Pagina 1 van 1

Sony VTC6 batterijcel: electrische motorfiets van de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool

Geplaatst: 12 jul 2018, 12:22
door rvaneijk
De Sony 18650 VTC6 (3000mAh) is een interessante batterijcel. Het type 18650 zit ook in onze accus (http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... 650#p20402 )

Sony_VTC6_1024x1024.jpg

Dat de VTC6 een interesessante batterijcel is, bewijzen de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool. Zij bouwen aan een electrische motorfiets. Hiervoor gebruiken ze 1.440 cellen. De elektromotoren zitten in het voorwiel en het achterwiel. Een interview met een van de studenten is hier te bekijken: https://www.nu.nl/241079/video/twentse- ... motor.html

Naamloos.png

Re: Sony VTC6 batterijcel: electrische motorfiets van de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool

Geplaatst: 12 jul 2018, 20:22
door Golvas
Elke damper kent hem. :ay

Re: Sony VTC6 batterijcel: electrische motorfiets van de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool

Geplaatst: 13 jul 2018, 00:20
door FreddyH
Maar wat is er nou zo interessant aan die Sony 18650 VTC6 cellen?

Re: Sony VTC6 batterijcel: electrische motorfiets van de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool

Geplaatst: 13 jul 2018, 10:57
door rvaneijk
Wat ik interessant vind is niet zozeer de cel op zichzelf, maar het feit dat de studenten actief zijn met bouwen van een eigen accu etc. 1440 cellen aan elkaar verbinden is best een prestatie.

Re: Sony VTC6 batterijcel: electrische motorfiets van de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool

Geplaatst: 13 jul 2018, 13:43
door FreddyH
Ok. In Eindhoven hebben ze het 2 jaar geleden simpeler aangepakt: meer kleine accu's
https://www.tue.nl/universiteit/nieuws- ... ereldreis/

Maar voor een race motor is hier wel iets voor te zeggen: scheelt massa.

Re: Sony VTC6 batterijcel: electrische motorfiets van de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool

Geplaatst: 13 jul 2018, 13:45
door FreddyH
Wel een beetje raar dat ze 3 Ah cellen hebben genomen. Met 3.5 Ah cellen hadden ze dezelfde capaciteit met minder massa of met dezelfde massa meer capaciteit...

Re: Sony VTC6 batterijcel: electrische motorfiets van de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool

Geplaatst: 13 jul 2018, 14:42
door LNY
De VTC6 = 3,12Ah.
Dat betekent eigenlijk hoelang de batterij meegaat voordat je hem weer moet opladen.
En dat is voor een racemotor niet zo belangrijk.

Belangrijker is dat de accu voldoende ampere's (de grootte van de stroom) kan leveren aan de motor om die motor op maximaal vermogen te laten draaien.
Bij de keuze welke 18650 cel je wilt gebruiken moet je dus ook kijken naar de maximale ampere's die hij kan leveren i.r.t. de vraag van de motor (watt).

De VTC6 is zo populair omdat hij maar liefst 30A kan leveren.
Cellen die meer mAh hebben dan de VTC6 zitten meestal maximaal rond de 8A.
Er zijn wel 3,5Ah cellen met 20A, maar die kosten 2x zoveel als de VTC6

De value for money van de VTC6 dus erg goed.
Er zijn goedkopere cellen, maar dan lever je aanzienlijk in op mAh of op A. Omdat de prijs van een VTC6 niet of nauwelijks voor slechter presterende cellen onder doet, wordt er vaak voor de VTC6 gekozen.

Re: Sony VTC6 batterijcel: electrische motorfiets van de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool

Geplaatst: 13 jul 2018, 18:59
door FreddyH
LNY schreef: 13 jul 2018, 14:42 De VTC6 = 3,12Ah.
Dat betekent eigenlijk hoelang de batterij meegaat voordat je hem weer moet opladen.
En dat is voor een racemotor niet zo belangrijk.
Jawel, is super belangrijk. Dit bepaalt uiteindelijk voor een groot deel de massa van de motor!
Maar ik ben het met je eens dat de max stroom nog belangrijker is.

Even rekenen :geek:
Zij hebben 1440 cellen. Stel dat zij daarmee een 120S12P configuratie hebben gemaakt. Dan hebben ze 432V en met standaard cellen max 96A. Ofwel 41,5 kW. Da's inderdaad te weinig.

Nu met die Sony cellen: 432V en max 360A. Ofwel 155,5 kW. Ja, dat gaat ergens over :cool2: