Krijgt Antwerpen een fietsbrug over de Schelde?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Antwerpse N-VA maakt van een fietsbrug over de Schelde een verkiezingsbelofte. Dat schrijft Gazet Van Antwerpen.

Volgens de N-VA is een fietsbrug over de Schelde niet zomaar een prestigeproject, aangezien de Kennedyfietstunnel en de Sint-Annatunnel verzadigd raken door de sterke toename van het aantal fietsers in Antwerpen. Schepen van Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA) bevestigt dat een eerste onderzoek heeft uitgewezen dat het plaatsen van een brug op twee locaties haalbaar is. Ofwel ter hoogte van de Kennedytunnel ofwel ter hoogte van het gebouw van het hof van beroep op het Zuid, dat gesloopt zal worden.
Bron: DS Nieuws.

Lees hier het volledige artikel:
http://m.standaard.be/cnt/dmf20180124_03318227//

Fietsbrug Antwerpen Schelde.jpg
Fietsbrug Antwerpen Schelde.jpg (20.03 KiB) 2574 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Er zijn inderdaad best veel fietsers die op "linkeroever moeten wezen en omgekeerd. Alleen als ze naar het havengebied In Antwerpen noord moeten gaat deze brug aan de verkeerde kant staan want die zou dan in Antwerpen zuid komen.
Maar ze is er nog niet en dat gaat nog wel even duren, als ze er al komt. Ik schat een jaartje of 5 in het beste geval voor de eerste spade in de grond gaat.
Eerst nog de ring overkappen en een tunnelcomplex onder de schelde en de haven bouwen om de files op te lossen. (En dan zal het geld wel op zijn, zijn er weer andere machthebbers die het toch niet zo'n goed idee vinden of ze hebben liever een tunnel... tralalie tralala).

Als ze in 2005 met de lange Wapperbrug over de Schelde begonnen waren hadden ze nu geen extra fietsbrug moeten bouwen en waren we daar al lang over aan't rijden. Maar een aantal projectontwikkelaars zagen dat hun dure bouwprojecten daardoor gevaar liepen, spande de milieuorganisaties voor hun kar en de rest is geschiedenis...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
macfiets
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2017, 13:21
Locatie: Brasschaat, Vlaanderen

Hallo,

Sorry maar ik moet toch even de puntjes op de i plaatsen.

1. De Lange Wapper is nooit een brug over de Schelde geweest, die brug was gepland over de dokken en ging dan over in een tunnel onder de Schelde, met een fietstunnel trouwens.
2. Nu wordt er opnieuw een tunnel onder de Schelde voorzien ook met een fietstunnel.
3. De fietsbrug over de Schelde die nu beloofd wordt is een verkeizingsbelofte van de NVA om de groenen de wind uit de zeilen te nemen. Voor die brug bestaat nog geen enkel concreet plan, geen budget en zoals het hier in Antwerpen gaat is die er binnen tien jaar nog niet.
4. De nieuw voorziene Oosterweelvebinding zal de files ook niet echt oplossen, maar milderen. De overkapping van de ring is een "generatie overkoepelend project", dus denk nu niet dat dit in vijf jaar een feit is. Er is nog niets, geen concreet plan, nauwelijks een budget, geen enkele vergunning. Realistisch blijven en niet alles geloven wat in de krant staat;
Stromer rijder sinds 6 juni 2016.
ST7 XL Dark Platinum
Riese Muller Load 75 High Speed Bakfiets
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Daar heb je natuurlijk gelijk in de brug stopte net voor de schelde, ze ging enkel over een paar dokken en dan verderop in een tunnel onder de Schelde :oops:
Ik vind het alleszins erg jammer dat het niet doorgegaan is, het zou wel een mooie brug geworden zijn, het bedrijf waarvoor ik werk zou niet voor 50% onteigend zijn en we hadden er nu "al" wel van kunnen gebruik maken.
065ba5c0-f74b-413e-8065-86ec09bda24a.jpeg
065ba5c0-f74b-413e-8065-86ec09bda24a.jpeg (78.27 KiB) 2506 keer bekeken
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

macfiets schreef: 26 jan 2018, 11:48 Er is nog niets, geen concreet plan, nauwelijks een budget, geen enkele vergunning. Realistisch blijven en niet alles geloven wat in de krant staat;
Maar de procedures zijn wel bijna uitgeput, dus binnenkort kunnen ze starten... met plannen :cool2:

Zo'n fietsbrug over de Schelde is een mooi initiatief, maar veel prioriteit zou ik er niet aan geven. Er zijn andere, dringendere katten te geselen. Het zou voor mij niet de reden zijn om op hen te stemmen, moest ik mogen. Al ben ik het er wel mee eens dat Antwerpen nog een echt landmark ontbeert, wat met de Lange Wapper had gelukt.
Scheldelaan-Stromer
Plaats reactie