Snelle lader , of trage lader.

Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Beste collega's ,

een vraagje het gaat hier niet over de batterij van een Stromer maar de batterij van een Klever.

Ik zou een tweede batterijladers willen aankopen om te kunnen bijtanken op het werk.

Bij Klever hebben ze twee soorten laders , Travel en Fast charger , heeft het een voordeel de batterij thuis langzaam op te laden en en op het werk met de Fast charger (anders neemt het te veel tijd)

Of maakt het helemaal niet uit en kan ik er even goed twee maal een Fast charger aanhangen ,zonder dat dit de batterij levensduur beïnvloed ?

Alvast bedankt !
Charge time (10% → 90%)

360Wh battery, Travel charger 3.8 hours
360Wh battery, Fast charger 1.5 hours
570Wh battery, Travel charger 6 hours
570Wh battery, Fast charger 2,3 hours
850Wh battery, Travel charger 9 hours
850Wh battery, Fast charger 3,5 hours
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Er stond ergens een filmpje op dit forum waarbij duidelijk werd dat het tot max 80% opladen van je accu de levensduur en het aantal laadcycli enorm verbeterde. Daarbij werd verwezen naar een specifiek merk lader die dit kon. Een forumlid heeft dit naar Stromer doorgestuurd; wat daaruit is voortgekomen weet ik niet.
Betekent dan wel dat je dus een lagere actieradius hebt (-20%), maar de levensduur van de accu werd hiermee gigantisch verlengd! :idea:

Edit: deze dus https://youtu.be/zQ_y3nKU360

Denk er zelf over om dit als lader te gaan gebruiken.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Johan.vd schreef: 27 mei 2018, 14:20 Of maakt het helemaal niet uit en kan ik er even goed twee maal een Fast charger aanhangen ,zonder dat dit de batterij levensduur beïnvloed ?
Dit zou helemaal niets uit moeten maken voor de levensduur van je accu. Ik ga er vanuit dat zowel de snelle als de langzame laders op dezelfde manier te werk gaan. Bij Stromer is dat in ieder geval wel zo. Als je twijfelt, dan zou ik het gewoon eens rechtstreeks bij Klever navragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Atarist
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:36

J3R schreef: 27 mei 2018, 14:59 Er stond ergens een filmpje op dit forum waarbij duidelijk werd dat het tot max 80% opladen van je accu de levensduur en het aantal laadcycli enorm verbeterde. Daarbij werd verwezen naar een specifiek merk lader die dit kon. Een forumlid heeft dit naar Stromer doorgestuurd; wat daaruit is voortgekomen weet ik niet.
Betekent dan wel dat je dus een lagere actieradius hebt (-20%), maar de levensduur van de accu werd hiermee gigantisch verlengd! :idea:

Edit: deze dus https://youtu.be/zQ_y3nKU360

Denk er zelf over om dit als lader te gaan gebruiken.
Wat voor soort lader is dat dan? En kan die zomaar ongestraft de Stromer lader vervangen?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 27 mei 2018, 15:10
Johan.vd schreef: 27 mei 2018, 14:20 Of maakt het helemaal niet uit en kan ik er even goed twee maal een Fast charger aanhangen ,zonder dat dit de batterij levensduur beïnvloed ?
Dit zou helemaal niets uit moeten maken voor de levensduur van je accu. Ik ga er vanuit dat zowel de snelle als de langzame laders op dezelfde manier te werk gaan. Bij Stromer is dat in ieder geval wel zo. Als je twijfelt, dan zou ik het gewoon eens rechtstreeks bij Klever navragen.
Da's niet helemaal waar. De snelle gaat op dezelfde manier te werk, maar dan met een hogere laadstroom. De 850Wh accu laadt in 3,5 uur met de snelle lader en in 9 uur met de trage lader. Dat betekend dat de lader met ongeveer 250W laadt.

Nu wordt het een kleine gok: volgens mij werkt de Klever X-Speed op 36V, maar ik kon het zo snel niet vinden. Dat betekent dat de lader dus met 250W/36V = ±7A laadt.
Als de batterij inderdaad 36V is, is het waarschijnlijk een 10S7P configuratie (10 cellen serie, dat 7x parallel) met 3,4Ah cellen. Met 7A laden betekent dus dat elke parallele tak 1A krijgt, dus effectief laadt een cel met 1A op.
Een 3,4Ah cel laden met 1A betekent een laadstroom van 0,3C (0,3 x de capaciteit als laadstroom). Als je een batterij lang goed wilt houden wordt typisch uitgegaan van 0,1C als maximale laadstroom.

De reislader doet hetzelfde kunstje in 9u. Ofwel laadt die met ongeveer 95W. 95W/36V is een laadstroom van 2,65A, wederom gedeeld door 7 parallele blokken = 0,38A per blok, ofwel ongeveer 0,1C aan laadstroom.

Bij een 570Wh accu (waarschijnlijk 10S5P, 3,2Ah) wordt het ietsje erger. Daar wordt ook met diezelfde 7A en 2,65A geladen. Alleen daar wordt het dus verdeeld over 5 blokken van iets kleinere cellen. Dus een laadstroom van respectievelijk 0,44C en 0,17C.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En wat is het gevolg daarvan voor de levensduur van de accu? (Ik weet dat serieus niet.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat hij wat minder lang meegaat. Stel dat je met 0,4C ongeveer 500 cycles uit je batterij krijgt, dan zal het op 0,1C wellicht 550 of zo zijn. Langzamer dan 0,1C laden geeft weinig extra winst. Op 1C laden moet je niet teveel doen (maar is zeker niet erg om af en toe te doen), maar ik ken geen enkele lader die dat doet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Bedankt allemaal voor de reacties ! , dus voorlopige conclusie : voorkeur een trage lader gebruiken thuis. Maar waarschijnlijk zal het niet zo super veel uit maken en zijn er belangrijkere factoren die mee de levensduur bepalen.
Stromeur schreef: 27 mei 2018, 15:10 Als je twijfelt, dan zou ik het gewoon eens rechtstreeks bij Klever navragen.
Idd heb de vraag naar Klever gestuurd , ben benieuwd dat er op zal gereageerd worden...en wat ze er dan ook over vertellen.
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

FreddyH schreef: 27 mei 2018, 16:01 Nu wordt het een kleine gok: volgens mij werkt de Klever X-Speed op 36V, maar ik kon het zo snel niet vinden. Dat betekent dat de lader dus met 250W/36V = ±7A laadt.
Als de batterij inderdaad 36V is, is het waarschijnlijk een 10S7P configuratie (10 cellen serie, dat 7x parallel) met 3,4Ah cellen. Met 7A laden betekent dus dat elke parallele tak 1A krijgt, dus effectief laadt een cel met 1A op.
Een 3,4Ah cel laden met 1A betekent een laadstroom van 0,3C (0,3 x de capaciteit als laadstroom). Als je een batterij lang goed wilt houden wordt typisch uitgegaan van 0,1C als maximale laadstroom.

De reislader doet hetzelfde kunstje in 9u. Ofwel laadt die met ongeveer 95W. 95W/36V is een laadstroom van 2,65A, wederom gedeeld door 7 parallele blokken = 0,38A per blok, ofwel ongeveer 0,1C aan laadstroom.

Bij een 570Wh accu (waarschijnlijk 10S5P, 3,2Ah) wordt het ietsje erger. Daar wordt ook met diezelfde 7A en 2,65A geladen. Alleen daar wordt het dus verdeeld over 5 blokken van iets kleinere cellen. Dus een laadstroom van respectievelijk 0,44C en 0,17C.
Je kunt trouwens dezelfde berekeningen loslaten op de ontlaadstroom, geeft soms leuke inzichten.
Geschat piekvermogen van de X-Speed ligt rond de 900-1000W. Zeg even 900W. Bij 36V is dat 25A. Met de 570Wh accu (5p configuratie) is dat dus 5A per cel. Da's vrij heftig: 5/3.2 = 1,56C
Met de 850Wh accu (7p configuratie) heb je 3,57A per cel. 3,57/3,4 = 1,05C. Nog steeds veel, maar is voor een Li-Ion cel veel beter te behappen. Met 3,5A wordt de cel ook minder warm dan met 5A, dus heb je ook wat minder verliezen. Gelukkig is dit piek vermogen wat niet continue getrokken wordt :geek:

Met het nominaal vermogen van 600W moet je alles door 1,5 delen, dus 3,3A voor de 570Wh accu en 2,38A voor de 850Wh accu. Ofwel net iets meer dan 1C vs 0,7C bij nominaal vermogen.

Een van de redenen waarom moderne Stromers minder verstromeren (= stroom verbruiken :bj ) is omdat ze 48V accu's en motoren hebben. Daarmee heb je lagere stromen, dus minder warmte (= verlies). Daarnaast hebben ze lekker grote accu's waarmee de stromen ook lekker laag blijven (hoe meer blokken parallel, hoe lager de stroom per cel).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

FreddyH schreef: 27 mei 2018, 16:01 .

Nu wordt het een kleine gok: volgens mij werkt de Klever X-Speed op 36V, maar ik kon het zo snel niet vinden.
De batterij is 44V / /8.12Ah / 570wh

Groetjes
Johan
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Plaats reactie