Fan oplader werkt niet meer

DJustin
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2017, 17:27

Update:

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel even een tijdelijke oplossing gemaakt. Ik heb een 12 volt adapter aangesloten op de fan. Deze prik ik tergelijkertijd in wanneer ik aan het laden ben.

Enige afwijkendewat mij opvalt, is dat de lader continue blijft geven. Het oranje lampje blijft branden tot aan de 100%. Ik heb toch het idee dat de oplader niet helemaal lekker is.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Gebeurd zowel in de fiets als los laden.

Update 2
Ik denk dat ik onvoldoende geduld heb opgebracht. De lader blinkt nu netjes groen en hij is overgegaan op druppel laden. Ik wacht eventjes totdat ze beiden groen branden.
Als dat inderdaad zo is, dan is alleen de aansturing van de fan kapot en ga ik het probleem zeker kunnen oplossen.
ST2 2015 - 14.000km
DJustin
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2017, 17:27

De oplader is in zijn geheel komen te overlijden. Ik heb een nieuwe gekocht de 190 Watt versie.

De oude kan overgenomen worden als iemand daar zin in heeft.
https://link.marktplaats.nl/m1345269986
ST2 2015 - 14.000km
roel.verschaeren
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2019, 14:26

Ik heb dit topic gevonden, omdat ik exact hetzelfde probleem had. Bij mijn oplader heb ik een paar keer gehoord dat de ventilator stil viel tijdens het opladen. Uiteindelijk draaide hij ook niet meer en werd de oplader zeer heet met de rode knipperende indicator led tot gevolg.

Fiets, en oplader tweedehands gekocht en garantietermijn al lang overschreden, dus ik heb de oplader opengedaan. Ik kon het probleem oplossen door een schottky diode te vervangen. Deze was duidelijk beschadigd: onderkant printplaat licht verkleurd, en de behuizing was onder deze component licht gesmolten. Bij het nameten was duidelijk dat deze diode doorgeslagen was: geleiding in twee richtingen.

Ik had geen schottky diodes, maar heb een gewone diode gebruikt. Dit lost het probleem op: de fan draait tijdens het opladen opnieuw... Deze voeding wordt voortaan onder 'toezicht' gebruikt, maar ik kan volgende week alvast verder fietsen :D .
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Kleine side-step van het onderwerp, maar zou het mogelijk zijn om een 6x6cm computer fan te gebruiken?

Ik zie een fan van Fractal bijvoorbeeld die veeeel minder herrie maakt hij dezelfde luchtdruk en luchtverplaatsing als de originele fan.

De originele fan is aleen 5x5cm en gebruikt aansluiting met 2 draadjes, de fractal is 6x6cm met 3 draadjes. Maar volgens mij zijn twee met 12v genoeg om hem op full power te laten werken.

Meningen? Kan dit electrisch aangesloten worden? Gaat het passen?
Laatst gewijzigd door Jorismak op 13 okt 2019, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij computer fans heb je 3 aansluitingen: +, - en toerental (= terugkoppeling). Als je alleen de + en - aansluit dan gaat hij gewoon op vol vermogen werken (met een PWM signaal op de + kan je het toerental regelen).

Of het fysiek gaat passen? Ik gok van niet, maar dat is op basis van foto's die ik ooit hier op het forum zag. Maar gezien zo'n fan niet dramatisch veel kost zou je het eens kunnen proberen.

De echte degelijke oplossing is even wachten en een CR246 kopen :geek:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Topic waarin het veranderen van de ventilator aan bod komt.
FreddyH schreef: 13 okt 2019, 18:33 De echte degelijke oplossing is even wachten en een CR246 kopen :geek:
Die zijn degelijkheid moet nog bewezen worden ... :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

fair enough.. maar toch denk ik daar eerder aan draad-breukjes of dat soort dingen, voor de rest kan er niet veel mis mee zijn..

.. of hij moet zo warm worden dat er iets knapt van binnen.

Maar er zijn al zo lang laptop-opladers van 250watt en meer (weliswaar voor de grote lompe krachtpatsers van laptops) waar nooit issues mee zijn (en dagelijks in rugtassen gaan) dat ik al niet snapte waarom de Stromer lader's zo'n noisy plastic ding zijn. EnergyBus of niet, dat moet toch anders kunnen dacht ik.

Door het zien van de plaatjes heb ik er toch meer vertrouwen in, dat ziet er uit als een grote, lompe, zware maar degelijke voeding :). Door de stilte kan hij tenminste op het werk blijven staan, dat maakt z'n levensduur vast ook langer :P.

(Ben bang dat de CR190 die ik waarschijnlijk bij m'n ST1x krijg morgen toch echt heen en weer moet in de Ortliebs totdat de CR246 geleverd kan worden).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb mijn lader ook weleens open gehaald t.b.v. het forum:

viewtopic.php?f=8&t=1979&hilit=stromer+ ... nen#p41481

Overigens is het na een korte maar zeker krachtige "hoos" van laders met een rammeltje/defect de laatste tijd weer erg rustig met de klachten. Of dit komt doordat we er nu allemaal voorzichtiger mee omgaan, of omdat Stromer het product heeft verbeterd weet ik niet. Of misschien waren het toch een paar slechte batches.

Maargoed, dat neemt het geluid van de fan nog steeds niet weg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie