Mythes e-pedelec uitgelegd.

Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Uiteenzetting van misverstanden die heersen over o.a. onze Stromer..

https://joop.bnnvara.nl/opinies/10-myth ... -ontkracht

Hoe tekenend zijn de reacties vooral...

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De reacties zijn grappig. Het meest hilarische vind ik de steeds wederkerende kritiek dat mensen met een speedbike lui zijn. Ik vraag dan altijd of ze zelf trappers hebben in hun auto.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Tomasj schreef: 29 jan 2018, 19:10 De reacties zijn grappig. Het meest hilarische vind ik de steeds wederkerende kritiek dat mensen met een speedbike lui zijn. Ik vraag dan altijd of ze zelf trappers hebben in hun auto.
Alhoewel er ook een hoop positieve reacties zijn, merk ik soms toch dat men het wel begrijpt een (hi speed) e-bike, maar het nog niet als goed (genoeg) alternatief ziet. Ik probeer dan ook de goede dingen te benoemen en zal niet zeggen tegen iemand dat hij/zij lui is omdat men een auto gebruikt, maar alleen de redenen geven waarom ik liever met een e-bike fiets voor een zelfde afstand die iemand anders met bijvoorbeeld de auto aflegt.

Alleen denk ik soms wel eens dat er een veel groter publiek enthousiast kan worden gemaakt voor speed pedelec, zeker als ik zie dat ze allemaal net zo goed een tweede auto erbij hebben die minstens zo duur is als een goede speed pedelec qua kosten en onderhoud. Mooie droom zou zijn als je die mensen de auto uit kan krijgen door enthousiasme zoals je dat hier op het Stromer-forum ziet.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Tomasj schreef: 29 jan 2018, 19:10 Ik vraag dan altijd of ze zelf trappers hebben in hun auto.
:lol: idd, reacties geven onwetendheid aan.
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het een leuk en goed geschreven stuk. Jammer is wel dat er enkele onjuistheden in staan:
Dit zijn de aanschafkosten. Hierna is een speed-pedelec niet duurder dan een gewone fiets.
Het om de zoveel jaar vervangen van de accu kost een bak geld. En slijtage-gevoelige onderdelen zoals banden, ketting, cassette zijn veel sneller aan vervanging toe. Een speed pedelec is dus ook na aanschaf duurder dan een fiets (maar goedkoper dan de auto).
Inmiddels hebben diverse organisaties waaronder de ANWB, de Nederlandse Fietsersbond, RAI, de gemeente Nijmegen, de Provincie Gelderland en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zich uitgesproken tegen de nieuwe plek op de weg voor de speed-pedelec.
De Fietsersbond heeft de speed pedelec juist actief mee van het fietspad afgejaagd.
Deze groep die inmiddels meer dan 800 leden telt wordt vertegenwoordigd door de Kopgroep die als belangenbehartiger voor de speed-pedelec berijders in gesprek gaat met diverse belanghebbende en beleidsbepalende partijen in Nederland.
Onlangs nog hier op het forum besproken en is niet waar. De Kopgroep is ontstaan op een FB groep, maar is niet de vertegenwoordiger van alle leden van deze FB groep.

Maar even wat anders: wat is een Joop?!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SpeedyGonzales
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:20

Zal eens met een hollandse uitdrukking antwoorden: joost mag het weten :bj

Volgens encyclopedi 4 mogelijkse betekenissen

http://www.encyclo.nl/begrip/Joop

Gen idee welke hier van toepassing is.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oké, wat een Joop is snap ik eindelijk. (En het is de eerste dag van de week, dat belooft nog wat :ck: )

Wat ik lastig vind in veel reacties op die website is dat mensen zo moeilijk lineair kunnen argumenteren. Feiten, gevoelens, meningen en vermoedens worden allemaal op één grote hoop gegooid, wat door elkaar gehusseld en tiepen maar.

Volgens mij is -naast alle vooroordelen over wat een speed pedelec nu wel of niet is (die reageerders hebben niet eens de moeite genomen om het stuk zelf daadwerkelijk te lezen)- het grootste probleem dat van de snelheidsverschillen.

De langzamere fietsers geven aan dat ze nu al last hebben van of zichzelf onveilig voelen door sneller fietsverkeer zoals groepen racefietsers. Maar zij vergeten in hun argumentatie dat ze door de speed pedelec de rijbaan op te wensen juist die berijders in exact dezelfde positie dwingen tussen alle snelle en ongeduldige automobilisten! Nogal egocentrisch.

De snellere fietsers vinden dat iedereen elkaar de ruimte op het fietspad zou moeten gunnen, maar dat juist de langzamere fietsers zoals trage ouderen en afgeleide kuddes scholieren helemaal nergens rekening mee houden. En eerlijk is eerlijk: tot deze categorie reken ik mijzelf ook. Ik vind mensen niet lief als ik op hun moet letten omdat zij niet/noooooooit op mij letten, dat irriteert mij dan weer.

Je zou bijna gaan hopen dat mensen toch weer eens wat meer begrip voor elkaar gaan opbrengen. Het is nu eenmaal tjolkvol in grote delen van Nederland en we hebben het ermee te doen.

Ik geloof nog steeds in de vrije keus op de weg voor de speed pedelec rijder, en ik hoop dat het er wettelijk nog eens van komt:

- Geef de speed pedelec de keus: max 45km/u op de rijbaan of max 30km/u op het fietspad binnen de bebouwde kom.
- Laat de speed pedelec toe op de brede snelfietspaden, naar Gelders model.

Pas bovenstaande toe op al het snelle fietsverkeer, dus ook racefietsers en ligfietsers bijvoorbeeld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En over veiligheid gesproken, dit zou ik zo graag ook willen:

- Helmplicht voor snorfietsers, en de rijbaan op ermee. Wat mij betreft: vervuilers op de rijbaan, schoon verkeer met aangepaste snelheid op het fietspad (of naar wens op de rijbaan).

- Helmplicht voor reguliere e-bikes.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 29 jan 2018, 21:20
Volgens mij is -naast alle vooroordelen over wat een speed pedelec nu wel of niet is (die reageerders hebben niet eens de moeite genomen om het stuk zelf daadwerkelijk te lezen)- het grootste probleem dat van de snelheidsverschillen.

De langzamere fietsers geven aan dat ze nu al last hebben van of zichzelf onveilig voelen door sneller fietsverkeer zoals groepen racefietsers. Maar zij vergeten in hun argumentatie dat ze door de speed pedelec de rijbaan op te wensen juist die berijders in exact dezelfde positie dwingen tussen alle snelle en ongeduldige automobilisten! Nogal egocentrisch.
De fietspaden dienen een veilige haven te zijn voor fietsers. Ik zie op youtube een filmpje van een ST2 rijder die tegen 45 km/h nietsvermoedende fietsers voorbijrijdt, zelf vind ik het logisch om iets in te houden wanneer ik een fietser inhaal (ook voor mijn eigen veiligheid).
De snellere fietsers vinden dat iedereen elkaar de ruimte op het fietspad zou moeten gunnen, maar dat juist de langzamere fietsers zoals trage ouderen en afgeleide kuddes scholieren helemaal nergens rekening mee houden. En eerlijk is eerlijk: tot deze categorie reken ik mijzelf ook. Ik vind mensen niet lief als ik op hun moet letten omdat zij niet/noooooooit op mij letten, dat irriteert mij dan weer.

Je zou bijna gaan hopen dat mensen toch weer eens wat meer begrip voor elkaar gaan opbrengen. Het is nu eenmaal tjolkvol in grote delen van Nederland en we hebben het ermee te doen.
Je bent als speed-pedelec nog altijd een vreemde eend in de bijt, de anderen verwachten je niet. Allebei begrip en aandacht voor mekaar hebben lost veel op, denk ik. Veel van de filmpjes die ik op dit forum zie, lijken me op 't vlak van gedrag naar fietsers meer dan OK
Dus appende schoolkinderen zijn voor mij ook een pest, ik kom ze wel amper tegen ;-)

We zijn in the end allebei fietsers, en die hebben te weinig plaats tov de auto's, we zouden samen tegen die auto's moeten vechten, dat zijn onze 'vijanden'.

Ik geloof nog steeds in de vrije keus op de weg voor de speed pedelec rijder, en ik hoop dat het er wettelijk nog eens van komt:

- Geef de speed pedelec de keus: max 45km/u op de rijbaan of max 30km/u op het fietspad binnen de bebouwde kom.
- Laat de speed pedelec toe op de brede snelfietspaden, naar Gelders model.

Pas bovenstaande toe op al het snelle fietsverkeer, dus ook racefietsers en ligfietsers bijvoorbeeld.
In België mogen we binnen bebouwde kom kiezen waar we rijden, buiten bebouwde kom op het fietspad. Dat vind ik een redelijk compromis, een snelheidslimiet op 't fietspad is logischer (25 of 30km/h)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie