Motie verlichting op St1x en ST2

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

mensen,

Ik snap de opwinding over dit onderwerp heel goed, want het raakt mij direct met mijn huidige fiets met de E3 kaars erop, en de mogelijk overstap die ik kan overwegen naar een 2018 model. Toch . . .

Het is eigenlijk heel simpel, en de meeste opmerkingen zijn wel gemaakt.
In feite wil een Speed Pedelec gebruiker voldoende vaak, lees tijdsduur en moment, nuttig en VEILIG gebruik van zijn/haar fiets maken. Maar . . . . Veilig . . .
De wetgever heeft daartoe minimum eisen vastgelegd, met de ontsnappings clausule dat als de omstandigheden daarom vragen het (rij)gedrag moet worden aangepast.

Maar ik ben met iedereen eens dat als het donker is op een weg die diezelfde overheid weigert te verlichten, dan je dan de OPTIE moet hebben om je voertuig van de nodige veiligheidsvoorzieningen te voorzien. Donker, nacht zijn beslist geen bijzondere omstandigheden, maar de combinatie met weg, wegdek, verlichting, verkeer, dieren, weersomstandigheden etc. zijn dat wel.

In de motor en auto industrie is dit al tientallen jaren gewoon, dus niet achteraf klungelen, maar netjes optie AF fabriek. En door dit aan te bieden trekken ze meer klanten, meer marge en dwingen dan concurrenten op vergelijkbare modellen weer hetzelfde te doen. En de hele industrie is hier nu op gestandaardiseerd. En klanten hebben een keuze, iets wat de Brusselse wetgeving steeds stimuleert.

Stromer is nu nog eenoog, de concurrent de blinden. Maar dat blijft natuurlijk niet. De frustratie is, in elk geval bij mij, dat je echt van het product houdt, maar dat de producent je in feite niet wil horen, niet bij de configuratie van de fiets bij aanschaf, en voor ons aanvankelijk ook niet toen we daarna problemen hadden. Ik kan alleen maar hopen dat een recente ervaring weer de uitzondering was.

Hun sterke marktpositie komt (Brusselse wetgeving) ook met een aantal verantwoordelijkheden. De balans tussen hun commerciële strategie (vaste modellen, geen customization) en de wensen van grote groepen uit hun klantenbasis is wel van belang voor hun toekomst.

Arrogante bedrijven gaan meestal vlot weer ten onder, als iemand het kunstje op een iets andere manier doet en de klanten meer tevreden stelt. Bijvoorbeeld BlackBerry lijkt me.

Dus waar Stromer kennelijk aan de wet voldoet vind ik het immoreel dat ze met de integrale product veiligheid zo omgaan.

Ik ben benieuwd hoe de Amerikanen hierop zouden reageren. Productaansprakelijkheid is daar een big thing, en van de rechter krijg je er snel gelijk, voor ons zelfs Europeanen zelfs verbazingwekkend snel.

En dan als alternatief voor de verlichting op dit product (ST1x en ST2) waarvan ik vind dat die onder voor Nederlandse begrippen vrij normale omstandigheden niet veilig genoeg is voor het expliciet bedoelde gebruik van dit product, een ander model fiets aan te bieden waar voor misschien 500€ meer materiaal inzit (hun inkoopprijs) voor bijna 3000€ meer is weliswaar een commerciële beslissing, maar een die ze een keer zal bezuren.

Bottom line.

1. De wetgever zou hier strakker op moeten zitten. Stromeur heeft gelijk. Maar kansloos, zie de discussie over de SP op de rijbaan, waar de veiligheid van ons ook ruim ondergeschikt is.
2. Stromer benaderen zal geen snel effect hebben, als al enig . .

Maar niets doen, en dit gewoon weer slikken is geen echte optie.
Ik ben het in dat opzicht met Lomito eens. We moeten als groep van Nederlandse Stromer gebruikers laten merken dat we hun beleid niet moreel verantwoord vinden.
Doen we dat niet, dan is het enige alternatief dat wel werkt is ”vote with your feet”, ofwel kies een ander merk dat wel luistert.

Willen we denk ik ook niet zo maar.

Bovenstaande geeft dus mijn actuele worsteling weer.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Lomito

Momenteel zit ik te bieren (Troubadour)op het terras van kasteel Doornenburg... als ik thuis ben ga ik pogen yin en yan in balans te krijgen, hier is het in ieder geval helemaal zen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:az
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Zo... weer thuis na een ritje van 80 km door de Ooypolder tussen Nijmegen en Millingen aan de Rijn. Onderweg af en toe (bij de pontjes en het kasteel) de discussie hier op afstand gevolgd.

Veel woorden hoef ik hier eigenlijk niet aan te besteden, het is vooral Stromer zelf die nu aan zet is. Dat kan door inhoudelijk te reageren op de motie en misschien zelfs wel een constructieve relatie met het forum beginnen, of door intern eens flink achter de oren te krabben en wellicht met nieuw beleid te komen. Maar uiteraard is het ook mogelijk dat Stromer deze oprisping met liefde door de wind laat wegvoeren en op de ingeslagen weg doorgaat. Hoe dan ook, de reactie van Stromer zal bepalend zijn voor wat er komende maanden gaat volgen.

Heel praktisch gezien verwacht ik dat diverse ST1x- en ST2-gebruikers met of zonder medewerking van Stromer de verlichting van hun fiets gaan upgraden en daarbij het mogelijke verlies aan garantie op de hele fiets voor lief nemen. Zover gaat de wens om goede verlichting op de speed pedelec te krijgen! Ik vind dat terecht, deze wens om veilig te kunnen blijven rijden bij mindere zichtomstandigheden gaat ook veel dieper dan de wens voor bijvoorbeeld een goede fietsbel naast de claxon, een verende zadelpen/stuurpen en zelfs een geveerde voorvork die meer op comfortniveau spelen en niet op veiligheidsniveau (overleven!!!).

Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe Stromer zal reageren. Ik sta in ieder geval open voor discussie/overleg/samenwerking. Tijdens de testdag afgelopen maandag heb ik de heren van Stromer laten weten dat in de gebruikersgroep een grote hoeveelheid kennis en ervaring aanwezig is die op ons forum bij elkaar gebracht wordt.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Daarentegen kan men wel op alle fietsen een M99 pro willen, maar dat betekend dan weer een verkoopprijs die zeker weer 300 - 400 euro hoger is. Dat is serieus veel geld, zeker voor de St1X, waardoor het verschil met de concurrentie qua prijs nog groter wordt en je dus op basis van een lamp klanten misloopt.
De mogelijkheid tot opties zou wel mooi zijn en dat je dus ook tegen een meerprijs een upgrade krijgt (bv BF, Redshift, Suntour, M99 etc) in plaats van een volledig product te kopen zoals nu en dan het origineel meekrijgt voor aan de muur ofzo.
Zelf heb ik vrijwel direct een Lezyne 1500XXL erbij gekocht en ben daar behoorlijk tevreden over. Ik heb inmiddels redelijk wat gelezen dat men deze te weinig gebundeld vindt, maar ik vind het juist ook prettig om de berm redelijk te kunnen zien.
Zelf vind ik voor de St1X en mijn portemonnee de M99 pro iig te prijzig als standaard.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 12 mei 2018, 20:01 het is vooral Stromer zelf die nu aan zet is. Dat kan door inhoudelijk te reageren op de motie en misschien zelfs wel een constructieve relatie met het forum beginnen, of door intern eens flink achter de oren te krabben en wellicht met nieuw beleid te komen. Maar uiteraard is het ook mogelijk dat Stromer deze oprisping met liefde door de wind laat wegvoeren en op de ingeslagen weg doorgaat. Hoe dan ook, de reactie van Stromer zal bepalend zijn voor wat er komende maanden gaat volgen.
Via het forum zal Stromer niet reageren. We worden door Stromer inmiddels zeer serieus genomen als community van Nederlandse en Belgische eindgebruikers, maar ze gaan hun policy om alle communicatie via de dealers te laten verlopen hier echt niet ineens voor wijzigen.

Plus de voertaal binnen de Stromer organisatie is veelal Duits. Ik denk dan ook dat je de meeste kans van slagen hebt wanneer je de motie vertaalt naar het Duits en Engels, en rechtstreeks naar Stromer stuurt, liefst ook aan de CEO, zodat het verhaal niet ergens blijft "hangen" bij de eerstelijns klantenservice die de mails aan het info@etc. afhandelen (dat zou namelijk niet voor het eerst zijn) of bij de Benelux organisatie van Stromer.

Iets met brutaal mens e.d. :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiebe schreef: 12 mei 2018, 20:02 Daarentegen kan men wel op alle fietsen een M99 pro willen, maar dat betekend dan weer een verkoopprijs die zeker weer 300 - 400 euro hoger is. Dat is serieus veel geld, zeker voor de St1X, waardoor het verschil met de concurrentie qua prijs nog groter wordt en je dus op basis van een lamp klanten misloopt.
Klopt. We hebben hier, zeker in het eerste half jaar van het bestaan van het forum, forumleden op bezoek gehad die week in, week uit de ene na de andere eis neerlegden over wat er allemaal anders en extra moet aan de Stromer, maar welke prijs daar vervolgens naar hun idee tegenover mag staan is mij steeds een raadsel. (Dubbeltje op de eerste rang gaat 'm in ieder geval niet worden bij Stromer.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

En ik geloof dat met op dat Zwitserse forum ook vaak over dit probleem discussieert.
We zouden misschien hen er ook kunnen bij betrekken?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kan zeker!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Bij onze oosterburen is het beter geregeld: je doet een (of meerdere) aanpassing(en) en nadien laat je die TÜV keuren ... die aanpassing(en) wordt (worden) dan met hun goedkeuringsnummer(s) vermeld op je inschrijvingsbewijs ... that's it !
Plaats reactie