Onderhoud

Lomito

Ik heb dat originele koord doorgeknipt en blijkt te gaan om een heeeel dun touwtje met daar omheen een heel flexibele en ruime mantel. Het gewicht wordt dus gedragen door dat akelige binnentouwtje.

Reden: de fabrikant verkoopt deze goedkope fietslift voor fietsen tot 25 kg en daar is het binnentouwtje op afgestemd. Wil je een zware E-fiets optillen dan moet je de fietslift kopen die tot 35 kg geschikt is maar ook veel duurder. En daar zit ongetwijfeld een zwaarder binnentouw in. De rest van de lift, katrollen, bevestigingspunten en fietshaken zijn precies eender. Dus dan koop je de goedkope versie en vervangt voor een paar euro het akelige touwtje door een degelijk touw en voilá... je hebt een fietslift tot 50kg.

;p
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

4mm dyneema lijn heeft een breeksterkte van 1500kg. wij gebruiken niet anders in de wedstrijd-zeilsport is licht en super sterk.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

WFVst5 schreef: 19 jul 2018, 00:07 4mm dyneema lijn heeft een breeksterkte van 1500kg. wij gebruiken niet anders in de wedstrijd-zeilsport is licht en super sterk.
Mijn neerhalers op de verlengers van de surfmasten (600kg.) zijn hier ook van. In regio Arnhem zijn gespecialiseerde zaken alleen te dun bezaaid en hadden allen geen dyneema op voorraad. De enige surfshop had vakantiesluiting en 5 meter via internet vond ik nogal een gedoe.
Is inderdaad de meest slijtvaste en sterkste oplossing. :ay
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Golvas

Stromend schreef: 29 jul 2018, 08:36 5 meter via internet vond ik nogal een gedoe.
Nam je hier al eens een kijkje ?
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Yep. Bekend.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Snap ik, hier wemelt het van de watersport speciaalzaken. Haal het meestal bij Aliante of bestel idd. via internet; beide redelijke prijzen en goede kwaliteit.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Ik zou mn fiets eens willen ophangen op te poetsen. Hangen zij die hun Stromer ophangen de haak achteraan de bagagedrager? Is dat stevig genoeg aangezien de bagagedrager aan het spatbord hangt? Of hangen jullie die haak ergens anders aan? Bedankt!
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Onder zadel en aan stuur is altijd safe.
Golvas

Kan perfect aan het stuur en achteraan de bagagedrager, zelfs zonder dat de batterij wordt verwijderd ... onlangs nog zo gezien bij een dealer waar een klant nieuwe remblokjes liet plaatsen.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Mijn ST5 heb ik nu een week in gebruik en met dit regenweer over modderige wegen heeft ie flink te lijden gehad. Met elke dag werd ie viezer. Wel elke dag een beetje gras en modder weggeborsteld maar vandaag was het dan zover om de eerste grote schoonmaakbeurt uit te voeren. Deze week heb ik direct een fietsstandaard gekocht: de Feedback Sports Pro-Elite. Een heel fijne en stevige standaard die er ook nog eens mooi uitziet in dat rood.

Afbeelding

Ik had ruim voordat ik de ST5 binnen had een schoonmaakkoffer van Muc-Off gekocht met allerhande borstels, schoonmaakmiddelen, ontvetter en doeken. Daarnaast T9 van Boeshield om de ketting in te vetten.

Mijn aanpak voor het schoonmaken is de volgende geweest:

1. Accu uit de Stromer gehaald en een doek onderin het accuvak gelegd. Vervolgens de accuklep met klitteband dichtgemaakt.

2. De Stromer met een zachte borstel van het ergste vuil ontdaan.

3. Met een gieter met water de fiets afgespoeld om de eerste troep weg te spoelen.

4. Vervolgens kettingontvetter van Muc-Off aangebracht op de cassette/kransjes en voorste tandwiel. Met verschillende borsteltjes en ragers op de kransjes de ketting rondgedraaid. Met een kettingreiniger (Cyclone van Park Tool) heb ik de ketting zelf gereinigd (ca. 30x ronddraaien). Ik had ergens gelezen dat je het ontvetten van de ketting e.d. het beste als eerste kan doen omdat viezigheid van de ketting op het frame terecht kan komen.

5. Vervolgens de ketting en kransjes/cassette grondig schoongespoeld zodat de ontvetter weg is en later de T9 goed kan vatten.

6. Vervolgens met Muc-Off schoonmaakmiddel de hele fiets geboend met borstels en spons.

Afbeelding

7. Afspoelen met water.

8. Met een doek de hele fiets langslopen en droog maken.

9. Stromer stuiteren zodat de laatste druppels van de Stromer komen.

10. Wachten tot de ketting droog is en dan de T9 aanbrengen op de ketting.

11. Nachtje laten staan en dan overtollige T9 verwijderen. (dit moet ik nog doen).

De St5 ziet er weer tiptop uit! Hebben jullie nog tips of suggesties?

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie