Stromer zonder vering

Voor (elektro)technische vragen, fietsonderhoud en -onderdelen.
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter

Stromer zonder vering

Bericht door Tomasj » 06 mei 2018, 20:09

Wanneer ik het fototopic bekijk, zie ik dat er hier amper mensen zijn die hun fiets 'origineel' houden, zonder enige vorm van vering.

Ik heb nu ongeveer 250 km met de fiets gereden, en zie persoonlijk geen reden voor een verende voorvork, stuurpen of zadelpen. Ik vind het comfort gewoon uitstekend, zeker wanneer ik het vergelijk met de racefiets.

Ben ik hier nu echt de enige, of zijn er hier nog andere die-hards? :dwarf:
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Sobat
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Contacteer:

Re: Stromer zonder vering

Bericht door Sobat » 06 mei 2018, 20:12

Vind mijn verende zadelpen niet echt nodig, maar net dat beetje extra comfort is wel erg lekker aan m'n oude botten...
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Zwart

Riese
Pro
Pro

Bericht door Riese » 06 mei 2018, 20:14

Ik ben een die-hard... Maar voorlopig omdat het niet anders is :lol: .
Gisteren mijn woon-werk route voor het eerst gedaan met een kleine omleiding.
Zo'n 80km... En mijn kont needs some loving :oops: :oops: .
Echt lang geleden dat ik nog zo'n last heb.

Ben dus aan't overwegen om een BF of Thudbuster aan te kopen.
Comfort kan ik een totaal ongeveerde fiets niet noemen.

Wiebe

Bericht door Wiebe » 06 mei 2018, 20:57

Die-hard hier, maar vooral mdat ik de investering Redshift Shockstop en/of bodyfloat nog even te veel van het goede vind. Nodig is het voor mij ook niet met mijn route over 95% prima asfalt.

Mocht ik meer over klinker/kinderkopjes moeten was het een ander verhaal. Voor mij ook geen stoere blerf-fotos op mijn route :lol:
St1X 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 6500+ and counting.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 06 mei 2018, 21:26

Het hangt denk ik ook een beetje af van je fysieke gesteldheid en inderdaad de kwaliteit van de fietspaden en wegen. Als ex-RSI patiënt aan beide polsen, een gebroken en verkeerd geheeld stuitje, chronische lage rug problemen, alle kruisbanden van mijn knie weg aan de ene kant, en botten die klinken als een rammelende gereedschapskist aan mijn andere been, hoeft al dat spartaanse gedoe voor mij zo nodig niet meer :mrgreen:

Ik denk wel dat een professionele bikefitting een hoop extra maatregelen ter verhoging van het comfort (zoals vering) overbodig kunnen maken. Als je optimaal op je fiets zit, dan kan je lichaam veel meer hebben.

Plus: geen vering verhoogt je efficiency, dus er is zeker wat voor te zeggen om dit weg te laten.
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

FreddyH
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 06 mei 2018, 21:33

Het hangt veel af van je route (lees: ondergrond) en hoe je op je fiets zit. Door nekproblemen moet ik behoorlijk rechtop op een fiets zitten en rechtop zittend 45 km/h over klinkers stuiteren is mij teveel van het goede. Ik heb een paar stukken ventweg in mijn route met klinkers waarbij Belgische kinderkopjes comfortabel lijken, daar ga ik echt niet met 40+ overheen zonder vering.
Maar ieder heeft zijn eigen voorkeuren!
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

petermu
Rookie
Rookie

Bericht door petermu » 06 mei 2018, 21:55

mijn route is voor 95% ook prima maar voor die laatste 5% heb ik een brooks b67 zadel gemonteerd.
Door de 2 veren onder het zadel filtert die de ergste klappen er wel uit en het zit ook nog eens heerlijk.

Klein nadeel vond ik wel dat het zadel voor mij niet ver genoeg naar achteren kon ivm met de wat beperkte afstelmogelijkheden door de korte zadelrail. Dit heb ik nu opgelost door een zadelpen (via marktplaats)met 45mm setback te monteren.

Kostentechnisch (ca 110 euro bij elkaar) een prima middenweg voor het geleverde comfort.

Stromend

Bericht door Stromend » 06 mei 2018, 22:12

Tomasj schreef:
06 mei 2018, 20:09
Ik vind het comfort gewoon uitstekend, zeker wanneer ik het vergelijk met de racefiets.
Hier geef je volgens mij het antwoord al. Stromer zit in het sportieve spectrum. Hangt dus af van wat je wilt.
Trots als een 🐒 op een 🚲

Richvergunst
Runner-up
Runner-up

Bericht door Richvergunst » 07 mei 2018, 09:00

Eeen bodyfloot is heel er mooi echter zijn er goekopere oplossingen om je rug te ontlasten. ;p ;p

Ik ben voor een verende zadelpen gegaan, een verende stuurpen vind ik een beetje over de top. :geek: :geek:

Door het plaatsen van een verende zadelpen is mijn plezier om te stromeren toegenomen :lol: :bj
ST1 berijder :P, 2 maal ortlieb backroller classic , ergotec verende zadelpen

LNY
Expert
Expert

Bericht door LNY » 07 mei 2018, 09:32

Mijn persoonlijke overwegingen, na een proefrit met en zonder Bodyfloat:
"Vind ik vering nodig?": NEE!
"Heeft een Bodyfloat toegevoegde waarde?" ZEKER!!
"Zou ik ook geld over hebben voor een Shockstop?" NEE, totdat ik er een voor weinig tweedehands tegenkwam.

Plaats reactie