Onderhoud

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Afgezien van de ketting perikelen heb ik de laatste dagen na regen enorm last van piepende remmen, zelf als het droog is blijven ze piepen... iemand tips, buiten andere blokjes steken.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 862
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Peter,

inderdaad was afgelopen week echt smerig weer. Een werkweek is gemiddeld 500 km Stromeren en aan het het eind van afgelopen week kon ik m'n kentekenplaat niet meer lezen. Het frame en eigenlijk alles (inclusief de fietstassen) waren vermoddert.
Met respect voor de spatlap...... hiermee wordt de gevoelige controller nog steeds prima door beschermd.....maar ik heb bijna de hele week met overschoenen gereden (Vaude Gaitor Short) omdat het ook langs de spatlap binnenkwam.

Voor mij is het schoonmaakmoment in het weekend. Maar als het niet nodig is sla ik het met groot gemak een weekje over; of twee.....
Niet schrikken: gewoon naar de autowasstraat en bij de zelfwas-autoboxen een eurootje er tegenaan gooien en de boel met oa schuim schoon spuiten.
Ik weet dat de controller zeer vochtgevoelig is daarom heb ik ALTIJD halverwege mijn accuvak een klittenband geplaatst waarmee deze dus echt in het (keurig ingevette !) rubber wordt getrokken. En ik sta natuurlijk niet met volkracht hogedruk in de open plekken te spuiten.....maar da's dan ook gewoon onhandig.
Waar ik wel max spuit is de derailleur, de ketting, cassette, etc.
Vervolgens een paar kilometer droog rijden en dan inspuiten met teflonolie op de ketting en cassette.
Moet toegeven dat ik vrij veel olie gebruik met deze harde cassette (8000-lijn) en dat de complete bewegende delen altijd vetgrijs zijn. Alleen bij aflevering heb ik de ketting glimmend blank gezien.

Is de fiets prima schoon maar gewoon droog gereden (typisch zomer) is alleen teflonolie afdoende.
Ik heb vroeger een eigen simpele hogedruk reiniger gehad maar die was gewoon niet krachtig genoeg.

Vast niet het gewenste antwoord ?!
Reinout
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Rij nu een maand ST2S. Ik rij dagelijks een km of 40-50, veelal door landelijk terrein met veel zand en blubber. Rij momenteel met een gemiddelde snelheid van 39. Bijna dagelijks reinig ik de cranck omdat er aan de onderzijde al snel een zand/ blubber/ kleimengsel van een cm dik op zit. Voorwiel valt vaak mee, maar achterwiel is ook vaak aan reinigen toe. Mijn vraag ook, hoe reinig ik de elektrische derailleur? Kan dit met een kwastje met bepaalde vloeistof of met ander reinigingsmiddel?
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lees onderstaand topic eens door. Daar kom je de meestgebruikte reinigings- en onderhoudsmiddelen wel in tegen:

viewtopic.php?f=8&t=174

Het lijkt over de ketting te gaan, maar feitelijk bedoelen we de hele drivetrain, dus ook de cassette, derailleur etc. Kun je ook allemaal rustig toepassen op de elektrische derailleur van jouw ST2 S.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De fietslift wordt onder handen genomen.
De draagbanden aan de katrollen zijn vervangen.
Voor en achter is er een zekeringsband extra.
Het China koord wordt nu toch vervangen door hoogwaardig Marline oid.

image.jpeg
image (1).jpeg
image (2).jpeg
image (3).jpeg
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

image (4).jpeg
image (5).jpeg
Laatst gewijzigd door Stromend op 06 jul 2018, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Toch mooi om te zien hoe hier de zwaartekracht getrotseerd wordt ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jaja, ik was al onderweg! ;p
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Zo'n lift je heb ik ook. Ook touwtje vervangen voor iets sterkers! :dwarf:
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heb er ook een, maar heb het originele touwtje nooit gebruikt :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie