Batterijprobleem?

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

greg schreef: 03 aug 2018, 16:18 Samenvatting van het traject thuis-werk-thuis met de ST5:

2x 40,6km
Heen 40,7km/h gemiddeld en 47% batterij over
Terug 40,5km/h en 55% batterij over.

Heen 80% stand 3, 20% stand S
Terug 95% stand 3, 5% stand S.

Ik moet vooral in stand 3 blijven omdat ik samen met een collega met een ST2 van 2015 rijdt, stand S is uit den boze. Hij heeft ook de grote 983Wh batterij overlaatst aangekocht. Verbruik is identiek, enkel moet ik in stand 3 soms inhouden omdat de ST2 achterop geraakt. Raar maar waar geeft deze 1 tot 1,5km/h meer aan op zijn Omni, vandaar waarschijnlijk. Wanneer ik 47 rij, rijdt hij 48,5km/h waarna hij gaat inhouden. In stand S rijdt de ST5 48-48,5km/h wat bijna 50 is voor de ST2.
Ik moet mijn batterij toch echt eens willen controleren. Ik geraak niet verder dan 60 km met mijn 983Wh batterij in de ST2, bij een GPS-gemiddelde van +- 39-40 km/h (volgens de Omni 40-41 km/h). En dat is dan fietsend in standje 3 met de koppelsensor op 40%, dus geen volle ondersteuning. Indien er hier iemand uit de buurt van Tienen (dat mag ook Leuven of Diest zijn) is met een 983h batterij, zou ik graag eens een stukje met hem/haar gaan rijden en een batterij-test doen.
Kwestie van een beter beeld te krijgen over de performantie van mijn batterij tov een andere.
Het gekke is dat mijn ST2 in de omni een verbruik van 12,7 Wh/km aangeeft, dus zou ik 77 km ver moeten geraken. Maar op één of twee keer na (vol windaf) heb ik nooit meer dan 25% batterij overgehouden na mijn rit naar of van 't werk (52 km -> dus geëxtrapoleerd nooit meer dan 70 km autonomie), en de laatste weken is het meestal 15% -> dat is dus 60-65 km....

In vergelijking met de ST5 van greg dus een echt belabberd resultaat Nu moet ik wel wat hoogtemeters doen (maar dat is maar 200 m, en ik heb evenveel negatieve hoogtemeters gedurende de rit, de potentiële energie om die 200m te klimmen bedraagt ook maar 65 Wh, dus dat is 7% autonomieverlies). Min weg is niet ideaal (geen lange stukken van 5 km zonder af te remmen, maar ik leg gemiddeld toch 1 km af tussen twee 'vertragingen')...

Dus laat aub eens iets weten. Ik kom wel tot bij jou, we rijden een uurtje om een idee te krijgen van evt verschillen, en nadien drinken we op mijn kosten nog iets op een gezellig terrasje;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Ik denk maar eventjes met je mee: is het dan geen betere optie dat je hetzelfde traject twee keer rijdt met je eigen fiets, maar de ene keer met je eigen batterij en de andere keer met een andere 983 Wh ?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 04 aug 2018, 08:29 Ik denk maar eventjes met je mee: is het dan geen betere optie dat je hetzelfde traject twee keer rijdt met je eigen fiets, maar de ene keer met je eigen batterij en de andere keer met een andere 983 Wh ?
Dat is ook een optie :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je kijkt naar je verbruik, dan kun je het geleverd vermogen berekenen. Bij een gemiddelde snelheid van 40 km/uur en een verbruik van 12,7 Wh/km, kom je op een geleverd vermogen van 40 x 12,7 = 508 Watt. Dit komt aardig overeen met de maximale capaciteit die de motor in het achterwiel kan leveren.

Even een zijsprongetje. Als je de verbruikstabellen die Lomito bijhoudt hier op het forum erbij neemt en dit voor alle opgeleverde cijfers doorrekent, dan zie je dat niet iedereen het maximale vermogen van de motor aanspreekt. Er zijn hier mensen die de motor minder dan 300 Watt laten leveren. Vreemd genoeg zie je dit dan weer niet altijd terug in de maximale afstand die met een volle accu kan worden gereden. Ik ben er nog niet achter waarom die relatie er niet is. Spelen de omgevingsfactoren hier een belangrijke rol, zitten ze "in de vermogens- en koppelkromme-grafiek" op een minder gunstige plek? Vooralsnog heb ik daar geen antwoord op.

Oke, dan weer snel terug naar waar ik gebleven was. Op basis van het verbruik van 12,7 Wh/km zou je verwachten dat je met een 983 Wh accu een afstand moet kunnen overbruggen van 77 km. Die conclusie had je zelf ook al getrokken. Als je uitkomt op een maximale afstand van 65 km, dan lijkt het alsof je accu een capaciteit heeft van 65 km x 12,7 Wh/km = 825 Watt, afgerond naar Stromer cijfers: 814 Watt.

Ik denk ook dat een accutest je snel wat meer duidelijkheid moet kunnen geven. Op basis van je verbruik zou je immers mogen verwachten dat je eerder op 77 km uit gaat komen dan op 65 km.

Opties:
1. Het kan zijn dat er te weinig batterijen in je accu zijn geplaatst. Ze hebben de inhoud van een 814 Wh accu geplaatst in een omhulsel voor een 983 Wh accu. Als er in een 814 Wh accu dezelfde type batterijen zijn gebruikt als in een 983 Wh accu, dan zou een test met de weegschaal snel je die duidelijkheid kunnen geven.
2. Het aantal geplaatste batterijen klopt wel, maar mogelijk hebben intern de accu bepaalde lassen het begeven waardoor je niet over de capaciteit van deze batterijen in je accu kunt beschikken.
3. Je hebt een 983 accu gekregen waar al diverse batterijen het van hebben begeven.
4. Je hebt een tweedehandse accu gekregen die al vele malen volledig opgeladen is geweest.

Optie 1 kun je snel vaststellen. Je hebt dan wel de hulp nodig van iemand anders die ook zijn 983 Wh accu even op een weegschaal wil plaatsen.

Voor de opties 2, 3 en 4 kun je beginnen met de test zoals eerder in dit draadje is bedacht. Jouw accu er in, uurtje rijden, andere accu er in, weer een uurtje rijden. Mochten er aantoonbare verschillen zitten bij het gebruik van de accu's, dan kun je aannemen dat er iets met je accu aan de hand is.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 04 aug 2018, 08:45
Golvas schreef: 04 aug 2018, 08:29 Ik denk maar eventjes met je mee: is het dan geen betere optie dat je hetzelfde traject twee keer rijdt met je eigen fiets, maar de ene keer met je eigen batterij en de andere keer met een andere 983 Wh ?
Dat is ook een optie :mrgreen:
De best denkbare optie als je in het veld wil testen. Daarmee sluit je namelijk factoren zoals technische verschillen in de Stromer en verschillen in de berijder volledig uit.

Maar ik zou het allemaal niet zo vreselijk ingewikkeld maken en gewoon de dealer vragen of hij je accu door wil meten. Je accu valt nog keurig binnen garantie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 04 aug 2018, 12:27 Maar ik zou het allemaal niet zo vreselijk ingewikkeld maken en gewoon de dealer vragen of hij je accu door wil meten. Je accu valt nog keurig binnen garantie.
Heeft Stromer apparatuur om de accu door te testen? Ik ben wel benieuwd naar het apparaat/model wat daarvoor gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromer vast en zeker wel, ik weet alleen niet of de gemiddelde dealer dat heeft...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dealer vragen en je weet het.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Mocht je zelf willen testen geef dan maar een seintje via PB. :ay

Mijn 983 Wh batterij is nu 5 weken in gebruik.

Ik woon op zo'n 50 km / 50 min rijden van Landen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bedankt voor 't voorstel
Ik ga eerst nog eens contact opnemen met mijn FM om te zien wat hij hiermee kan.
En ik woon niet in Landen hoor ;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie