Zoemend achterwiel

Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Mogelijk dat dit in inmiddels een van de talloze onderwerpen reeds aan de orde kwam. Misschien ook niet.

Sinds vandaag in stand 3 en bij snelheden rond de 40 Km/u klinkt er een zoemen geluid vanuit de achterkan / achterwiel van mijn Stromer St2S. Wort er boven degeen of boven de 45 km/u gereden in stand 3 is het geluid er evenmin

Ik schakel terug naar stand 2 en snelheid neemt gelijk af naar onder de 40 km/u en zoemer weg.
Ook bij het in stand 2 weer op snelheid van rond 40 blijft het rustig.
Schakel naar stand 3 en daar is het geluid weer.

iemand enige clue wat dit zou kunnen zijn ?
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Loopt je rem niet aan?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Toen ik dit met mijn auto had bij een welbepaalde snelheid was het een lagerfout, lagers hebben nogal is de neiging om lawaai te maken bij een welbepaald toerental.
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

ik heb dit ook, maar dacht dat dit normaal was. Het geluid van de elektromotor op volle toeren?
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

harmroest schreef: 16 mei 2018, 10:00 ik heb dit ook, maar dacht dat dit normaal was. Het geluid van de elektromotor op volle toeren?
Nee dat is zeker niet normaal.
Ik heb op alle snelheden altijd geruisloos gefietst onder elk ondersteuningsniveau 1-2-3

Vandaag -net voor mijn vertrek naar een afspraak- nog even met FM gebeld.
Op suggestie van FM een sensor kalibratie uitgevoerd.

Sensor kalibratie lijkt wel het panacee als men het niet weet :o

Maar wie weet
Net thuis en nog geen tijd gehad te testen of dit de zoem eruit heeft gehaald
To be continued ...
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik heb geen duidelijk hoorbaar zoemend achterwiel maar een hele lichte vibratie (zoem) uit het achterwiel in stand 3 (vol vermogen). Ik heb een tijdje geleden een leenfiets gehad die had precies hetzelfde zelfs ietsje sterker dan mijn eigen ST2.
Ik dacht dus dat dit normaal is op vol vermogen.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Vanavond toch uit nieuwsgierigheid nog even voor een testrit op de Stromer gestapt.

Helaas ... ondanks de kalibratie is de zoem er nog.
(double check het is niet een aanlopende rem, Stromeur )

Aandachtiger luisterend naar het geluid is de zoem beter te omschrijven met resonantie ;
iets resoneert trilt mee mee, bij 39-41 km/u

Elsje's typering van het geluid (een vibratie) sluit daar dan ook wel keurig bij aan

mogelijk dan toch een issue met de lagers ?

Morgen nieuwe test om te zien of het de ketting is ; deze heb ik net opnieuw met smeermiddel behandeld en dat kan nu een nachtje inwerken
Verder wil ik dan ook nog even checken of de resonantie zich ook bij gebruik in andere versnellingen dan de 11 , laat horen

Komende week -met mijn test info- maar eens richting FM te Herveld.
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Johnb_53
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2018, 12:17

Ik heb dit ook ervaren, in twee geen probleem. In stand drie accelereren en vanaf 35 tot rond de veertig een sterk zoemend geluid. Bij mij bleek de oorzaak te zitten in te lage bandenspanning. Ik reed met 3 bar in beide banden, nadat ik de druk op 3.5 bar had gebracht was het zoemen weg. Mijn banden zijn de standaard swalbes.
ST1 X - Charcoal 20 inch - Bodyfloat - Shockstop.
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Ik ga gelijk pompen haha
THX voor de tip :cool2:
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Heb je toevallig een ringslot gemonteerd? Bij mij resoneert deze onder bepaalde omstandigheden zo tussen de 38 en 42 km/h.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Plaats reactie