Vandaag bij EenVandaag

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Morgen is het zover, we moeten met onze speed pedelecs de rijbaan op, en we gaan dat massaal niet doen. De discussie is de NOS kennelijk niet ontgaan en men besteedde hier vandaag aandacht aan bij EenVandaag: "Nieuwe regels voor snelle e-bikes, streng of terecht?"

Aan het woord komen Odette Oostindiën, eigenares van Qicq. Tom Poederbach, speed pedelec rijder die ook morgen niet de rijbaan op gaat. Martijn van de Lindeloof, verkeerskundige Province Gelderland, één van de mannen aan wie we waarschijnlijk de eerste uitzonderingen op de landelijke regels te danken hebben, nog voordat deze definitief werden ingevoerd.

Klik hier voor het item.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Check ook dit radio item over hoe de regel tot stand is gekomen.. :evil:

http://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=93
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Beetje vreemt filmpje om te ilustreren dat het gevaarlijk is om op de rijbaan te moeten gaan fietsen. De mevrouw gaat eerst haar fietsen verkopen gelijk met de prijzen erbij, om vervolgens met redelijke snelheid de winkel uit te sjezen langs een terrasje om dan op een lege baan te demonstreren hoe snel ze gaat.

Veel beter was ze te filmen op een drukke rijbaan waar ze steeds maar weer ingehaald en betoeterd wordt door gestresseerde chaufeurs.

Trouwers met een speed pedelec kan je 45km/u halen. Maar wie zegt dat je dat ook moet doen. Je kan er net zo goed 10 Km/u mee rijden. En moet je dan ook zo rechts mogelijk in je rijvak gaan rijden? Mag je met 2 of 3 naast elkaar fietsen op de rijbaan... ( en dan met 10km/u 🤔😋😱)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Ik heb nog bijna meegedaan met dat onderzoek van SWOV. Opgegeven en bericht terug dat ze al voldoende mensen hebben maar dat bij uitval ik opnieuw benaderd zal worden. Enkele weken geleden kreeg ik bericht dat er inderdaad iemand was uitgevallen en ik kon opnieuw meedoen. Wie het eerste reageert krijgt de onderzoeksfiets (speed pedelec voorzien van camera's en blackbox) en dan 3 weken lang de dagelijkse woon-werkritten opnemen. Ik zag het mailtje een dag later en dus te laat... :cry:
Lomito

Tony Mb schreef: 01 jul 2017, 08:18Trouwers met een speed pedelec kan je 45km/u halen. Maar wie zegt dat je dat ook moet doen. Je kan er net zo goed 10 Km/u mee rijden. En moet je dan ook zo rechts mogelijk in je rijvak gaan rijden? Mag je met 2 of 3 naast elkaar fietsen op de rijbaan... ( en dan met 10km/u 🤔😋😱)
Als het aan mij had gelegen zouden wij vandaag met een man of 10 in Utrecht over de rijbaan rijden, zo breed en langzaam mogelijk... maar helaas valt de actiebereidheid wat tegen... vrije zaterdag opofferen, helemaal naar Utrecht, moet nog naar de IKEA... :lol:
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Beetje slordig filmpje als je het mij vraagt:

- de dame past niet echt haar snelheid aan op drukke plaatsen
- speed pedelecers zonder helm worden getoond (terwijl een helm verplicht is)

In België is deze regelgeving nog niet van toepassing, maar hier kampen we vaak met een weginfrastructuur die zelfs verre van optimaal is voor gewine fietsers, laat staan voor een speed pedelec. Veel smalle tot geen fietspaden, slechte staat van dewegen en fietspaden. Er is nog veel werk aan de winkel.

Misschien moeten ze eens naar Kopenhagen kijken. Daar hebben ze het blijkbaar een stuk beter voor elkaar voor fietsers:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170602_02909133
Lomito

Dat is wel tegen het zere scheenbeen van de NL-infralovers, maar zeer terecht!!! In NL is de fietsinfra wel heel uitgebreid maar doorgaans kwalitatief van laag niveau: te smalle fietspaden! In Amsterdam heb ik nog geen fietssnelwegen gezien van minstens 2x 250cm zoals in Kopenhagen en is de auto -infra nog altijd dominant.

Mijn verklaring: NL-overheidsbeleid zoals ik dat op diverse terreinen herken waarbij op papier een mooie schijnwereld wordt voorgehouden en tegelijk in de praktijk alles gedaan wordt om de status-quo (lees: inkomstenbronnen voor de staat) in stand te houden en veilig te stellen. Neem bijvoorbeeld, ik verzin maar wat, de speed pedelec... Op papier wordt deze nieuwe manier van vervoer gestimuleerd want een alternatief voor de auto waarmee het fileprobleem aangepakt kan worden en bovendien milieuvriendelijk en goed voor de gezondheid. In de werkelijke wereld worden SP-ers weggepest met een overvloed aan onredelijke verkeersregels en gebruiksvoorschriften.

De reden is ook vrij gemakkelijk te doorzien: de auto is een melkkoe voor de overheid, van de benzineprijs die je aan de pomp betaalt gaat 66% naar de overheid in de vorm van accijns en BTW, met een jaarlijkse opbrengst van 15 miljard euro die grotendeels gebruikt wordt voor het in stand houden van de overheid, in plaats van verbetering van de infrastructuur.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pclaerhout schreef: 01 jul 2017, 14:26 Misschien moeten ze eens naar Kopenhagen kijken. Daar hebben ze het blijkbaar een stuk beter voor elkaar voor fietsers:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170602_02909133
Ik vind het een hele interessante mini-docu. Het meest treffend vind ik dat het fietsbeleid in Kopenhagen is gebaseerd op 1. de juiste vraag stellen en 2. het antwoord onderbouwen met keiharde cijfers en wiskunde.

Mbt 1: de vraag is niet: hoeveel auto's krijgen we over dit stuk weg binnen deze bepaalde tijd? Maar: hoeveel personen krijgen we over dit stuk weg binnen deze bepaalde tijd?

Dan ontstaat in antwoord op punt 2 een zeer overtuigend gegeven: over hetzelfde stuk weg, en mits het verkeer lekker door stroomt: 1300 auto's (met daarin veelal 1 persoon) versus 5900 fieters!

Dan maakt het dus niet meer uit of je linkse neohippie of rechtse bal bent: de cijfers liegen niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie