Spaken bijspannen

Ben v.
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2017, 10:06

Hallo iedereen,

Iemand ervaring met het bijspannen van de spaken? Heb het gevoel dat ik een kleine slag in mijn achterwiel heb. Ik ga er sowieso even mee naar de handelaar maar ben benieuwd of er hier iemand ervaring heeft om dit zelf te doen en eventueel ervaring heeft met de Park Tool TM1 spanningsmeter.

Alvast bedankt!
Groeten,
Ben
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Ben,

vandaag was ik bij "mijn" Stromer-dealer in Herveld voor een 1e beurt (na 4500 km). Niet omdat er iets stuk was maar gewoon als gezonde check en voor een aantal modificaties.
Ze hebben gelijk daar de spaken bijgespannen. Zeker bij het achterwiel was dat goed nodig en ik hoorde Jos & Nelis zeggen dat dit eigenlijk altijd voorkomt. En dat de spaken altijd dezelfde kant op los gaan.

Ze maakte daar gebruik van een eenvoudige nippelsleutel (zie gejat plaatje van internet) maar zij zullen als fietsenmaker dit zo vaak bij zo veel fietsen moeten doen (zeker niet alleen Stromers) dat ze dit op gevoel doen ?

Ondanks dat er behoorlijk gespannen moest worden draaide mijn wiel nog keurig zonder slag of zo.

Fiets-ze,
Reinout
Bijlagen
nippelsleutel.jpg
nippelsleutel.jpg (18.24 KiB) 5209 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja dat doen ze op gevoel of gehoor (tokkelen), ik kan het ook met zo'n spakenspanner en gezien de krachten die op het wiel van een Stromer spelen verbaast het me niets dat het bijspannen van Stromer spaken inderdaad regelmatig nodig is. Kleine slagen in je wiel kun je op die manier ook eenvoudig verhelpen.

Met de Park Tool TM-1 heb ik geen ervaring, maar ik overweeg wel om er eentje aan te schaffen, want feitelijk is het spannen van spaken pure natuurkunde. En zodra het perfect kan, wil ik dat ook perfect :geek: .

Je kunt met zo'n meter heel goed bepalen wat de situatie voor is, en na. Bijvoorbeeld:

spaakspanning 1.jpg
spaakspanning 1.jpg (32.87 KiB) 5192 keer bekeken
spaakspanning2.jpg
spaakspanning2.jpg (31.55 KiB) 5192 keer bekeken

Ik denk dat ik die TM-1 binnenkort bestel, ineens lijkt het me een onmisbaar item in mijn uitrusting :bo: Ik zal mijn ervaringen ermee in dit topic posten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ben v.
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2017, 10:06

Beste Reinout,
Beste Stromeur,

Bedankt voor jullie reactie's.
Denk dat ik me ook eens ga bezighouden met de park tool. :-) En zal net als Stromeur mijn ervaring delen zodra ik hem in huis heb.
Voorlopig nu met een nippelsleutel wat bijgedraaid en ziet er op het oog goed uit. Ga het toch eens laten checken bij de handelaar aangezien ik ook ergens gelezen heb dat een perfect gespannen niet per sé altijd volledig recht is.
Ik ga me er alleszins eens in verdiepen. :-)

goedenavond en tot later! :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mijn ParkTool TM-1 is binnen. Leuk ding. Ik zal er binnenkort eens mee aan de gang en hier laten weten wat er zoal mee mogelijk is:

Park Tool TM-1.jpg
Park Tool TM-1.jpg (155.4 KiB) 5115 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben tevreden over de Park Tool TM-1. Het was even de vraag of-ie zou passen op de spaken van het achterwiel, want die spaken zijn erg kort vanwege de rear hub motor. Maar als je de TM-1 op de juiste manier insteekt, dan zijn alle spaken goed te bereiken en te meten.

Mijn dealer Qicq had geen gegevens over de spaakspanning. Tom en Tommy doen het net als de mannen van Dikkenberg in Herveld op gevoel. Ik zal Stromer eens mailen voor deze informatie. Ik heb daarom de waarden aangehouden van de meerderheid van de spaken. Er wordt een waarde aangegeven op de meter, en er zit een conversietabel bij om de kgf (kilogram force) te bepalen. Deze is afhankelijk van het type en de maat spaak.

Op basis van de metingen aan mijn ST1 X, gekocht eind maart 2017, 1500km op de teller, zouden de waarden als volgt moeten zijn:

Voorwiel.
Spaken: round steel 2,0.
Rechts: 21-22 op de TM-1, omgerekend 77-86kgf
Links: 25-26 op de TM-1, omgerekend 120-135kgf

Achterwiel.
Spaken: round steel 2,55? (Gemeten met schuifmaat, want te breed voor het bij de TM-1 geleverde metertje.)
Rechts: 30-31 op de TM-1, omgerekend 85-97kgf
Links: 25-26 op de TM-1, omgerekend ca. 54kgf

Aan het voorwiel heb ik drie spaken bijgedraaid, achter vijf. Die waren allemaal behoorlijk wat losser gaan zitten.

Ook mijn dealer gaf aan dat dit volkomen normaal is bij de Stromer. Bij een onderhoudsbeurt zal de dealer de spaakspanning als het goed is dus altijd voor je nalopen. Mocht je het bijspannen van je spaken aan je dealer overlaten, maar je wil tussentijds weten of de spanning nog gelijkmatig is, tokkel dan eens aan je spaken. Je hoort en voelt het direct als er eentje losser of vaster zit dan de rest.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Op mijn velgen staat de spaakspanning vermeld.
Misschien handig dat jullie ook even bij jullie fiets kijken.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
mhoutman

Voor de gebruikers van de Park Tool TM-1 is er dit handige appje (iOS):

Park Tool Tension Meter by Kirschen Seah
https://itunes.apple.com/nl/app/park-to ... ?l=en&mt=8
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 22 jul 2017, 20:23 Op basis van de metingen aan mijn ST1 X, gekocht eind maart 2017, 1500km op de teller, zouden de waarden als volgt moeten zijn:

Voorwiel.
Spaken: round steel 2,0.
Rechts: 21-22 op de TM-1, omgerekend 77-86kgf
Links: 25-26 op de TM-1, omgerekend 120-135kgf

Achterwiel.
Spaken: round steel 2,55? (Gemeten met schuifmaat, want te breed voor het bij de TM-1 geleverde metertje.)
Rechts: 30-31 op de TM-1, omgerekend 85-97kgf
Links: 25-26 op de TM-1, omgerekend ca. 54kgf
Mocht je nog zo'n lijstje hebben voor een ST2 / ST2s ? ... dank bij voorbaat ! ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gemiddelde waardes (gemeten met de TM-1) voor ST2-2018 (DT Swiss 26"):

Voorwiel :

- links : 23-24

- rechts : 20-21

Achterwiel :

- links : 21-22

- rechts : 25,5-26,5
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie