Poetsdag !!!

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

En wanneer ik zou zien dat dat vocht dan toch echt problemen (blijft) opleveren, zou ik ofwel de fiets inleveren (wat jullie coulance noemen) of er na de garantieperiode wel alleen bij goed weer mee rijden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Ik heb ook niet gezegd dat ik het niet ga doen, ik heb gezegd dat ik het ga afwachten want andere stromers van 2018 in de regen doen. En zelfs als kon je ermee de oceaan overzwemmen, dus waterdicht, dan nog zou ik hem sparen. En zoals ik al zei ben ik allerminst een mooiweer fietser. Het is al van 2015 geleden dat ik een dag heb overgeslagen en de auto heb genomen naar het werk. Zelfs met mijn ongeval vorig jaar zei ik, als ik kan gaan werken kan ik ook fietsen.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Oregon schreef: 24 mei 2018, 19:46
Golvas schreef: 24 mei 2018, 19:41 Heel wat problemen met Stromers zijn vochtgerelateerd ... denk dat we het daar wel kunnen over eens zijn.
Dank u, dan vind ik het geen onzin om mijn fiets daar voorlopig van te sparen.
Dus je gaat je fiets pas blootstellen aan regen als je garantie bijna verlopen is?

Even extreem gesteld: 10.000 mensen kopen een Stromer fiets en al die mensen denken dat de fiets niet goed tegen water kan (los van of dit terecht is). Dus al die mensen gaan de fiets alleen bij droog weer gebruiken. Dus Stromer komt er niet achter dat ze een probleem hebben, of ze komen er wel achter omdat eentje wel een keer door de regen fietst maar omdat het er maar 1 is denken ze dat het exemplarisch is. Er is dus geen haast om het probleem op te lossen.

Zelfde ding, ander scenario: diezelfde 10.000 mensen kopen een Stromer en gaan massaal door weer en wind fietsen. Na 1 maand gaan ze allemaal kapot. 3x raden hoe snel de problemen opgelost worden! En in het vervolg maken ze die fout niet nogmaals, dus iedereen wordt hier beter van.

Als je een product aflevert dat niet helemaal tiptop in orde is, dan is het het beste als de eerste 3 klanten gelijk massaal aan de bel trekken, zodat je de problemen voor die andere 9997 mensen kunt proberen te voorkomen, toch?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik moet wel bekennen dat ik geen zin heb om bèta tester voor Stromer te worden, dus wat dat betreft snap ik wel dat Oregon het liever eerst even aan kijkt. (Overigens ben ik wel tester van Stromer firmware updates, dus helemaal consequent ben ik daarin ook weer niet, maar daarvan weet ik het als ik er eentje krijg en dan blijf ik eerst even wat dichter bij huis.)

Ik was begin vorig jaar één van de eersten met een ST1 X en ik heb daar best wat dingetjes mee gehad. Dat was allemaal snel opgelost, dus wat dat betreft geen probleem voor mij. Maar een nieuw Stromer model, dat mogen toch anderen deze keer fijn als eerste testen. :mrgreen:

Nu was de ST1 X vorig jaar wel nieuw; de ST2 bestaat al langer en veel wijzigingen zijn verbeteringen t.o.v. vorige modellen. Daarover zou ik me niet al te druk maken. Ik heb met diezelfde gedachte eind vorig jaar wél met een gerust hart een ST2 S gekocht, want Stromer heeft de ST2 in de paar jaar dat-ie er is aanzienlijk verbeterd. En al die leermomenten van vorig jaar met de ST1 X zijn dit jaar ook weer meegenomen in de 2018 ST1 X.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo,
Zoals in de footer aangegeven bezitten wij 2 Stromer ST2 van maart 2014. Bij de eerste paar die in Nederland in gebruik zijn genomen.
In dit topic wordt gesproken over de vochtgevoeligheid.
Vocht kan feitelijk 2 soorten effect hebben volgens mij.
1. Vanwege de 48V installatie kan er sluiting optreden en de elektronische componenten die niet voldoende beschermd zijn geven dan de geest. Wij hebben dat in een lichte regenbui, de eerste waar we na een week bezit van de fietsen in reden, met beide fietsen tegelijkertijd gehad. Vervanging van de controller tot gevolg.
2. Corrosie. Naast beschadiging van de lak etc. kan vocht ook leiden tot slechte contacten en storingen in de elektronica, met weer eventuele gevolgschade aan de gevoeliger componenten.

Wij maken onze fietsen dus “omzichtig” schoon, ongeveer zoals Stromeur beschrijft.
Maar we rijden als het nodig is ook in de (stromende, what’s in a word) regen.
Toch staan onze fietsen binnen in een redelijk verwarmde ruimte zodat eventueel vocht weer verdampt en corrosie zoveel mogelijk wordt vermeden.

In de afgelopen bijna 3 jaar hebben we geen elektrische storingen meer gehad (afgezien van die “kleinere” storingen die je kunt verhelpen door de batterij er even uit te halen, meestal optredend na weer een update van de firmware). Behalve af en toe een lekke band en een langzaam zakkend zadel lopen onze fietsen prima.
Ik mag toch veronderstellen dat Stromer de 2018 modellen beter tegen vocht beschermd heeft dan de eerste fietsen van 2014.
Ik hoop het voor alle (toekomstige) bezitters.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Ik heb al spijt dat ik gereageerd heb maar ga het een laatste keer doen. Ik heb gezegd dat ik het niet ga doen, ik ga afwachten hoe de andere 2018 modellen met de nieuwe aanpassingen het er vanaf brengen, en als was de fiets waterdicht dan spaarde ik hem nog even.
Als ik een racefiets koop dan ga ik er de eerste weken ook niet mee in de regen rijden. Niet omdat die er niet tegen kan maar uit respect voor de duizenden euro's die ik heb neergeteld.
Dus nee ik ga mijn fiets niet pas blootstellen aan regen als de garantie is verlopen. Heb ik nergens gezegd! Dat zal waarschijnlijk in het najaar zijn. En als dan de problemen toch de kop opsteken hou ik hem verder droog. Mijn hoofddoel is fietsen op fietsen met mankracht. Volgend jaar komt er alweer een Parijs-Brest-Parijs aan. Er moet dus ook nog getraind worden...
En nu gaat er waarschijnlijk iemand zeggen, waarom heb je een Stromer gekocht als je toch veel op andere fietsen ga rijden...
Voor mij is deze topic afgelosten.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Oregon schreef: 25 mei 2018, 08:40 Voor mij is deze topic afgelosten.
Ik neem aan niet het hele topic maar de discussie...

Ik maak mijn ST2 natuurlijk ook regelmatig schoon zeker omdat ik een witte heb. Altijd veel eer van mijn poetswerk :D
Accu eruit, klep dicht met bandje en poetsen maar. Lekker soppen met de autowasborstel (zonder waterslang) en dan afspoelen met de tuinslang op de nevelstand Tot nu toe geen problemen en mijn ST2 is al wat ouder (2015). Maar er is een aantal plekken waar je de slang niet op moet zetten.

1. kabeldoorvoer en 2x. Niet waterdicht en daarachter zit de verdeler en diverse connectoren en als je lekker stevig de slang erop zet komt het water uiteindelijk ook in je accubak en mogelijk ook bij je controller.
2. Bekende plek zeker als het klepje wat bol gaat staan. Ik heb alleen dit klepje (de niet de lange erboven ivm koeling) met een tochtbandje aan beide zijden dicht gemaakt. Niet de onderzijde omdat anders eventueel vocht niet weg kan. Nooit meer water en vuil bij de connectoren van de motorkabel.
3. Lange klep gaat bij sommige aan de bovenzijde open staan. Dit is de meest risicovolle plek na 2. Water gaat direct naar de connectoren aan de bovenzijde van de controller en ook naar de controller. Bij mij sluit hij mooi aan zoals je kan zien dus regen (rijwind) komt er niet in. Ook heb ik een stukje oude binnenband om de connectoren gedaan voor de zekerheid.
4. Volgens mij heeft niet elke ST2 en ST1X deze doorvoer. Maar deze is zo lek als een mandje. Water loopt er makkelijk in richting jawel motorkabel en connector achterlicht onder de zitbuis boven de trapas. Ik zorg ervoor dat de connectoren in de onderbuis blijven dichtbij de accubak en niet naar achteren worden gedrukt in de zitbuis waar water naar beneden kan druppelen.
5. Dit zal niet zo'n probleem zijn.

Dagrijlicht, OMNI en klep hebben afdichtingsrubbers. Slotplaat en laadpunt hebben geen rubber maar je moet het wel heel bont maken om daar water door naar binnen te krijgen.

Dus mijn advies uitkijken met water en deze met name 4 punten. Na het poetsen even de accubak checken op lekkage. Ik rij af en toe ook in stortbuien. Tot nu toe geen problemen dus lekker stromeren in de regen :mrgreen:

Afbeelding
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Lomito

Ik heb nu 2 Essen en kan ook wel wat poetshulp gebruiken... :az
Golvas

Duidelijke info Elsje, dank je wel ! :ay
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Vandaag is de fiets gepoetst door de dealer das ook eens leuk ;p
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Plaats reactie