Verschil tussen Stromer en fietsen met middenmotor

ppeter
Pro
Pro
Afghanistan
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2017, 15:32

ik merk dat ik op mn stromer over het algemeen harder rijdt dan een RM, een Trek commuter of een giant. als ik dan kijk naar het vermogen van die andere fietsen is het wattage over het algemeen lager maar de trekkracht over het algemeen veel hoger.
klopt het dan dat deze fietsen met middenmotor sneller kunnen optrekken maar op langere stukken de hoge snelheid niet volhouden?
Atarist
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:36

Ik weet niet of middenmotor fietsen sneller kunnen optrekken, veel zal afhangen van de versnelling waarin hij op dat moment staat. Als je met een auto in z’n vierde optrekt schiet het ook niet op. Voor het vasthouden van een hoge kruissnelheid zal het verschil in vermogen (350W - 500W) invloed hebben. Dat verschil moet de fietser zelf bijleveren.
Verder gaat er vermogen verloren bij een middenmotor omdat deze via tandwielen en ketting het wiel aandrijft. Bij een naafmotor zoals Stromer die heeft heb je dat probleem niet.
Martin

Dat klopt inderdaad. Het koppel(trekkracht) is veelal hoger bij een middenmotor dan bij een achterwielmotor. Bosch bijvoorbeeld heeft de CX variant en die levert een hoog koppel van 75nM, de performance line(speed) levert 60nM. Vaak zie je bij mountain bikes dan ook de Bosch CX gemonteerd. Hogere topsnelheid is dan veel minder van belang dan een hoge trekkracht die je nodig hebt bij heuvels en bergen.
Bij een speed pedelec is juist een hoge topsnelheid lekker en dat heb je alleen bij een achterwielmotor. Bij Bosch is de puf er uit bij 40km/h, wil je harder dan moet je hard werken. Met een Stromer haal je met gemak 42/43 km/h met een ST1X, met een ST2 gaat het makkelijk 45km/h en met de ST5 gaat het met het grootste gemak 45km/h.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Alleen zit het koppel bij een middenmotor op de ketting en het koppel bij een achterwielmotor direct op het achterwiel. Om dit goed te vergelijken moet je de overbrengingsverhouding meerekenen, die zal immers niet 1:1 zijn.
Ik gok even dat je daarna met een achterwielmotor gunstiger uitkomt!

Voor topsnelheid heb je vermogen nodig. Een hoger vermogen levert direct een hogere topsnelheid, al is het verloop wel kwadratisch: voor 2x zoveel topsnelheid heb je 4x zoveel vermogen nodig.
Een gemiddelde fietser met normale inspanning levert 150W, tel daar een Bosch motor bij op en je hebt 500W vermogen. Bij Stromer kom je dan afhankelijk van je model op 650-1000W. Is nogal een verschil!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MichelJ
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2018, 21:53
Locatie: Antwerpen

Rij zelf met een RM, bij 40km/u is inderdaad het vet van de soep, maar tegen die tijd ben je zelfs in hoogste ondersteuning al aardig aan het bijtrappen ;)

Als Bosch ook een 800W middenmotor zou leveren zou het verschil zo goed als onbestaande zijn.

Met de type goedkeuring zal de markt minder snel gevuld worden met exotisch materiaal waar er zeer krachtige elektromotoren en bijhorende batterij(en) inzitten. Want dat is mijn grootste vrees : bij al die overschakelende autobestuurders zullen er allicht een deel bijzijn die met hun auto steeds de snelste willen zijn en dit gedrag gewoon overhevelen naar de speedpedelec.
buco

Ik denk inderdaad dat het grootste verschil er hem in zit, wat FreddyH zegt.

Los van het vermogen/koppel zit je natuurlijk ook met het feit dat de slijtage bij een middenmotor daar al begint, tandwiel, ketting, achtertandwiel.

Dat elimineer je bij een stromen grotendeels omdat de motor in het achterwiel vervat zit. Correct me if I'm wrong maar voor zover ik weet is de enige noemenswaardige slijtage (buiten met wat je met een gewone fiets ook hebt) in een Stromer motor de lager in het achterwiel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Martin schreef: 19 jun 2018, 15:01 Bij een speed pedelec is juist een hoge topsnelheid lekker en dat heb je alleen bij een achterwielmotor.
Nee hoor. Een Speedped heeft geen achterwielmotor, maar diens motor is wel 650W. Een Spitzinger M1 heeft een middenmotor met veel meer dan 500W vermogen. Je hebt vermogen nodig, waar dat geleverd wordt is niet zo relevant (als in: het ene is misschien prettiger of minder prettig of zo, maar da's smaak).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Martin

Je hebt gelijk, mijn reactie was wat te kort door de bocht. Ik ging echter uit van de meest gangbare middenmotoren, zoals Bosch, Yamaha en Brose. Die zijn nog steeds geen partij voor de Cyro/Cyno motoren van Stromer.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

:ay

Ik heb zelfs een keer een SP gezien met een 750W achterwielmotor *en* een 750W voorwielmotor... Daarmee kun je zo ongeveer met 45 km/h recht omhoog rijden :ai
Dat wil zeggen: ongeveer 10 minuten. Dat ding had namelijk een 800Wh accu :bu: :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wouter1988
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2018, 18:35

Ik vrees dat er vele toch een beetje naast zitten.

Bij een High speed Bosch motor begint vanaf 40km/h de ondersteuning te dalen, dat kan je zien aan het metertje rechts op het display.
Wanneer gewoon normaal tot stevig meetrap rij ik rond de 43km/h. Dit is met een Speed versie met 350W. NIET opgevoerd.

Een Stromer vermoed ik dat de curve gewoon anders is ingesteld, en dat deze nog wel vol vermogen leveren tot effectief 45km/h (of hoger? herinner me dat Stromer motoren vroeger een "48" in hun naam hadden staan)

Nu komt het, enkele collega's van me hebben een Bosch midden motor van 250W 25km/h waar de snelheidsbegrenzer afgehaald is. Hiermee rij je makkelijk 50km/h wanneer je gewoon meetrapt. Dit omdat de 250W constant geleverd wordt, en niet afbouwt naarmate je de 45km/h nadert.
65km/h is een topsnelheid dit ik al gehoord heb met 250W op een vlak stuk.

In verband met het koppel klopt het inderdaad dat dit bij een middenmotor op het voorste tandwiel gemeten is, en dus verrekend moet worden met de vertanding, terwijl dit bij Stromer rechtstreeks op het achterwiel gemeten is. En dus in verhouding heeft een Stromer meestal een hoger koppel. Tenzij in de hele lage versnellingen die je amper gebruikt.
Plaats reactie