hoe lang gaat de accu mee?

Klaas1983
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2018, 13:28

Hoe lng gaat een stromer accu.mee? En hoeveel verlies van capaciteit is er ongeveer per jaar?
Golvas

Stelde je die vraag al niet eerder ? :?

viewtopic.php?f=13&t=1105
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Die vraag heb je idd al een gesteld, ik denk dat de meeste hier hun stromer al wel een jaar hebben en van capaciteitsverlies heb ik nog niemand horen klagen dus ik vermoed dat dit vrij goed zit bij deze peperdure batterijen, voorts geeft stromer een soort van garantie dat de batterijen na x jaar nog x % over zouden moeten hebben, zo niet krijg je een nieuwe.

Maar zoals ik eerder aanhaal moet ik de eerste batterij klacht nog zien komen op het forum dus dan zit je vermoedelijk goed.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven.

Zonder een poging te doen om volledig te zijn heb je "accu" (fabricage, etc) aspecten en gebruikers aspecten.
"Accu":
  • Hoe goed zijn alle individuele cellen (ik gok ±78 stuks in een 983Wh accu) gebalanceerd ten opzichte van elkaar?
  • Zitten er een of meerdere wat zwakkere cellen in jouw accu?
Gebruiker:
  • Hoe vaak is de accu volledig leeg gereden en is de accu daarna langer blijven liggen voordat hij weer opgeladen werd?
  • Is de accu ooit gevallen?
  • Wordt de accu maar heel af en toe gebruikt?
  • Als de accu langere periode niet is gebruikt (> 2 maanden), is deze dan met juiste capaciteit (ideaal 40-60% maar tot 80% is geen probleem) weggezet en elke maand een beetje bijgeladen?
Zo zijn er zeker en vast meer dingen te noemen. Mijn accu had na 3 jaar nog 80% van de opgegeven capaciteit over, maar pas op: hij is nooit doorgemeten geweest toen hij nieuw was (althans: ik heb de uitslag daarvan niet), dus in hoeverre hij op 100% stond is de vraag. Ik heb mijn fiets een keer 6 maanden niet gebruikt ivm een ongeluk en ik heb mijn accu een keer laten vallen. Maar de rest is gewoon achteruitgang, pech met een wat minder exemplaar, etc.

Van een andere Bulls gebruiker weet ik dat hij na een klein jaar (±6000 km) nog maar ongeveer 80% ver kwam, hij heeft onder garantie uiteraard een nieuwe accu gekregen. Volgens het accu revisiebedrijf waar ik geweest ben (waar ik overigens extreem positief over ben) moet je verwachten dat je na 3 jaar nog 80-90% over hebt. Maar hij ziet ook accu's die na 3 jaar nog maar 30% hebben of accu's die na 6 jaar nog 80% hebben. Ofwel: is heel weinig van te zeggen, behalve dan dat die accu's die na 3 jaar nog 30% hebben meestal el-cheapo accu's zijn.

Overigens gok ik dat je met een revisie van een 983Wh voor ruim minder dan 1000 Euro klaar bent. Bij mij was de revisie van mijn accu (met vergroten van 60 naar 100 cellen) ongeveer 800 Euro, maar ik weet niet of dit dezelfde cellen zijn als die in jullie accu's zitten. 48V: zijn dat 14 batterijen van 3,6V in serie (50,4V) of 13 batterijen van 3,7V (48,1V). Die laatste zijn volgens mij wat prijziger dan de eerste.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 04 mei 2018, 08:54 Stelde je die vraag al niet eerder ? :?

viewtopic.php?f=13&t=1105
Ik heb dat andere topic maar gesloten. Aan de OP: svp geen dubbele topics meer openen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 04 mei 2018, 09:06 voorts geeft stromer een soort van garantie dat de batterijen na x jaar nog x % over zouden moeten hebben, zo niet krijg je een nieuwe.
75% capaciteit na 2 jaar. Maar ik heb ook nog niet van iemand gehoord dat-ie in de eerste twee jaar al een kwart van de capaciteit kwijt was. Zelf hoop ik dat mijn accu een jaar of vijf gaat voldoen.
Zebbernaut schreef: 04 mei 2018, 09:06 Maar zoals ik eerder aanhaal moet ik de eerste batterij klacht nog zien komen op het forum dus dan zit je vermoedelijk goed.
Volgens mij is de accu inderdaad één van de sterkere onderdelen van Stromer. Maar goed ook, want ze kosten een klein vermogen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Mijn accu sneuvelde na 20 maanden. Nou had mijn ST2 toen ik hem kocht nog niet veel KM's gemaakt maar ik heb totaal geen verschil gemerkt tussen de nieuwe accu en de 21 maanden oude accu. De print in mijn accu sneuvelde niet de cellen. Ik heb wel vertrouwen in de levensduur van de accucellen. Overigens heb ik op mijn nieuwe accu weer 2 jaar garantie :cool2:
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Even over een andere boeg: hoe wordt de accustatus eigenlijk bepaald? Dus hoe weet ik als gebruiker dat ik nog 75% capaciteit heb. In de app staat status als 'zeer goed', hoe ontwikkeld dit zich en hoe relateerd deze status naar percentage.
Ik neem aan dat bij laden de accu ondanks capaciteitsverlies altijd naar 100% geladen zal gaan.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiebe schreef: 04 mei 2018, 12:09 Even over een andere boeg: hoe wordt de accustatus eigenlijk bepaald? Dus hoe weet ik als gebruiker dat ik nog 75% capaciteit heb. In de app staat status als 'zeer goed', hoe ontwikkeld dit zich en hoe relateerd deze status naar percentage.
De accu kan natuurlijk worden doorgemeten, maar de vertaalslag naar de OMNI daar heb ik ook geen idee van. Ik ben nog niemand tegen gekomen bij wie de accustatus niet als "zeer goed" werd weergegeven.
Wiebe schreef: 04 mei 2018, 12:09 Ik neem aan dat bij laden de accu ondanks capaciteitsverlies altijd naar 100% geladen zal gaan.
Verwacht ik ook.

Als ik de technische man van Stromer maandag in Zandvoort toevallig te spreken krijg, dan zal ik hem eens vragen hierover.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Dus misschien zitten we met zijn allen al op 1/2 capaciteit en hebben we gewoon niks door :lol:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie