De Standaard.bE: SP kandidaat product 2017

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

VRIJDAG 29 DECEMBER 2017 - ECONOMIE

Het product van 2017
Welk product sprong het voorbije jaar het meest in het oog? Deze week houden we de vijf kandidaten tegen het licht: de NIP-test, de Nintendo Switch, Tournée Minérale, de speedpedelec en de bitcoin. De lezers van De Standaard kiezen de uiteindelijke winnaar. U kunt uw stem uitbrengen op www.standaard.be/productvan2017.

KANDIDAAT 4 DE SPEED PEDELEC
Mag het wat sneller gaan?

De speed pedelec, de snelle elektrische fiets, is aan een opmars bezig. Er rijden nu bijna evenveel speed pedelecs als elektrische auto’s rond.
IN CIJFERS
Even populair als elektrische auto Lees verder onderaan
DE FAN
‘Mijn beste investering’ Lees verder onderaan
VAN ONZE REDACTEUR PASCAL DENDOOVEN

BRUSSELDe elektrische fiets wordt steeds belangrijker in de verkoop van fietsen. En wie voor een elektrische fiets kiest, overweegt steeds vaker de aankoop van een speed pedelec. De ‘snelle elektrische fiets’, die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur haalt.
‘Veertig procent van de fietsen die we verkopen, is elektrisch’, zegt Yannick De Smedt van Fiets.be, een keten die zowel in België als in Nederland actief is. Maar het merendeel van de verkochte elektrische fietsen zijn nog de gewone e-bikes die 25 kilometer per uur halen. Per honderd verkochte elektrische fietsen zijn er elf speed pedelecs, zegt De Smedt.
De wijzigende wetgeving rond de speed pedelec leidde bij kandidaat-kopers tot veel verwarring en mogelijk terughoudendheid. In Nederland veroorzaakte dat eerder dit jaar zelfs een daling van de verkoop van snelle elektrische fietsen. Nederland heeft naar schatting vijf jaar voorsprong op België inzake de verkoop van e-bikes. Er is er ook al een omvangrijke tweedehandsmarkt.
Nederland heeft naar schatting vijf jaar voorsprong op België inzake de verkoop van e-bikes
In België wint de speed pedelec nog aan populariteit. Dat blijkt vooral uit het aantal ingeschreven fietsen.
De recentste cijfers wijzen op nog een fikse toename. ‘Op 1 december waren er al 6.760 speed pedelecs op de Belgische fietspaden’, zegt Jef Van den Bergh, verkeersdeskundige van CD&V. Die groei komt niet alleen door de verkoop van nieuwe snelle elektrische fietsen, maar vooral door de regularisatie van eerder verkochte fietsen.
De snelle fietsen moesten worden ingeschreven en dat gaf problemen. Omdat niet alle snelle fietsen destijds met een homologatie-attest werden verkocht. Van den Bergh spreekt over de speed pedelecs van de eerste generatie.
De verplichting om een apart kenteken aan te vragen én een fietshelm te dragen, kan een remmende factor zijn
‘De regularisatieperiode werd verlengd om iedereen de kans te geven zich in orde te stellen’, zegt Van den Bergh. Aanvankelijk had elke snelle elektrische fiets tegen 10 december een kenteken moeten hebben, maar de periode is met een jaar opgeschoven naar december 2018.
De verplichting om een apart kenteken aan te vragen én een fietshelm te dragen, kan een remmende factor zijn. Bovendien heerst er verwarring of zo’n snelle elektrische fiets een verzekering nodig heeft.
‘Dat hangt af van de mogelijkheid om snelheid te maken zonder dat je zelf trapt. Als de fiets autonoom (zonder zelf te trappen) niet sneller dan 18 kilometer per uur gaat, hoef je geen speciale verzekering te hebben’, zegt Van den Bergh. Maar niet alle snelle elektrische fietsen zijn uitgerust met een knop ‘autonoom fietsen’.
De markt van snelle fietsen valt dus uiteen in twee segmenten. Snelle elektrische fietsen waarbij je nog altijd zelf moet trappen, en fietsen die wel autonoom kunnen rijden. Een snelle elektrische fiets waarbij je altijd zelf moet trappen, kan je dus niet vergelijken met een bromfiets. In functie van het niveau van trap­assistentie moet je zelf minder hard trappen.
Besparen op batterij?

Sommige snelle elektrische fietsen hebben vier hulpfuncties: economisch, touring, sportief en turbo. En dat bepaalt, samen met de kwaliteit van je batterij, hoe ver je kan fietsen. Er bestaan al batterijen met een capaciteit van 1.000 Wh, wat bij maximale ondersteuning een autonomie van om en bij de 60 kilometer zou moeten geven. Op de zuinigste stand kan je dan 150 kilometer en meer fietsen. Een batterij is duur, maar besparen op de batterij door voor een capaciteit van 400 Wh te gaan, heeft geen zin. Toch niet als je van plan bent langere tochten te maken.

Stromer, een Zwitserse fabrikant die alleen maar high speed-fietsen maakt, is bijvoorbeeld een merk dat e-bikes verkoopt waarbij de batterij mooi in het frame ingewerkt is én een grote capaciteit heeft. Stromer verkoopt ook ‘slimme’ high speed-fietsen. Je kan je fiets met je smartphone op slot doen of ontgrendelen. Of de motor via de app blokkeren als je fiets gestolen wordt. Je fiets lokaliseren, net zoals je dat voor je telefoon of tablet kan. Of een beetje à la Tesla de software van je fiets updaten via het internet. Voor zo’n fiets is al een budget van om en bij 6.000 euro nodig.

Wie koopt nu zo’n e-bike? Op basis van een onderzoek van Fiets.be bij zevenhonderd klanten blijkt dat een elektrische fiets niet alleen voor oudjes is. Eén op de vier e-bikers is jonger dan 50 jaar. De snelle elektrische fiets is goed voor 11 procent van de e-bikes. Maar de courante e-bike die 25 kilometer per uur haalt, is al langer een fenomeen dan de high speed-fiets.
‘Afgelopen jaar is het segment van de high-speeds met 15 à 20% gegroeid’, zegt Yannick De Smedt van Fiets.be. Hij verwacht dat de leasefiets voor een groeiversnelling zal zorgen. Doordat het fiscaal kader nu duidelijk is, nemen bedrijven vaker zo’n fiets op in hun mobiliteitsaanbod. BASF in Antwerpen heeft een pedelec-fietsleaseplan opgezet om werknemers te helpen het verkeersinfarct te overleven.
Van de huidige vloot bedrijfsfietsen is nog maar 2,5 procent een high speed, zegt De Smedt. ‘Terwijl we het potentieel op 30 procent schatten.’ Fiets.be en leasepartners zoals KBC Autolease zijn een soepele regeling aan het opstellen om de praktische aspecten (fietspolicy, inverkeerstelling, verzekering) vlot te kunnen afhandelen, waardoor een versnelde uitrol mogelijk moet zijn.
Sinds midden december is ook de parafiscaliteit geregeld. De fietsvergoeding van werknemers die met een snelle elektrische fiets hun woon-werkverkeer doen, is vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen voor zover de vergoeding 23 eurocent per gereden kilometer niet overtreft. Dus fietsen maar? Als de overheid ook in degelijke weginfrastructuur investeert in plaats van het belastinggeld aan consumptie te spenderen, kan het een versnelling hoger.
IN CIJFERS
Even populair als elektrische auto

In februari dit jaar waren er 2.014 speed pedelecs ingeschreven in België. Vier maanden later, in ­juni, lag dat aantal op 3.613 fietsen. De recentste cijfers wijzen op nog een fikse toename. ‘Op 1 december waren er al 6.760 speed pedelecs op de Belgische fietspaden’, zegt Jef Van den Bergh, mobiliteitsexpert van CD&V.
Daarmee is de snelle elektrische fiets ongeveer even populair als de elektrische auto. Op 1 augustus waren er 6.552 elektrische auto’s ingeschreven, zegt Van den Bergh. Dat aantal is intussen nog gestegen, zeker omdat het fiscaal voordeel verdwijnt voor nep-hybrides. Dat zijn hybrides die in de praktijk op benzine rijden (denk aan de Porsche ­Panamera Hybrid), maar alleen om fiscale redenen een elektrische knop ­hebben.
Van den Bergh vermoedt dat het aantal speed pedelecs in de realiteit hoger is dan 6.760 stuks. Dat komt omdat niet iedereen die zo’n fiets koopt, die ook ingeschreven heeft. Recent werd de periode van inschrijving nog uitgesteld. De snelle elektrische fiets wordt fiscaal minder gesubsidieerd dan de elektrische auto. (pdd)
DE FAN
‘Mijn beste investering’

Dokter Tom Castelein noemt de speed pedelec de beste investering die hij al gedaan heeft. Hij fietst in de winter elke dag van Knokke-Heist naar het ziekenhuis in Roeselare: een traject van 55 km. Castelein is een triatlon-beoefenaar en kocht de speed pedelec (een Stromer) om ook in de winter, als het te koud is voor de koersfiets, te kunnen blijven fietsen. ‘Zo blijf ik in vorm en hou ik tijd over voor mijn familie. Dat was de opzet. ’s Ochtends ben ik weg als ze nog slapen en ’s avonds kom je maar een halfuurtje later thuis.’
Verschillende van zijn collega’s hebben ook al een Stromer. ‘Stromer gaat in ons ziekenhuis een elektrische oplaadpaal voor onze fietsen plaatsen. Een primeur voor België.’
Castelein betreurt het dodelijk ongeval van eerder deze week. ‘Daar kan niemand iets aan doen. Naarmate de speed pedelec populairder wordt, ga je nog meer ongevallen zien. Maar ik blijf grote fan.’ Castelein merkt op dat je alert moet zijn op zo’n fiets. Enerzijds rijden veel autochauffeurs agressief. Anderzijds horen ze je fiets niet aankomen of schatten ze de afstand verkeerd in. Zijn nieuwe pedelec (weer een Stromer) zal een elektronische bel hebben zoals op een brommer. Castelein zelf fietst met een skihelm op in de winter: ‘warmer en veiliger’. (pdd)
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Mijn stem hebben ze :d3:

6.760 speed pedelecs op de Belgische fietspaden :shock: , nog maar zo weinig? ik zie er wekelijks verschillende rijden en op het werk zijn er in onze fietsenstalling minstens een 6 a 7 stuks dus dit cijfer lijkt me nu zo laag.
tim
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 11:52

Zoveel zijn er ingeschreven, er zullen er wel meer rondrijden ;)

Dat van die skihelm vind ik wel een leuke, ik denk dat ook te gaan doen (in België).
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

tim schreef: 29 dec 2017, 11:58 Zoveel zijn er ingeschreven, er zullen er wel meer rondrijden ;)

Dat van die skihelm vind ik wel een leuke, ik denk dat ook te gaan doen (in België).
Ik heb ook een skihelm als enige helm op men stromer op en ik kan het alleen maar aanbevelen, lekker warm en veilig :ay , ik zet hem zelfs gewoon op de bakfiets op als het koud is, buff eronder brilletje erop die ik gekocht heb en die op de helm blijft zoals een skibril en gaan :cool2:

IMG_5291.JPG
IMG_5291.JPG (1.14 MiB) 3176 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk artikel, met een aantal zeer interessante weetjes.

Briljant dat Stromer zelf een oplaadpaal in het ziekenhuis plaatst voor de Stromerende medewerkers. Dat is nou één van de vriendelijke manieren om het gebruik van speed pedelecs te promoten. Zeker als het gecombineerd kan worden met een soepele lease/verzekeringsconstructie. De Stromer rijders zelf zijn nu eenmaal de beste ambassadeurs. Ik zie al die medewerkers met hun auto al belangstellend naar alle aangekoppelde Stromer loeren :d3:

Over die 6.760 speed pedelecs die op 1 december in België staan ingeschreven: gezien het aantal Belgen dat op een ongeregistreerde SP rondrijdt (ik ken de aantallen niet, maar heb wel een grof idee van de verhouding tussen wel en niet geregistreerd) zou het aantal dus zomaar richting de 10.000 kunnen gaan. Dat gaat hard zeg!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

tim schreef: 29 dec 2017, 11:58 Dat van die skihelm vind ik wel een leuke, ik denk dat ook te gaan doen (in België).
Ik vind de ski outfit uitermate geschikt voor op de Stromer in de winter.

Via de Instagram pagina van het Stromer Forum volg ik een groeiend aantal speed pedelec rijders over de hele wereld, waaronder ook wat mensen uit serieuze winterlandschap-landen zoals Finland en Groenland (geweldige foto's plaatsen die lui trouwens!): die dragen ook allemaal ski-spullen, zoals ski-brillen waarmee je ogen volledig worden beschermd tegen de gure wind, ski-helmen (mag helaas niet in NL, anders zou ik het wel weten), ski-broeken en ga zo maar daar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie