Voordeel motor in achterwiel ?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Maar ga vooral eens met beide concepten rijden. Het rijdt gewoon anders. Ik heb van best veel mensen begrepen dat ze een middenmotor veel natuurlijker vinden rijden dan een achterwielmotor. Ik persoonlijk vind dat net andersom. Waar het om gaat is dat je veel kilometers gaat fietsen, als dat is op een fiets die je *echt* fijn vindt dan heb je meer plezier dan op een fiets die je minder fijn vindt.

Qua onderhoud: zoals anderen ook zeggen: middenmotor zou ik combineren met riem. Lekker weinig onderhoud, maar inderdaad max 40 km/h hetgeen op de rijbaan geen pretje is.

Overigens is een speed pedelec met middenmotor, riem en fatsoenlijk grote accu vaak niet veel goedkoper dan een Stromer...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Tomasj schreef: 25 apr 2018, 14:01 Probeer zeker ook de klever x speed en de qwic rd10 speed uit. Die zijn respectievelijk net iets en een pak goedkoper dan de st1x. Allebei met motor in het achterwiel
Ga ik mee bekijken.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Hoe is de Bulls eigenlijk? Ook achterwiel en goedkoper.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Iets dat ik in mijn beginpost niet vermeldt heb is dat ik deze fiets via leasing via mijn werk wil kopen.
Dit gaat via KBC en een merk waar zij niet mee willen samenwerken is Bulls. Al veel klachten op gekomen trouwens van werknemers omdat er veel een Bulls wilden kopen vanwege inderdaad de mooie degelijke fietsen en een deftige prijs.
Net hetzelfde als de Stromers ST1 modellen die je nu voor €3600 kan kopen maar omdat het modellen 2017 zijn levert dit voor KBC teveel problemen op met de inschrijvingen.

Ik heb intussen een fiets gevonden die me wel aanstaat en ook een riem heeft, maar deze is wel beperkt tot 25km/u.
Een bijna identiek model van 45 km/u bestaat er ook volgens de verkoper (dezelfde motor, batterij) maar deze kost dan €1000 meer.
Het gaat om de :
Kalkhoff Integrale i8 Excite 17,0AH 2018.Prijs €3780, is dus de 25 km/u versie.
https://www.12gobiking.nl/kalkhoff-inte ... EwQAvD_BwE
KALKHOFF INTEGRALE I11 SPEED 17,0AH Prijs €4700, is dus de 45 km/u versie.
http://fietsendanny.be/cms/index.php?pa ... &Itemid=15

Als je kijkt zie je dat de 45 versie motor 350 watt geeft maar dat zal dan softwarematig gebeuren veronderstel ik.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 26 apr 2018, 09:36 Hoe is de Bulls eigenlijk? Ook achterwiel en goedkoper.
Ook achterwiel en goedkoper, alleen niet meer nieuw verkrijgbaar. Althans: niet mijn model. Er is een nieuwe model (modeljaar vanaf 2016 als ik het juist herinner) maar die heeft een wat krachtigere motor die vooral een wat hoger verbruik heeft en een nog kleinere accu. Gezien dat je gaat leasen is dit dus niet meer echt relevant voor je. Om toch antwoord te geven: een super fijne en degelijke fiets die ook in grotere maat te krijgen is en qua motor kracht tussen de ST1x en ST2 in zit. Mijn fiets had origineel 2 grote nadelen: accu aan de kleine kant (heb ik ondertussen opgelost, heb nu 1260Wh) en de koplamp valt nogal tegen (ga ik deze zomer vervangen, er komt een M99 Pro op) :geek:
Karine schreef: 26 apr 2018, 09:50 Ik heb intussen een fiets gevonden die me wel aanstaat en ook een riem heeft, maar deze is wel beperkt tot 25km/u.
Een bijna identiek model van 45 km/u bestaat er ook volgens de verkoper (dezelfde motor, batterij) maar deze kost dan €1000 meer.
Het gaat om de :
Kalkhoff Integrale i8 Excite 17,0AH 2018.Prijs €3780, is dus de 25 km/u versie.
https://www.12gobiking.nl/kalkhoff-inte ... EwQAvD_BwE
KALKHOFF INTEGRALE I11 SPEED 17,0AH Prijs €4700, is dus de 45 km/u versie.
http://fietsendanny.be/cms/index.php?pa ... &Itemid=15
Hmm... Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die problemen hebben met hun 45 km/h Kalkhoff fietsen. Eentje daarvan heeft na 3 kapotte motoren nu een tweedehands Bulls gekocht en kan eindelijk met een gerust hart fietsen. Als je een betrouwbare 45 km/h fiets wilt dan zou ik Kalkhoff laten staan.
Karine schreef: 26 apr 2018, 09:50 Als je kijkt zie je dat de 45 versie motor 350 watt geeft maar dat zal dan softwarematig gebeuren veronderstel ik.
Wat bedoel je met "softwarematig gebeuren"? De motor in de fiets heeft een bepaald nominaal vermogen. Bij de meeste middenmotoren ligt dat rond de 350W. Piekvermogen is hoger, meestal een factor 1,5 tot 2 maar dat kan de motor niet continu leveren.
Bij de meeste achterwielmotoren ligt dat vermogen nominaal op 500W of hoger. Reeel komt het er op neer dat je met een 350W motor bij windneutraal weer tussen 35 en 40 km/h rijdt, met wind mee 38-42 en met flinke wind tegen 30-35 (kruissnelheden).
Met een flinke achterwielmotor zoals in de ST1x of nog sterker rijdt je eigenlijk alleen met flinke wind tegen net minder dan 40 km/h. Tussen de auto's is dat verschil enorm! Ik merk dat zodra ik 45 rijd dat auto's me over het algemeen behoorlijk accepteren, als ik 40-42 rijd dan worden ze al ongeduldiger en zodra ik onder de 40 zak dan wordt het vrij snel vervelend... In dat gebied zit je met een 350W middenmotor dus bijna altijd!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Gezien je afstand zou ik zwz voor een 45 fiets gaan, 25 versie ga je voor je dagelijke 50 km denk ik uiteindelijk spijt van krijgen.
Verder heb ik van de kalkhoff (heb ik ook even getest en naar gekeken) inderdaad veel gelezen over problemen met de impulse motor (niet uit eerste hand overigens).
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

De 45km motor wordt dichtgeknepen op 1 of andere manier om zo van 350 watt naar 250 watt te gaan.
Wat is nog een goede motor?
Als je naar Bosch googled kom je ook heel veel ellende tegen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Zoals hier boven al eens aangegeven, test deze eens https://qwic.nl/product/performance-rd10-speed/, een speedpedelec die je 3590 EUR kost en de motor in het achterwiel heeft. Afmontage lijkt mij eerlijk gezegd ook OK. Motor is minder krachtig dan die van een Stromer of een Klever, maar ik denk niet dat de R&M of de Kalkhoff sneller gaan rijden dan deze fiets
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

De qwic mag ik ook niet nemen van KBC.
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... merken.pdf
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 26 apr 2018, 19:52 Wat is nog een goede motor?
Als je naar Bosch googled kom je ook heel veel ellende tegen.
Klopt. Omdat Stromer marktleider is en er dus steeds meer van rondrijden, en omdat het naar verhouding behoorlijk dure speed pedelecs zijn, zie je online (zeker op Facebook) een beetje een tendens om Stromer af te kammen zodra iemand er een probleem mee heeft. Iets met hoge bomen en een snufje jaloezie, denk ik weleens.

De technologie in alle speed pedelecs, ongeacht het merk, is nog redelijk nieuw en geen enkel merk is tot nu toe volledig gevrijwaard van problemen. Stromer niet, Kalkhoff niet, R&M niet, de Bosch middenmotor al helemaal niet, en ook bijvoorbeeld Klever heeft eerder modellen uitgebracht waarbij het allemaal bepaald niet vlekkeloos verliep.

Zelf heb ik nog steeds de indruk dat de TDCM achterwielmotoren tot de beste SP motoren van dit moment behoren. Zowel in vermogen als kwaliteit.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat je bij de aanschaf van een speed pedelec met een dealer in zee moet gaan die service en klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat kan de fietsenmaker om de hoek zijn, of een Flagship Store van het merk van je keus, maakt niet uit: zolang de techniek nog niet volledig is doorontwikkeld, is een dealer die direct voor je klaar staat en daadkrachtig optreedt van groter belang dan het merkje op de fiets of de korting die je misschien elders krijgt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie