accu geheel leeg rijden

Plaats reactie
Klaas1983
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2018, 13:28

Hallo,

Ik heb een stromer st1 van een dealer te leen, zodat ik kan kijken of ik mijn woon- werk afstand kan redden en of het mij goed bevalt.

Geweldige fiets! Mooi vlot, en ik red een 55 km op een gecombineerde tour/power stand. (630 WH accu) Gemiddelde snelheid is dan ongeveer 35 km/u, met toch nog wel wat eigen inspanning. Ik rijd met die 55 km de accu wel schoon leeg, 0% resterend volgens het display.

Is dat een probleem? Ergen heb ik gelezen dat het niet goed is voor een accu om deze steeds volledig te ontladen.. Verkort dit de levensduur van de accu?
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Neen als je er een discipline van maakt om hem onmiddelijk op te laden na de rit dan is er geen probleem de accu houd wat over om diepontlading te vermijden, stel je vergeet het en je laat hem een tijdje staan zou hij kunnen diepontladen en dan is hij stuk (zeker gevaarlijk als het ineens koud word).

De vraag is wat doe je als de accu vermindert wat hij zoiezo gaat doen, 0% is wel erg weinig speling om niet te zeggen geen speling :mrgreen:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Op zich is het niet slecht voor een accu om hem helemaal "leeg" te rijden, vooral omdat de accu zichzelf daartegen beschermd. Ofwel: zodra de fiets stopt met ondersteunen zit er nog 10-20% capaciteit in. Als je hem dan binnen een paar dagen oplaadt dan is er niks aan de hand.
Als je zo'n lege accu een paar weken weglegt voordat je hem oplaadt dan heb je wel grote kans op problemen, door zelfontlading heb je dan kans dat een aantal cellen de geest geven.

Maar... zoals Zebbernaut al zegt: je hebt wel een compleet gebrek aan marge! Heb je al gefietst met windkracht 4-5 tegen? En heb je al een idee of je in de winter gewoon door wilt fietsen (met vorst heb je een kleinere actieradius) en of je er dan eventueel winterbanden of all-season banden op wilt leggen (meer rolweerstand dus lagere actieradius)?

Persoonlijk zou ik de ST1 laten staan. Mijn advies met een enkele reis van 55 km zou zijn om een fiets/accu combi te kiezen waarmee je bij temperaturen van 10+ en windkracht 4-5 tegen minimaal 65-70 km met volle ondersteuning kunt fietsen. Dan heb je de volgende voordelen:
- je kunt gewoon altijd fietsen, ook als je een keer stevige wind recht tegen hebt, ook als het vriest of als je er later een keer winterbanden op hebt liggen, maar ook als je een keer gewoon moe bent en de rit met maximale ondersteuning wilt afleggen
- als over een jaar of 2-3 je accu nog maar 80-90% van zijn capaciteit heeft dan heb je niet direct een probleem
- je hoeft je accu niet telkens leeg te trekken maar zult, zeker in de zomer, de accu vaak maar 50% gebruiken. Dit verhoogt de levensduur van je accu

Ofwel: als het financieel te regelen is zou ik minimaal voor een ST1x met 814Wh accu gaan, maar liever nog voor een ST1x met 983Wh accu.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Golvas

Zebbernaut schreef: 29 apr 2018, 15:14 Neen als je er een discipline van maakt om hem onmiddelijk op te laden na de rit dan is er geen probleem
Ik zou het opladen onmiddellijk na de rit vermijden en de batterij eerst laten afkoelen aangezien er zowel tijdens het ontladen als tijdens het laden warmte wordt gegenereerd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 29 apr 2018, 15:58 Ik zou het opladen onmiddellijk na de rit vermijden en de batterij eerst laten afkoelen aangezien er zowel tijdens het ontladen als tijdens het laden warmte wordt gegenereerd.
Mwah. Het laden gaat dusdanig langzaam dat er maar weinig warmte gegenereerd wordt. Ter vergelijk: bij vollast levert je accu een stroom van ±20A (ST2), bij mijn fiets zelfs 27A. Met dat soort stromen wordt de accu inderdaad warm.

Een ST2 snellader laadt de 20Ah accu in 4-5 uur op, dus heeft een laad stroom van 4-5A. Die 4-5A wordt vervolgens over ± 6 parallel staande blokken verdeeld, dus elke cel krijgt iets van 0,8A laadstroom. Dat valt qua warmteontwikkeling wel mee.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Klaas1983
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2018, 13:28

Ja het is heel erg op het randje... eigenlijk te krap. Ik denk dat de enige optie idd de St1x is, of de ST1 met een twee accu's. Wat is ongeveer de prijs van een 2e hands 522wh accu?
Golvas

Klaas1983 schreef: 29 apr 2018, 21:33 Wat is ongeveer de prijs van een 2e hands 522wh accu?
Momenteel weinig aanbod ... op een Franse website wordt een 630 Wh batterij aangeboden, maar die is vrij prijzig en in combinatie met een aantal attributen die je misschien niet nodig hebt (spiegel, lader, slothouder) : https://www.leboncoin.fr/velos/1420568640.htm/?ca=12_s

Een nieuwe 522 Wh batterij kost €890.
Plaats reactie