Vibratie rond 40km/u

Stromer Newbee

Grrrr...
En het is zover.
Als er geprutst wordt aan je fiets, krijg je altijd een fiets terug met een nieuw probleem!

Gisteren lek gereden achteraan.
Fiets bij (Stromer)hersteller binnen gedaan.
Dezelfde dag de fiets nog teruggekregen, wat op zich positief was.

Maar bij het naar huis rijden, merk ik 2 zaken die NIET zo waren als ik mijn fiets binnen gaf ter herstelling;

-mijn ketting ratelt lichtjes
-vanaf het moment dat ik de 40km/u aantik, hoor ik een soort zacht schurend geluid (klinkt komende van de motor) en dat stopt dan weer eens ik de 42 à 43km/u voorbij ben. Elke keer opnieuw. Stil .... 40 tot 42 raar geluid ... 43 en weer stil ...

Ben direct teruggekeerd maar het antwoord was te verwachten;
'ik heb niets aan de versnellingen of ketting gedaan. Ik heb gewoon wiel uitgehaald en band vervangen. Ook aan de motor deed ik niets. Ben je zeker dat het geluid al niet voorheen aanwezig was?'

Hij heeft een testritje gemaakt en volgens hem was het de achterrem die wat begint te slepen/schuren rond de 40km/u.
Zou op zich wel kunnen aangezien ik het geluid rond de motor vast stel.
Hij heeft ze wat afgesteld onmiddellijk maar het helpt eigenlijk totaal niet.


Ik heb ondertussen ook al eens gecalibreerd maar dat helpt niets.

Ondertussen begin ik mij de vraag te stellen of het misschien al eerder was inderdaad?
Want ik rijd altijd met oordopjes en als ik van de fietsenmaker kwam reed ik het korte stukje zonder.
Als ik met de oordopjes rijd hoor ik effectief niets. Wel voel ik een zachte vibratie in mijn stuur rond die 40km/u maar dat is nu misschien omdat ik erop let.

Ik kan dus niet zeggen dat die fietsenmaker iets fout deed want het doet zich misschien al langer voor.
Maar blijft wel de vraag wat het zou kunnen zijn.

Altijd hatelijk als je zoiets ontdekt net na een onderhoud of herstelling :roll:
virgio
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2018, 22:22

Hallo, ik ben al een tijdje lid maar heb mij nog niet voorgesteld. Dat zal ik binnenkort dus nog doen, ik kon het niet laten om even hierop te reageren. Ook ik heb de vibraties in mijn Es gevoeld, en vaak komt dat door een motorkabel die aan vervanging toe is!
St2s sinds februari 2018, woon-werkverkeer 90km, inmiddels 8000km
Stromer Newbee

virgio schreef: 01 aug 2018, 10:40 en vaak komt dat door een motorkabel die aan vervanging toe is!
Welkom op het forum :cool2:

Inderdaad. Daar dacht ik ook al aan.
Maar mijn ST2 is slechts 4 maanden oud en amper 700km :mrgreen: Zou erg zijn als deze nu al versleten motorkabel heeft.
virgio
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2018, 22:22

Bedankt, helaas zegt de kilometrage op stromer fietsen niet altijd veel over de levensduur en staat van de fiets of componenten daarvan. Volgens mij begaf mijn motorkabel het ook na 2000km, en dat was volgens mij binnen twee maanden na (nieuw) aanschaf. Zo ook de controller, en zelf de batterij en display van het dia2 schakelsysteem...
St2s sinds februari 2018, woon-werkverkeer 90km, inmiddels 8000km
Gebruikersavatar
Broezer
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jan 2018, 23:44

Vervelend dat je hier nu opeens last van hebt.

Ik had dit bij 37-40 km uur ook. Bij mijn ST2 was het probleem zo goed als opgelost door de boutjes waarmee het slot vast zit verder aan te draaien.
ST2 2018 zwart 983 Wh / Kinect Seatpost / Cycl.bike knipperlichten / "Spurcycle" / Jroen 190 mm Supermasterdragon-spatbord + stabilisator / Brooks C17 zadel / Mirage Speed Pedelec spiegel / Click'r pedalen / 11-12-13 cassettehack JEUJ!!
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Ik heb nog nooit een wiel van de Stromer eruit gehaald maar antwoord van de dealer klopt toch niet? Ketting moet toch los als het wiel eruit gaat??
Stromer Newbee schreef: 01 aug 2018, 10:26
'ik heb niets aan de versnellingen of ketting gedaan. Ik heb gewoon wiel uitgehaald en band vervangen.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Stromer Newbee

Ja, ik vermoed dat hij bedoelt dat hij niets heeft aangepast of afgesteld na het demonteren en monteren.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromer Newbee schreef: 01 aug 2018, 14:08
Ja, ik vermoed dat hij bedoelt dat hij niets heeft aangepast of afgesteld na het demonteren en monteren.
Maar dat is gewoon niet jouw probleem, maar het zijne. Hij heeft je fiets 'gemaakt'...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ketting hoeft niet "los" als je het achterwiel uitneemt, en aan de afstelling van de derailleur verandert normaal gezien ook niks.

My 2 cents: achterwiel zit er niet lekker in, daarom loopt de schijfrem aan en ratelt de derailleur. Fietsenmaker heeft zijn werk dus niet netjes gedaan.

Na uitnemen en terugplaatsen van het wiel (zowel voor als achter) kan de schijfrem soms iets aanlopen. De ruimte tussen de rempads is zo klein dat je ze vaak even opnieuw moet stellen, dat weet elke professionele fietsenmaker. Of dat het bij jou is (en dat denk ik wel) daar ben je zo achter: Stromer ophangen of op de kop zetten en het wiel met de hand een zwengel geven. Je hoort en ziet het meteen als de rem aanloopt, want dan draait het wiel niet vrij. Als dit zo is, dan zou ik dat als eerste eens laten oplossen.

Voorgaande wil nog niet zeggen dat de fietsenmaker je wiel verkeerd heeft teruggezet, alleen dat-ie de boel daarna niet netjes heeft gecontroleerd en afgesteld, maar: áls het achterwiel net niet helemaal lekker is teruggeplaatst, dan kun je ook ineens de ketting voelen lopen, want dan strookt de positie van de derailleur niet helemaal meer met die van de cassette. Is de ruimte die je aan weerszijden tussen de band en de liggende achtervork ziet nog wel netjes aan beide kanten even groot?

Voor wat betreft de motorkabel: als die stuk is, dan heb je een ernstig vibrerende motor, vaak gepaard met foutmeldingen in de display en wegvallen van de ondersteuning, niet een motor die dat alleen een beetje doet bij een zeer specifieke snelheid. Dit is zeker niet de motorkabel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 01 aug 2018, 20:33 Fietsenmaker heeft zijn werk dus niet netjes gedaan.
We zin het helemaal eens ;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie