ST2 - 983Wh batterij - wanneer opladen?

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Klaas schreef: 12 apr 2018, 14:00 Wat ik afvraag is of jullie de Stromer aan de lader laten zitten als de accu vol is of koppelen jullie de fiets los van de lade? Ik weet niet wat het best is en kan hierover ook niets in de handleiding vinden.
Het beste is de lader uit het stopcontact halen als de accu vol is. Totaal geen kwaliteits issue, maar als bewuste energieverbruiker moet je natuurlijk ook je sluipverbruik verminderen.

Maar zonder flauwheid: maakt niet uit, het laden stopt automatisch als de accu vol is. Of je de lader dan aangekoppeld laat maak niet uit. Zelf laad ik de lader eigenlijk altijd zitten, omdat ik de accu in de fiets in de schuur oplaad en geen idee heb wanneer deze vol is en ik dan vaak al op 1 oor lig.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

He Wiebe, Ff je bed uit om het milieu te sparen :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

lander schreef: 10 apr 2018, 12:22 Als je de accu voor langere tijd niet gaat gebruiken, raden ze (handleiding) inderdaad aan om deze op 40 a 60% te bewaren.
Aanstaande donderdag informeer ik nog eens (ivm wanneer opladen batterij) bij mijn handelaar....
Inderdaad, daarnaast is het dan het beste om de accu uit de fiets te bewaren en om hem eens in de paar maanden een beetje bij te laden.

Wat je ook doet: je moet absoluut voorkomen dat de accu leeg raakt. Dus de accu 'leeg' rijden (dan zit hij nog 10-20% vol) en daarna een paar maanden zonder gebruik in de fiets laten zitten. Hiermee heb je een grote kans dat de accu onherstelbaar beschadigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Als je batterij een tijdje niet gebruikt is een laadpercentage tussen de 30-60% goed. Het is helemaal niet goed om je batterij weg te zetten voor een langere tijd met een hoog voltage.

Bron: https://electrek.co/2018/05/04/are-you- ... batteries/
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Wanneer je de battery maar tot 80% laadt gaat ze 3x langer mee :shock:
- Hoe ga je dat in t oog houden :?:
- Beperkt natuurlijk wel je actieradius met 20%, bv 60km wordt dan 48, zal voor veel toch een probleem zijn. :bh:
Laatste nog niet gezegd over batterijen, denk dat die nog wel een sterke evolutie gaan doormaken de komende jaren.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Dag allen,

Omdat ik op dit draadje hier en daar tegensprekende berichten lees het volgende:

Automatisch stoppen met laden met lader nog in het stopcontact
De lader kun je prima in het stopcontact laten als die vol is, bijvoorbeeld 's nachts. De lader heeft een ingebouwd laadprotocol om de CANbus aan te sturen. Het protocol voorziet in controles en schakelt automatisch af als het nodig is. Er staat dan geen spanning meer op de accu. Het CANbus protocol (Energybus) tesamen met het Batterij management systeem (BMS) zorgt ervoor dat het laden veilig plaatsvindt en volgens een optimaal proces. (zie bijv. viewtopic.php?f=8&t=646&p=11608&hilit=c ... ent#p11608)

Niet geheel leegrijden i.v.m. impact op de levensduur van de accucellen
De Stromer accu bevat standaard accucellen van het type 18650. Deze hebben geen geheugenfunctie. Het geheel ontladen en weer opladen is dus niet nodig. Er zit weliswaar een veiligheidsmarge in het BMS en er is een opstartprotocol in Energybus protocol om een diepontlaadde accu weer langzaam binnen de marges te krijgen voor opladen. Desalniettemin is het raadzaam om leegrijden te vermijden omdat dit ten koste gaat van de levensduur van de cellen.

Laden, ook na korte ritten
Het is aan te bevelen om de accu gewoon weer op te laden na een fietstocht, ook na kortere ritten. Als het goed is staat dat ook in de handleiding.
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 05 mei 2018, 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dankjewel rvaneijk, helemaal mee eens en goed dat je e.e.a. in dit topic even rechtzet :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

De vraag is natuurlijk tot hoeveel de cellen van onze stromers worden opgeladen door de bijgeleverde laders. Bij de tesla kan je in het menu zelf instellen wat dit maximum is percentueel gezien; dit is om de levensduur te verlengen. Bij de stromer kan je dit niet zien / instellen.....

Hier een interessant college van tesla batterij guru:
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Het staat mij bij dat het in aanvang drie keer leeg rijden van de batterij te maken heeft met het calibreren van de batterij. Dit om ervoor te zorgen dat als je display zegt dat de batterij 100 procent is opgeladen, dit ook werkelijk zo is. Dit onderwerp is namelijk al eerder ter sprake geweest.
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

aaddoes schreef: 05 mei 2018, 22:34 Het staat mij bij dat het in aanvang drie keer leeg rijden van de batterij te maken heeft met het calibreren van de batterij. Dit om ervoor te zorgen dat als je display zegt dat de batterij 100 procent is opgeladen, dit ook werkelijk zo is. Dit onderwerp is namelijk al eerder ter sprake geweest.
Dat lijkt me sterk. De staat van de batterij wordt geregeld door het batterij managementsysteem. Het display staat daar los van. Het display geeft een indicatie van de spanning die de batterij kan leveren op dat moment. Het kalibreren van de batterij komt in de Stromer-handleiding niet voor. Net zoals de afwezigheid van het kalibreren van het display. Daarbij staat hier niets over in customer support https://www.stromerbike.com/nl_NL/kunde ... /akku.html. Dat het onderwerp al eerder ter sprake is geweest doet daar niets aan af.
Plaats reactie