Pagina 1 van 2

Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 16 mei 2018, 21:56
door Marco Verkerk
Wij weten allemaal dat de Stromer in de winter veel meer energie verbruikt dan in de zomer.
Ik zit eraan te denken om altijd met een accu cover te gaan rijden om een groter bereik te creëeren.
Kan een accu te warm worden zodat de cellen beschadigen?
Bij welke temperatuur is dit?

Re: Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 16 mei 2018, 21:59
door Stromeur
Volgens de handleiding is het toegestane opslagbereik van de accu -20 tot 60 graden Celsius, en het toegestane laadtemperatuurbereik 0 tot 50 graden Celsius.

Re: Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 16 mei 2018, 22:34
door Marco Verkerk
Dus de temperatuur van de accu mag tijdens gebruik max 50 graden worden om beschadiging van de cellen te voorkomen volgens Stromer.

Ik heb nog nooit in de zomer gecheckt hoe warm de accu maximaal wordt tijdens het stromeren.
Iemand enig idee!

Re: Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 17 mei 2018, 01:19
door Lomito
Vorige week heb ik wat langere ritten gemaakt met het mooie weer, volle bak stand 3 en tegenwind, en dan voelde de accu bij de wissel best wel warm, schatting 40-45°C, zeker geen 60°C.

Re: Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 17 mei 2018, 08:36
door Jan-Willem Wisselink
Marco Verkerk schreef: 16 mei 2018, 21:56 Wij weten allemaal dat de Stromer in de winter veel meer energie verbruikt dan in de zomer.
Ik zit eraan te denken om altijd met een accu cover te gaan rijden om een groter bereik te creëeren.
Kan een accu te warm worden zodat de cellen beschadigen?
Bij welke temperatuur is dit?
Jazeker; een hoge temperatuur is schadelijk voor je accu. Zie die heel erg goede uitleg van een professor in de video van dit artikel: https://www.google.nl/amp/s/electrek.co ... eries/amp/

Re: Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 23 mei 2018, 06:22
door Reinout-ST3
Ter ondersteuning van Lomito's getallen en gevoel hierbij een screenshotje van de temperaturen gisteren.
De "omstandigheden" waren OPTIMAAL om zowel de motor- als accutemperatuur goed op te laten lopen:
- buitentemperatuur 26 graden;
- traject van 60 km zonder stoppen;
- serieus hard doorgereden (stand 3; had een gemiddelde van dik 38 km/h ondanks deels tegenwind).

Ik check altijd de temperaturen accu en motor direct bij aankomst van een rit na mijn rare sensor-oprisping enkele maanden geleden. Deze keer was die goed warm (motor 66 graden; accu 46 graden). Gelukkig niet die 130 graden van destijds (sensor kapot) en keurig in de schatting/gevoel van Lomito.

Vanzelfsprekend wacht ik even met opladen tot aan een begrijpelijke temperatuur....

Grtz, Reinout

Re: Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 23 mei 2018, 07:41
door Eric1971
Marco Verkerk schreef: 16 mei 2018, 21:56 Wij weten allemaal dat de Stromer in de winter veel meer energie verbruikt dan in de zomer.
Ik zit eraan te denken om altijd met een accu cover te gaan rijden om een groter bereik te creëeren.
Kan een accu te warm worden zodat de cellen beschadigen?
Bij welke temperatuur is dit?
Welke accucover heb je Marco ????

Re: Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 23 mei 2018, 18:35
door FreddyH
Marco Verkerk schreef: 16 mei 2018, 21:56 Wij weten allemaal dat de Stromer in de winter veel meer energie verbruikt dan in de zomer.
Ik zit eraan te denken om altijd met een accu cover te gaan rijden om een groter bereik te creëeren.
Kan een accu te warm worden zodat de cellen beschadigen?
Bij welke temperatuur is dit?
Gewoon in de zomer niet gebruiken.

Re: Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 23 mei 2018, 19:17
door Golvas
FreddyH schreef: 23 mei 2018, 18:35 Gewoon in de zomer niet gebruiken.
Waarom niet ?

Re: Max. temperatuur accu voordat beschadiging optreed

Geplaatst: 23 mei 2018, 19:40
door Stromeur
In ieder geval alvast om te voorkomen dat de controller oververhit raakt. De accucover sluit het controllervak af, terwijl de controller mede gekoeld wordt door de rijwind.