Alternatieve 48V lader?

Plaats reactie
RenevB
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jan 2018, 11:29

Kwam leuke fiets tegen, maar meest opvallend: met zelfde rosenberg connector en op 48V...
https://amplerbikes.com/nl/e-bikes/curt

Grote vraag, zou bijvoorbeeld die lader werken? (In principe is het allemaal gestandaardiseerd: zie http://www.energybus.org/)

En zijn er al (Chinese) alternatieven? Ik wil graag een 2e lader voor op het werk... maar vindt 229 euro buitenproportioneel.

who dares / who knows?
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Een rosenbergerstekker wil nog niet zeggen dat de lader het Energybus protocol ondersteunt.

En, zonder Energybus protocol zal het opladen niet werken. Het probleem is dat je Energybus alleen kunt ontwikkelen als je lid bent van het clubje. De benodigde technische informatie [1] is anders niet verkrijgbaar (pay-to-play standaard). Goedkope klonen op aliexpress zul je - is mijn inschatting - dan ook niet vinden.

Ik heb zelf een Stromer CR65 pocket charger [2].

Daarnaast is er al een en ander geschreven over de Pironex piCAN pocket charger [3]. Pironex heeft voor de lader samen met Hülsenbeck Hoss een ontwerpprijs gewonnen [4].

Nieuw is de REVolts X-1 voor Stromer Accus [5]. Geen (ontwerp)prijzenpakker, maar wel stil:
IN THE BEGINNING WAS THE IDEA

It wasn’t so long ago that I held an ST2 battery from Stromer in my hands. It’s very well designed for a battery and comes in two great colors; either metallic gold (ST814) or metallic blue (ST983). Both beautiful as well as functional, the batteries offer a lot of power for their size. They are Li-ion batteries with a “battery management system” (BMS). There are different kinds of BMS, but in general they ensure that each of the battery’s cells is supplied with the correct amount of electricity. Each battery requires a different charger with an integrated constant current source. The ST814 and ST983 need to be supplied with a voltage of 54.6 V. The charger current is a constant 4 amperes until just before the end of the charging cycle, when the current is gradually reduced. After charging is complete, the current between the charger and the battery is disconnected. The CAN bus connection is not interrupted however.

Both components, as well as the entire bike where the batteries are actually used, are fitted with the energyBus system. EnergyBus is an open standard based on the CANopen protocol. The data transfer is defined in the CANopen application profile CiA-454 and is available to members of EnergyBus e.V. and CAN in Automation e.V.

There isn’t much to say about the charger. It’s not really a thing of beauty, but it does what it’s supposed to. The charger doesn’t feature a display, just two LEDs which indicate the status of the unit and the charge cycle. This was just the beginning of this project. bron: http://revolts.ch/subjects/the-idea/


[1] http://www.stromerforum.nl/viewtopic.ph ... CIA#p11718
[2] http://www.stromerforum.nl/search.php?keywords=pironex.
[3] http://www.stromerforum.nl/search.php?keywords=CR65
[4] http://www.huelsenbeckhoss.de/40-pironex
[5] http://revolts.ch/charger-x-1s/
.
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 20 jul 2018, 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.
RenevB
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jan 2018, 11:29

Interessant, maar nog niet direct goedkoper... (CR65 is alleen maar duurder en langzamer. 2e lader wil ik gewoon op werk laten liggen, dus hij hoeft niet klein te zijn. En geluid is in mijn geval (gelukkig) geen probleem ).

Overigens staat bij lidmaatschap van Stromer:
myStromer AG
Stromer is a state-of-the art pedelec of Swiss bike manufacturer Thoemus. The fast bike has been successfully introduced in Switzerland and will be available in Germany in 2011, soon with EnergyBus.
Lees verder dat blijkbaar de Specialized lader niet werkt...
Plaats reactie