Q-loc steekas niet los te krijgen

Plaats reactie
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Bij deze een advies om regelmatig je voor-as even te verwijderen. Vandaag bij het wisselen van winter-naar zomerband heb ik de voor-as los moeten hameren, De steekas wilde niet los komen, kostte erg veel tijd omdat je uit moet kijken dat je de vork niet beschadigt.
Er was geen vuil zichtbaar, wel een witte waas (zoals aluminium roest, misschien was het kalkaanslag, maar zo niet weten waar die dan vandaan zou moeten komen). Laatste keer dat ik de as wel zonder moeite uit kon nemen is ongeveer 6 maanden geleden.
Dus: regelmatig even steekas uitnemen, eventueel smeren en weer terug steken.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Witte aanslag is oxidatie (roest) van het aluminium. Aluminium en zout zijn geen vrienden van elkaar.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Weet dat aluminium oxide wit is, maar bij mijn weten zijn de as en de behuizing van de velg van roestvrij staal?
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

As etc. zijn aluminium, door de kleine inbusmaat is de as erg/te kwetsbaar voor doordraaien van de inbus naar mijn idee. Bij de ST5 hebben ze al voor een betere conctructie gekozen zo te zien.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij mijn ST2 S is het een T30. Op zich gaat dat wel prima, beter dan een standaard inbusje. (Als ik me niet vergis had mijn ST1 X dat, maar ik weet het niet meer zeker.)

Maar klopt, in de ST5 zit echt een Beul van een steek-as, met een Torx-heelveel. Evenals beulen van remmen en remschijven. Deze foto's heb ik er vorig jaar op Eurobike van genomen:

Stromer voorrem 1.png
Stromer voorrem 1.png (1.26 MiB) 4053 keer bekeken
Stromer achterrem 1.jpg
Stromer achterrem 1.jpg (3.75 MiB) 4053 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Het gaat alleen om de voor as, op de st2 2017 zit daar een op zich heel vernuftige q-loc as in.
eric
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2018, 22:35

KOPERvet
Verkrijgbaar in tube en spuitbusje voor dat je de as terug monteerd overal een beetje kopervet er aan smeren en hij komt gegarandeerd terug soepel los.
Water, zout en temperaturen hebben nagenoeg geen invloed op koper vet, op ander vet wel waardoor gewoon vet, lager vet of olie met de tijd de smering en andere eigenschappen verliest waardoor je na een lange winter alsnog problemen kan krijgen om je as los te zetten en met koper ver ga je dat niet voor hebben
Golvas

Of montagepasta : https://www.mantel.com/shimano-montagepasta

Gebruik kwalitatieve bits en gebruik een momentsleutel (en het juiste aanhaalmoment) bij het vastzetten.
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Dank voor de tips. Ik denk dat kopervet en montagepasta hetzelfde zijn, als je op de Engelse labels kijkt staat er op beide "anti-seize." Dan zie je ook meteen dat als er een fietsmerk-label opgeplakt wordt, de prijs 120% omhoog gaat. Tubetje Kroon 100 gram kopervet €5, shimano 50 gram €7,95.
Golvas

Kan nog goedkoper hoor, bijvoorbeeld bij Brezan (huismerk Brega).
Plaats reactie