Toekomstbestendigheid 3G

Plaats reactie
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Bij de nieuwste modellen maakt Stromer gebruik van een 3G-internetverbinding, bij de oudere modellen GPRS. Het schoot me eerder al eens door het hoofd, maar werd gisteren door dit bericht getriggerd op de toekomstbestendigheid van de 3G-technologie: https://www.iculture.nl/nieuws/kpn-stopt-3g-2022/

Kpn stopt per 2022 met 3G aanbieden, Vodafone al twee jaar eerder. Hoe zit dat met de chips die Stromer gebruikt: zijn die ook in staat om 4G verbindingen aan te gaan (wat op zich logisch zou zijn dat dit op z’n minst kan, gegeven de huidige adoptie van 4G) of eventueel om naar 2G terug te gaan?

Waar zit de chip eigenlijk: zit die in Omni en zou Stromer die op termijn gaan upgraden?

Is hier info over bekend? Ik heb de vraag niet eerder op het forum langs zien komen volgens mij...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik sluit me bij deze zorg aan.

Zodra grote providers als KPN afhaken, dan ben je met roaming ook getroffen. Downgraden naar 2G is niet echt een alternatief.

Een chip upgraden = nieuwe omni aanschaffen (als dat al mogelijk is, stromer verkoopt misschien liever nieuwe fietsen).

Mogelijk ondersteunt de huidige chipset al 4G. Dat moeten we bij Stromer navragen.

Misschien dat @stromeur namens het Stromerforum een lijntje uit kan gooien bij Stromer? De kans op een eerlijk antwoord is dan misschien iets groter.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ga ik navragen. Ik duurt soms even voordat ik reactie krijg (ze zijn echt enorm druk), maar als er een reactie komt, dan laat ik het hier weten.

Overigens heb ik tot nu toe altijd open en eerlijke reacties gekregen van Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Gezien de aard van de communicatie kunnen we uiteindelijk naar lorawan oid en wordt de fiets onderdeel van het IoT. Ik ben blij dat ik een 2G module heb, 3G is lichtelijk overkill voor deze communicatie.
Plaats reactie