Mythes e-pedelec uitgelegd.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 29 jan 2018, 21:38 De fietspaden dienen een veilige haven te zijn voor fietsers. Ik zie op youtube een filmpje van een ST2 rijder die tegen 45 km/h nietsvermoedende fietsers voorbijrijdt, zelf vind ik het logisch om iets in te houden wanneer ik een fietser inhaal (ook voor mijn eigen veiligheid).
Helemaal mee eens. Maar dat ligt dus aan de berijder, niet aan de fiets. Zulke types heb je ook in auto's en op brommers etc.
Tomasj schreef: 29 jan 2018, 21:38 Je bent als speed-pedelec nog altijd een vreemde eend in de bijt, de anderen verwachten je niet. Allebei begrip en aandacht voor mekaar hebben lost veel op, denk ik. Veel van de filmpjes die ik op dit forum zie, lijken me op 't vlak van gedrag naar fietsers meer dan OK
Klopt, ze verwachten je niet en ze horen je niet. Dus komst ruim op tijd aankondigen en snelheid matigen is het credo. Lang leve de SpurCycle bel en de hydraulische schijfremmen.
Tomasj schreef: 29 jan 2018, 21:38 We zijn in the end allebei fietsers, en die hebben te weinig plaats tov de auto's, we zouden samen tegen die auto's moeten vechten, dat zijn onze 'vijanden'.
Volledig mee akkoord!
Tomasj schreef: 29 jan 2018, 21:38 In België mogen we binnen bebouwde kom kiezen waar we rijden, buiten bebouwde kom op het fietspad. Dat vind ik een redelijk compromis, een snelheidslimiet op 't fietspad is logischer (25 of 30km/h)
Ja dat is in België een stuk beter geregeld dan in Nederland vind ik. (Net als dat België het fiscaal beter regelt voor de speed pedelec.) Doe mij maar een regelgeving en beleidsmix van België en Gelderland en ik ben tevreden :az
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Stromeur schreef: 29 jan 2018, 21:20

Je zou bijna gaan hopen dat mensen toch weer eens wat meer begrip voor elkaar gaan opbrengen. Het is nu eenmaal tjolkvol in grote delen van Nederland en we hebben het ermee te doen.

Dat is denk ik de essentie van hoe we met elkaar om dienen te gaan, echter de praktijk leert anders...

Zelf ben ik actief als:

Motorrijder: altijd ergernissen van automobilisten, wielrenners op de weg.
Mountainbiker: altijd ergernissen van wandelaars en ruiters in de bossen
Wielrenner zowel solo als in groep: ergernissen van iedereen...
en sinds kort ook: E-pedaleur: ergernissen van mensen op het fietspad en op de weg van automobilisten.

En tja in de auto: lekker ingeblikt, lekker op alles en iedereen foeteren... :dwarf:

Tja, en dan haal je wel eens rollen door elkaar :mrgreen:

Maar begrip is het begin.

Groet,


Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

En dan vergeet je de ergernissen van de jogger: De mountainbiker die al de mooie bosweggetjes kapot ploegd, steeds naast de plassen wilt rijden en zo de plassen steeds groter maakt. :aq :aq :aq
Maar begrip is het begin.
Zo is dat :bf:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Fijn basis-stuk. Ondanks de al vermelde foutjes.
En als alle gebruikers net zo beargumenteerd en luisterend naar elkaar (!) zoals bovenstaande schrijvers zouden reageren op elkaar zou het een stuk fijner rijden worden. Voor allemaal !

Nou ga ik gelijk de "inzet" verhogen door naast basisstap 1 van begrip ook basisstap 2 toe te voegen: wees hoffelijk.
Het is verbazend wat een "dank u wel" kan doen als een aantal scholieren naast elkaar voortploegen in de wind en ik kom.aanStromeren met een Spurcycle.
Geldt natuurlijk ook voor een stel senioren op een gewone ebike. Je ziet bij die dank-u-wel gewoon even erkenning.
Of als een honden-uitlater de moeite neemt om zijn/haar hond even van een lampje om de halsband te doen. Opeens ZIE je dat obstakel. Als je vervolgens bij het inhalen "dank u voor de verlichting" roept heb je er zojuist een medestander bij gewonnen.

Laat onverlet dat ik ook wel eens mindere zaken roep als die ellendige appende scholieren met oordopjes in echt alleen maar in HUN bubbel voortbewegen.

Zoals Henk al zei: het begint bij begrip.
Dan een vleugje hoffelijkheid en we zijn een stuk verder op onze overvolle wegen en fietspaden

Stromer ze, reinout
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

:ay
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Mooi stukje, maar of het veel zoden aan de dijk gaat brengen betwijfel ik, getuige de vele stukjes scheldproza in de commentaar. Wat meteen maar weer aangeeft dat het helemaal misgaat met de social media: roepen en tieren en compleet overtuigd van het eigen gelijk, een compromis is ver te zoeken.

Punt is dat ook de tegenstanders ergens wel gelijk hebben. Er zijn inderdaad SP-rijders die hun plek opeisen, en daarbij niet denken aan de andere weggebruikers, net zoals je die hebt onder de MTB- en racefietsers en uiteraard ook bij de petrolheads. Zolang dat haantjesgedrag niet onder controle wordt gehouden, zal dat onbegrip blijven bestaan.
Vorige week zag ik er nog eentje op de Scheldelaan bijna onder een vrachtwagen verdwijnen omdat hij zijn eigen snelheid helemaal fout had ingeschat, maar absoluut niet wilde inhouden...

Respect en begrip, dat zijn de sleutelwoorden. In de huidige maatschappij niet eenvoudig...
Scheldelaan-Stromer
SpeedyGonzales
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:20


Zelf ben ik actief als:

Motorrijder: altijd ergernissen van automobilisten, wielrenners op de weg.
Mountainbiker: altijd ergernissen van wandelaars en ruiters in de bossen
Wielrenner zowel solo als in groep: ergernissen van iedereen...
en sinds kort ook: E-pedaleur: ergernissen van mensen op het fietspad en op de weg van automobilisten
Ik snap al die ergenissen helemaal niet, in het verkeer ben je nu eenmaal niet alleen. Je daar aan ergeren heeft geen enkele zin, iedereen heeft zijn plaats in het verkeer, als je de hele tijd zit te ergeren kom je helemaal opgefokt thuis. Ik fiets om ontspannen thuis te komen

Ben trouwens ook geen fan van die spurcycle bel, is mijn inziens een ongelofelijk irritant geluid, zou me er zelf aan storen heb tot nu toe nog nooit voorgehad dat men mijn standaard bel niet hoort, ik zit dan ook niet op honderden meter op voorhand te bellen, gewoon snelheid minderen indien je iemand nadert en vlak voor je die gaat passeren eens bellen indien die jou de weg verspert of aan het zwalpen is van links naar rechts op het fietspad.

Tot nu toe nog nooit meegemaakt dat de standaard stromer fietsbel niet gehoord werd.

Al die testosteron bommetje zouden beter een beetje meer zen zijn
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

SpeedyGonzales schreef: 30 jan 2018, 19:05
Ik snap al die ergenissen helemaal niet, in het verkeer ben je nu eenmaal niet alleen. Je daar aan ergeren heeft geen enkele zin, iedereen heeft zijn plaats in het verkeer, als je de hele tijd zit te ergeren kom je helemaal opgefokt thuis. Ik fiets om ontspannen thuis te komen
Ik snap die irritaties volkomen.

Als ik lekker relaxed in het bos wandel, maar om de 5 minuten in de struikjes moet duiken vanwege mountainbikers, raak ik best geirriteerd

Als motorrijder wil je mooie routes rijden. Dat willen meer doelgroepen. Dat gaat over het algemeen best goed samen. Maar dan je komt op dijkjes (vaak met gescheiden fietspad) altijd groepjes wielrenners tegen die geen ruimte laten (waaiers rijden).
In dit geval is een motormaatje die netjes voor mee reed, kort toeterde en er uiteindelijk langs kon, door de wielrenners van de dijk geduwd. Wat er daarna gebeurde zal ik maar achterwege laten.

Dan kun je zelf best relaxed zijn en doen, maar als anderen niet ook relaxed zijn en doen dan ontstaat er uiteindelijk een moment waarop irritatie ontstaat.
Oftewel: rekening houden met elkaar en dan zal die irritantiegrens niet zo snel bereikt worden
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SpeedyGonzales schreef: 30 jan 2018, 19:05 heb tot nu toe nog nooit voorgehad dat men mijn standaard bel niet hoort, ik zit dan ook niet op honderden meter op voorhand te bellen, gewoon snelheid minderen indien je iemand nadert en vlak voor je die gaat passeren eens bellen indien die jou de weg verspert of aan het zwalpen is van links naar rechts op het fietspad.

Tot nu toe nog nooit meegemaakt dat de standaard stromer fietsbel niet gehoord werd.

Al die testosteron bommetje zouden beter een beetje meer zen zijn
Als je pas belt wanneer je al zo dicht achterop iemand rijdt dat je op zijn bagagedrager kunt springen, dan wordt de Stromer bel inderdaad wel gehoord. Maar dan rij je inmiddels dus ook iets van 17km/u. Standaard fietstempo, standaard fietsbel, gaat prima. Maar mijn ervaring is zeker wel dat de gemiddelde scholier met oortjes in echt niks in de gaten heeft met de fabrieksbel, en dan is de SpurCycle wel even handig om iemand weer bij de les te krijgen.

Het is de kunst, en daar kan de SpurCycle bel uitstekend bij helpen, om op precies de juiste afstand je komst kenbaar te maken. Zodat mensen voor je ruim te tijd hebben om plaats te maken (en zich niet opgejaagd voelen omdat je er al pál achter rijdt), en zodat ik op mijn Stromer de tijd heb om mijn snelheid voldoende te matigen zodat ik soepel en zonder gevaar voor alle partijen kan inhalen. Inhalen op een smal fietspad doe ik niet met 45km/u (no way), maar ook echt niet met 17km/u, het gaat wel wat sneller en daarbij bevalt de SpurCycle mij prima.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Een van de reacties van "gewone" fietsers is dat je de speed pedelec niet hoort aankomen en dat dat ze zich rot schrikken... daarom even een klein belletje dat ik er aan kom. Verder niks verkeerd aan denk ik. Heeft weinig met testosteron te maken Ook op brede kalme fietspaden doe ik het meestal
Standaard bel heeft het hier al lang opgegeven trouwens. Ik heb een copy van de SpurCycle en die doet het prima.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie