Verschil tussen Stromer en fietsen met middenmotor

Lomito

Wouter1988 schreef: 24 aug 2018, 18:44 65km/h is een topsnelheid dit ik al gehoord heb met 250W op een vlak stuk.
En heel veel wind mee... Bij windstil weer om op 65 km/u te komen zul je zelf ruim 1800 Watt moeten leveren. Stel de fiets levert 250 Watt constant dan moet de fietser 1550 Watt nominaal bij elkaar trappen. Een zeer geoefende fietser haalt misschien 250-300 Watt maar dan heb je het wel gehad.

Maar zoals gezegd ga je die 65 km/uur wel halen met krachtige/stormachtige wind mee. Natuurkunde... :bp:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 24 aug 2018, 19:52 En heel veel wind mee... Bij windstil weer om op 65 km/u te komen zul je zelf ruim 1800 Watt moeten leveren. Stel de fiets levert 250 Watt constant dan moet de fietser 1550 Watt nominaal bij elkaar trappen. Een zeer geoefende fietser haalt misschien 250-300 Watt maar dan heb je het wel gehad.

Maar zoals gezegd ga je die 65 km/uur wel halen met krachtige/stormachtige wind mee. Natuurkunde... :bp:
Je hebt absoluut geen 1800 Watt nodig om aan 65 km/h te geraken. Profwielrenners (spurters) pieken in de sprint op 1200 Watt en bereiken dan 70 km/h. Nu is een speedbike wel minder efficiënt dan een racefiets, maar dat verschil is zeker geen 33%.
De Spizting M1 haalt met een motorvermogen van 850W een topsnelheid van 70 km/h. Ik vermoed dat je om die snelheid te halen wel flink moet meetrappen.

En een zeer geoefend fietser zit in piekvermogen flink boven de 300 Watt. Met een racefiets haal je 40km/h met 300 Watt vermogen, een snelheid die niet direct onoverkomelijk is voor een getraind fietser

Met een Bosch met middenmotor haal je ongeveer 60 km/h indien je alle beveiligingen uitschakelt. Dat heeft één van mijn vrienden uitgetest. Dat is iemand die jaarlijks heel wat km fietst, maar ook geen profrenner of zo. een Bosch middenmotor heeft volgens mij trouwens een piekvermogen van 350 Watt, niet 250 Watt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Sven

Het is toch helemaal niet gezegd dat een 250 watt middenmotor zelf niet meer dan dat kan leveren?
Electronisch terugregelen kan makkelijker dan omhoogregelen.

En dan doe je een plakkertje op de fiets met 250 watt en klaar ben je.

Als je wat tandwielen kan toepassen dan maakt het toerental van een motor veel minder uit en heb je veel meer keus dan als je een motor moet maken die een heel specifiek toerental moet gaan draaien zoals een achtermotor.
Plaats reactie