorkomen in de toekomst.

Als ik het goed begrijp heb je de controller aan de onderzijde van de fiets geopend en zo voorzien van een polyethuraan coating.
Hoe zit het met de stabilisators van de spatbord?
Ik kon ergens wel lezen dat je een update ging geven over de finetunning :D :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wisco schreef: 16 jun 2019, 22:11 Aangezien ik geen garantie meer heb, zelfde aankoopdatum als de jouwe, kreeg ik het wel benauwd. Ik met de fiets naar de fietswinkel. Daar begonnen ze idd ook al met bedragen van 500-800€ te goochelen
Dat valt nog te bezien.

Stromer heeft al in 2018 via een servicebulletin aan dealers laten weten dat de connectoren van de controller tijdens een reguliere onderhoudsbeurt moeten worden voorzien van krimpkous om problemen met vocht tegen te gaan. Als jij het regulier onderhoud netjes bij de dealer hebt laten uitvoeren, en als de dealer toevallig heeft verzuimd om die krimpkous aan te brengen, dan zou je bij problemen door vocht de dealer in gebreke kunnen stellen.

Het kan trouwens hoor, dan een controller van een 2017 model het moeilijk krijgt bij vocht, maar dat alles het weer doet wanneer de boel opdroogt. Het kan ook dat de controller wel helemaal de geest geeft. Ik zou het er niet op aan laten komen en eerst maar eens controleren of de dealer het servicebulletin van Stromer wel heeft opgevolgd.

Over alle door DJustin aangehaalde punten kun je via de zoekmachine van het forum inmiddels een schat aan informatie vinden.

In DJustins geval - controller uit 2015 en nooit problemen mee gehad - had ik trouwens het "if it ain't broke, don't fix it" principe aangehouden en mezelf beperkt tot een spatbordverlenger, zodat je minder blerf hoeft te poetsen. Het geval wil namelijk dat de controller spontaan een stuk gevoeliger wordt voor vocht wanneer je de connectoren, bij het terugplaatsen van de controller, niet op de juiste plek terug het frame in drukt...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie