Onderhoud

Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Ik ben benieuwd hoe iedereen zijn of haar Stromer onderhoud ...

Ik heb gisteren mijn fiets-standaard binnen gekregen: https://www.mantel.com/park-tool-pcs-9
Een zeer robuuste standaard waarmee het onderhouden van mijn fiets een stuk makkelijker zal gaan.

De derailleur ketting zal zeker de nodige onderhoud gaan vergen.

Bij nat weer neem ik me voor 's avonds de ketting schoon te maken en opnieuw te smeren (weet niet of ik het ga volhouden ...). Ik wil in ieder geval elke week even de fiets omoog tillen en dan schoonmaken waar nodig.

Wat doen jullie?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er bestaat ook speciale kettingolie voor nat weer.

Ik heb in mijn schuur een katrolsysteem aan het plafond waar ik de Stromer aan op hang voor onderhoud. Dat systeem had ik gelukkig al, want het is de enige manier om mijn 3,5 meter lange kajak tijdens de winter in mijn kleine schuurtje te proppen (kan alleen als ik 'm horizontaal én verticaal diagonaal ophang).

Het streven is om mijn Stromer eens per maand schoon te maken. Ik reinig dan zowel het frame + toebehoren als het derailleur, de cassette en ketting.

Het frame maak ik schoon met een sopje met van die lekker ouderwetse vloeibare zeep van Driehoek. Ik vind fiets poetsen niet erg. Het geeft me wel voldoening en het is de beste manier om meteen alles te controleren op mogelijke beschadigingen.

Voor het drive train deel gebruik ik een reiniger en kettingolie van Muc-Off i.c.m een oude doek. Werkt al jaren prima voor me en daarna loopt alles meteen weer als een zonnetje.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik ben van plan mijn stromer permanent op te hangen in de garage om plek te besparen, makkelijk onderhoud te kunnen doen en eventueel met een slot te kunnen verankeren. Zoiets als dit:

Afbeelding

Maar as always zijn dit soort systemen weer niet voorbereid op fietsen van 27 kilo met een brede stang :roll:
Rusor
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2017, 16:52

Hoi, hier ook park tool gebruiker. Ik ben nog wel op men Stromer aan het wachten maar over fietsen reinigen weet ik al wel wat. K rij dagelijks tss de 50 en 70 km in weer en wind. Zomer en winter. Bij slecht weer word men fiets bijna dagelijks gespoeld en droog geblazen met lucht. Verder gebruik ik de produckten van bike 7. Is super spul en je moet niet veel gebruiken en gaat dus lang mee. Verder rij ik altijd met twee ketingen op men fiets die ik wekelijks wissel. Dan word de een ontvet en te drogen gehangen. De ketingen worden op tijd vervangen door nieuwe. Op men racefiets ben ik nu aan men tweede setje bezig. De tandwielen gaan al 25000 km mee. Waarschijnlijk haal ik net niet de 30000. Maar onderhoud loont in de portomonee :) Ben benieuwd hoe het op de Stromer gaat verlopen als die er is. Een tweede ketting krijg ik er alvast bij van de dealer :)
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Na 3500km vervangen, zag er zo uit, moet wel zeggen dat ik altijd op de 11 lig en
de eerste 3000km altijd tussen 41 en 44km/u reed dit vanwege opmaken verbruikstabel
en voldoende km wou hebben om representatief te zijn.

Afbeelding
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

gebruik mijn Stromer ST1 het hele jaar door in weer en wind, dagelijks 20 kilometer.

Onderhoud doe ik niet veel maar wel zelf
4x per jaar frame schoonmaken en banden op pompen
maandelijks ketting reinigen en smeren, in de lente gaat er dunne olie op en vanaf november dikkere olie
4x per jaar kogelgewricht van de spiegel vastzetten, trilt elke keer weer los

Reparaties:
500 km lekke achterband door spijker, nieuwe binnenband geplaatst
1000 km irritante piep van de remblokken bij regen, remblokken vervangen door koolstop blokken, heeft het gepiep niet opgelost maar is wel minder.
3500 km voorwiellager kapot, vervangen onder garantie
5000 km ketting vervangen
5000 km gele kentekenplaat geplaatst :roll:

Storingen:
voorwiellager
incidenteel reageert de trapsensor niet, oplossing terugschakelen en wachten tot hij reageert of uit en weer aanzetten.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

RoRo schreef: 26 mei 2017, 08:22 ...
Onderhoud doe ik niet veel maar wel zelf
4x per jaar frame schoonmaken en banden op pompen
maandelijks ketting reinigen en smeren, in de lente gaat er dunne olie op en vanaf november dikkere olie
4x per jaar kogelgewricht van de spiegel vastzetten, trilt elke keer weer los
...
Oei ... wel teleurstellend te lezen dat de spiegel ook hier los-trilt. Had ik ook op mijn vorige Sparta espeed. Zelfde merk overigens. Verschil was wel dat de spiegel van de Sparta al na 2 weken was los gerammeld.

Onvoorstelbaar dat ze dit soort materiaal dan nog steeds blijven gebruiken. Zeer jammer.
Lomito

Ik ben een mooi-weer-fietser, ik ga niet voor m'n plezier door regen/sneeuw rijden en dat betekent dat mijn fiets weinig vies wordt. Als ik toch wordt overvallen door een regenbui dan gaat de fiets meestal dezelfde dag nog aan de fietslift in de schuur om gereinigd te worden. De ketting maak ik schoon met een ontvetter in een doek waar ik de ketting door laat draaien. Als de ketting echt dik staat van de troep dan haal ik de ketting van de fiets en leg die een nachtje in de terpentine om daarna af te borstelen. Het frame/spatborden/wielen/banden maak ik schoon met een sopje van wasmiddel: eerst het vuil met de tuinslang afspoelen, daarna met de plantenspuit het sop aanbrengen en laten inweken, daarna met een natte washandschoen alles afnemen en naspoelen met de tuinslang, na drogen spuit ik de fiets in met siliconenspray om daarna de fiets op te poetsen met een schone doek... en de fiets is terug showroommateriaal. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pieter schreef: 26 mei 2017, 08:27 Oei ... wel teleurstellend te lezen dat de spiegel ook hier los-trilt. Had ik ook op mijn vorige Sparta espeed. Zelfde merk overigens. Verschil was wel dat de spiegel van de Sparta al na 2 weken was los gerammeld.

Onvoorstelbaar dat ze dit soort materiaal dan nog steeds blijven gebruiken. Zeer jammer.

Aandraaien i.c.m. Loctite schroefbeveiliging, dan is het wel afgelopen met los trillen lijkt me.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 26 mei 2017, 12:55 siliconenspray om daarna de fiets op te poetsen met een schone doek... en de fiets is terug showroommateriaal. :mrgreen:

Ja! Silliconenspray is helemaal geweldig, qua showroomglimstaat (en voorkomt ook nog het snel opnieuw aanhechten van vuil).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie