Bij de antwoorden van WFVst5 en Daniel1975: ik gok dat heel veel mensen op die manier werken. Waar het bij Tomasj denk ik over gaat is dat hij *afhankelijk* is van die tuning omdat hij zó ver rijdt dat de accu capaciteit kritisch wordt.
En elke keer vooraf (of na onderweg stoppen) met de telefoon iets anders instellen is onhandig. Zelfs al zou die verbinding gelijk 100% werken is het nog steeds onhandig, maar als die verbinding soms niet wil is het zwaar vervelend: je bent er immers van afhankelijk.
Ik heb wél die 5 standen, maar moet heel eerlijk zijn dat die bij mij niet direct zinnig zijn, omdat deze door mensen bepaald zijn die de fiets duidelijk heel anders gebruiken dan ik. Stand 1 is vrij kansloos, ik weet niet precies wat deze doet maar ik heb het vermoeden dat deze alleen de weerstand van de motor opheft (dus dat de fiets fietst zoals een gewone fiets van 30kg fietst). Mijn stand 2 is meer zoals stand 1 bij Stromer: heft de weerstand van de motor op en de fiets voelt weer zoals een gewone fiets van 10kg fietst, met wellicht een klein beetje extra zetje in de rug.
Stand 3 bij mij is een hele fijne stand, mooie balans tussen accelleratie/ondersteuning en verbruik. Stand 4 geeft merkbaar *iets* minder ondersteuning bij accelereren maar als je dat niet veel doet dan levert dat minimaal extra range op. Stand 5 is uiteraard de max, zoals jullie stand 3.
Op mijn fiets zou ik graag stand 1 en 4 weggooien, want niet nodig. Wat mooi zou zijn is een systeem waarbij je 1 vaste stand 1 en 1 vaste stand 3 hebt (zoals bij Stromer het geval is), maar dat je een vrij aantal standen 2 hebt. Default heb je gewoon 1 stand 2 die gewoon tussen 1 en 3 inzit. Maar via de app kun je:
- stand 2 tweaken (zoals jullie nu al kunnen), *en*
- verschillende tweaks opslaan, zeg even: stand 2a, 2b, 2c, ... zoveel als je wilt (wellicht wel een bepaalde max van bijvoorbeeld 5 of 10 of zo)
Dan kun je je fiets echt lekker tweaken, en hebben mensen die structureel of soms echt ver moeten er echt wat aan. Een alternatief zou zijn dat je gewoon ingeeft hoe ver je moet en dat de fiets dan afhankelijk van het huidige verbruik aanstuurt op "bij aankomst 10% capaciteit over". Gaat het door kou of harde wind tegen wat harder met de accu dan normaal, dan schroeft hij automagisch de ondersteuning terug.
Ik blijf nog even dromen