Ik snap dat ook niet hoor, zulke redenaties. ABS is een prachtige, in voorkomende gevallen levensreddende, vondst en heeft niks met wel of niet "echt" motor rijden te maken.
Arts (41) overlijdt na ongeval met SP
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22955
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Dat is toch bijna met alles wat nieuw is, zie autogordels, airbags, helm bij fietsen en wintersport, stuurbekrachtiging, achteruitrijcamera, etc etc etc....
Techniek die helpt met veiligheid wordt altijd in eerste instantie weggezet als zijnde voor "niet echte" bestuurders of anderzins
Techniek die helpt met veiligheid wordt altijd in eerste instantie weggezet als zijnde voor "niet echte" bestuurders of anderzins
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Goedemorgen allemaal,
natuurlijk heel treurig en niet te bevatten voor familie etc etc
Maar ik ga Sylvia echt helemaal gelijk geven: de speed pedelec is in opmars en niet te stoppen.
We zijn NU nog een relatief onbekende groep verkeersdeelnemers. Het politieke/gemeentelijke geworstel met onze plek op de rijbaan ondertekent dat alleen maar.
De speed pedelec is echter een realistisch antwoord op een vervoersprobleem ('t wordt wat druk op de Nederlandse wegen / OV) en tot bepaalde afstanden is de speed pedelec aan het uitgroeien tot een volwaardige oplossing.
Van auto- en brommer gerelateerde verkeersslachtoffers kijkt niemand meer op. Wanneer staat er nog een dodelijk ongeval op de voorpagina ? Alleen als er echt helemaal geen nieuws is of als er een bijzonderheid te vermelden is. Kennelijk zijn er nu 12 doden/week (enkelvoudige bron; RTL nieuws; niet geverifieerd...maar het geeft een idee) ( https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/ver ... s-per-week ) en straks zal de speed pedelec ook deel van dat getal uit gaan maken.
Bedenk wel dat de "gemiddelde" berijder/berijdster van de speed pedelec al een bijzondere achtergrond heeft: bewuste keuze vervoermiddel, dure oplossing, bereid tot fysieke inspanning.......en deze achtergrond zou zo maar eens kunnen leiden dat relatief deze groep verkeersdeelnemers een lager percentage doden/gewonden "oplevert" want de speed pedelec-gebruiker lijkt me van huis uit een verantwoorde verkeersdeelnemer. Daarmee ben je niet veilig, je bepaalt de omstandigheden niet en bent en blijft gruwelijk kwetsbaar (zoals de arts heeft ondervonden).
Voer voor verkeerskundigen. Dat ben ik niet.
Terugkerend naar het onderwerp: het aantal speed pedelecs zal toenemen. Daarmee ook het aantal ongelukken. Deze zullen nu nog het nieuws halen (en gebruikt worden door de politiek / gemeente / whatever om hun punt te maken) en over een paar jaar zijn we onderdeel van de statistiek.
Alvast mijn wens voor 2018: zorg dat je geen onderdeel van die statistiek wordt. Stromer ze voorzichtig.
Grtz, Reinout
natuurlijk heel treurig en niet te bevatten voor familie etc etc
Maar ik ga Sylvia echt helemaal gelijk geven: de speed pedelec is in opmars en niet te stoppen.
We zijn NU nog een relatief onbekende groep verkeersdeelnemers. Het politieke/gemeentelijke geworstel met onze plek op de rijbaan ondertekent dat alleen maar.
De speed pedelec is echter een realistisch antwoord op een vervoersprobleem ('t wordt wat druk op de Nederlandse wegen / OV) en tot bepaalde afstanden is de speed pedelec aan het uitgroeien tot een volwaardige oplossing.
Van auto- en brommer gerelateerde verkeersslachtoffers kijkt niemand meer op. Wanneer staat er nog een dodelijk ongeval op de voorpagina ? Alleen als er echt helemaal geen nieuws is of als er een bijzonderheid te vermelden is. Kennelijk zijn er nu 12 doden/week (enkelvoudige bron; RTL nieuws; niet geverifieerd...maar het geeft een idee) ( https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/ver ... s-per-week ) en straks zal de speed pedelec ook deel van dat getal uit gaan maken.
Bedenk wel dat de "gemiddelde" berijder/berijdster van de speed pedelec al een bijzondere achtergrond heeft: bewuste keuze vervoermiddel, dure oplossing, bereid tot fysieke inspanning.......en deze achtergrond zou zo maar eens kunnen leiden dat relatief deze groep verkeersdeelnemers een lager percentage doden/gewonden "oplevert" want de speed pedelec-gebruiker lijkt me van huis uit een verantwoorde verkeersdeelnemer. Daarmee ben je niet veilig, je bepaalt de omstandigheden niet en bent en blijft gruwelijk kwetsbaar (zoals de arts heeft ondervonden).
Voer voor verkeerskundigen. Dat ben ik niet.
Terugkerend naar het onderwerp: het aantal speed pedelecs zal toenemen. Daarmee ook het aantal ongelukken. Deze zullen nu nog het nieuws halen (en gebruikt worden door de politiek / gemeente / whatever om hun punt te maken) en over een paar jaar zijn we onderdeel van de statistiek.
Alvast mijn wens voor 2018: zorg dat je geen onderdeel van die statistiek wordt. Stromer ze voorzichtig.
Grtz, Reinout
Moesten jullie het niet op FB gelezen hebben, zoals krantenartikel hieronder, zoals gebruikelijk gaan verschillende Belgische organisaties en overheden debatteren zonder uiteraard hun eigen in vraag te stellen. En altijd in het achterhoofd houdende, hoe kan ik iets zinnig zeggen zonder bij de volgende verkiezingen stemmen te verliezen.
Om hun vragen te beantwoorden, moeten ze er zelf niet achterkomen:
- neen, jullie wegen zijn niet fietsvriendelijk en neen ze zijn niet gereed voor SP’s, laatstaan voor gewone fietsen.
- ja, Julie hadden (hebben) dit zien (kunnen) aankomen en voorbereid kunnen zijn maar God wat een werk zou dat geweest zijn.
- ja, jullie debatteren weeral in de richting van de gebruiker wat geen oplossing zal brengen maar goed dan hebben jullie toch weeral “iets” gedaan.
- ja, een infrastructureel plan is vrij eenvoudig maar nee inderdaad je gaat er niet populair van worden maar het zal een oplossing bieden op lange termijn.
Anyhow, Sterkte aan de familie, vrienden, kennissen, veel te jong en treurig ongeval.
Om hun vragen te beantwoorden, moeten ze er zelf niet achterkomen:
- neen, jullie wegen zijn niet fietsvriendelijk en neen ze zijn niet gereed voor SP’s, laatstaan voor gewone fietsen.
- ja, Julie hadden (hebben) dit zien (kunnen) aankomen en voorbereid kunnen zijn maar God wat een werk zou dat geweest zijn.
- ja, jullie debatteren weeral in de richting van de gebruiker wat geen oplossing zal brengen maar goed dan hebben jullie toch weeral “iets” gedaan.
- ja, een infrastructureel plan is vrij eenvoudig maar nee inderdaad je gaat er niet populair van worden maar het zal een oplossing bieden op lange termijn.
Anyhow, Sterkte aan de familie, vrienden, kennissen, veel te jong en treurig ongeval.
Artikel - Moet de snelle elektrische fiets aan banden?
De Standaard* - 28 Dec. 2017
Pagina 4
* De Standaard/West-Vlaanderen, De Standaard/Oost-Vlaanderen, De Standaard/Antwerpen, De Standaard/Vlaams-Brabant/Brussel, De Standaard/Limburg
Na het eerste dodelijke ongeval met een speed pedelec gaan er stemmen op om er een aparte rijopleiding en een apart rijbewijs voor in te voeren.
Van onze redacteur Tom Ysebaert
BrusselEen 41-jarige spoedarts uit Beringen is dinsdagochtend overleden aan de verwondingen die ze vorige vrijdag had opgelopen bij een ongeval met haar snelle elektrische fiets. De vrouw was onderweg naar haar werk in het AZ Diest, maar kwam zwaar ten val. De precieze omstandigheden van het ongeval zijn onbekend, de arts droeg wel een helm.
Het zou in België het eerste dodelijke ongeval zijn met de speed pedelec. De snelle e-bike, die tot 45 kilometer per uur haalt, is recent op onze wegen verschenen. En een nieuwkomer brengt conflicten mee. Zowel automobilisten, voetgangers als andere fietsers moeten nog aan hem wennen. ‘De speed pedelec is een uiting van de grote diversiteit aan fietsen die zich vandaag voordoet’, zegt Roel De Cleen, de woordvoerder van de Fietsersbond. ‘Gewone stadsfietsen, bakfietsen, racefietsen, elektrische fietsen en nu ook speed pedelecs, met elk hun eigen snelheid: het wordt tijd dat de overheid zich naar die realiteit schikt en de infrastructuur aanpast.’
De Cleen pleit voor minder kruispunten en bredere fietspaden. Breed betekent dan: zeker 1,75 meter. Dat mag twee meter of meer zijn op plaatsen met veel fietsers. Ook met de aanleg van de fietssnelwegen, die geknipt zijn voor deze fietsen, wordt volgens de Fietsersbond het best haast gemaakt.
Alleen: de ruimte in Vlaanderen is beperkt en het kan nog lang duren voor we ons in die ideale situatie bevinden. Wat doen we ondertussen? Moeten we het gedrag van de speed-pedelec-gebruikers en dat van de andere weggebruikers bijspijkeren? ‘Het klopt dat sommige - zeker niet alle - bestuurders van een speed pedelec hun eigen snelheid belangrijker vinden dan die van de tragere weggebruikers. Wat meer respect kan geen kwaad.’
Voor De Cleen is een apart rijbewijs voor wie alleen op de speed pedelec rijdt, niet zo’n gek idee. ‘Vandaag moet je een rijbewijs voor een bromfiets of auto op zak hebben, voor je met een speed pedelec mag rijden. Dat zegt niet veel over je rijvaardigheid als fietser.’
Twijfelgeval
Bij een gewone elektrische fiets biedt de hulpmotor trapondersteuning tot 25 kilometer per uur, bij de speed pedelec is dat dus tot 45 kilometer per uur. Hij werd wettelijk als ‘bromfiets klasse P’ gecatalogeerd. Je moet minstens zestien jaar oud zijn, een rijbewijs hebben, een nummerplaat aanvragen en een helm dragen om ermee te mogen rijden. De speed pedelec is met andere woorden een twijfelgeval tussen een fiets en een bromfiets. ‘Alle landen worstelen met het statuut van deze fiets’, zegt Roel De Cleen. ‘België heeft nog de meest vooruitstrevende wetgeving.’
Op wegen waar er maximaal 50 kilometer per uur mag gereden worden, mogen speed-pedelec-gebruikers kiezen of ze het fietspad of de rijweg gebruiken. Wegbeheerders kunnen hen wel met een bord de toegang tot een fietspad ontzeggen of verplichten.
In Nederland worden de speed pedelecs sinds 1 juli van het fietspad geweerd. Niet tot algemene tevredenheid: zij klagen erover dat de rijbaan te gevaarlijk is en voelen zich gediscrimineerd tegenover de racefietsers die wel op het fietspad mogen. Hier is die vraag nog niet aan de orde. In de bebouwde kom mogen ze op het fietspad rijden, maar moeten ze zich aan de toegelaten snelheid houden. In de zone 30 is dat dus 30 km per uur.
Senioren
Over de ongevallencijfers kunnen we nog niet veel zeggen. De politie moet pas sinds twee jaar optekenen of het om een elektrische fiets gaat. Wel werd in de statistieken duidelijk dat senioren, die massaal op de elektrische fiets geklommen zijn, daardoor vaker in ongevallen betrokken raakten. Nederlands onderzoek heeft aangetoond dat hun letsels ook ernstiger zijn.
Dat leidde tot de vraag naar rijlessen voor oudere e-bikers. Is dat ook voor de speed pedelec een goed idee? ‘Eigenlijk wel’, vindt De Cleen. ‘Een ervaren fietser zal zich op zo’n snel exemplaar wel uit de slag kunnen trekken. Maar wie er vanaf nul mee begint, kan het lastig krijgen. Waarom zouden de verkopers niet gezamenlijk opleidingen organiseren?’
Speedbikers zijn vooral jonge mannelijke veertigers, leerde de KU Leuven uit een enquête bij 79 snelle fietsers in 2015 en 2016. Zij legden gemiddeld een woon-werkafstand van net geen 14 km af. Er zouden er maar enkele duizenden van rondrijden in België. De verkoop zit wel in de lift, liet de Antwerpse winkelketen iBike onlangs nog optekenen (DS 23 december). Pendelaars die de files zat zijn, nemen er hun toevlucht toe. Dat is ook de grote troef van deze tweewieler. Je kunt er snel en zonder al te veel lichamelijke arbeid een grote afstand mee afleggen.
Tom Ysebaert
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22955
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik had dit artikel nog niet gelezen, dank voor het plaatsen Jay.
Inderdaad wat je zegt, er zullen weer vele politici over elkaar heen gaan buitelen m.b.t. het speed-pedelec "vraagstuk". Heel erg spijtig dat er een dodelijk ongeval voor nodig is voordat men wakker wordt. Maar helaas: what else is new...
Verbazingwekkend trouwens dat er zoveel in het artikel wordt genoemd, maar geen enkele overweging wordt gemaakt om helmen op reguliere e-bikes verplicht te stellen. Het is immers al lang bekend dat ouderen op e-bikes (grote groep) vaak zwaar letsel oplopen wanneer ze vallen.
Inderdaad wat je zegt, er zullen weer vele politici over elkaar heen gaan buitelen m.b.t. het speed-pedelec "vraagstuk". Heel erg spijtig dat er een dodelijk ongeval voor nodig is voordat men wakker wordt. Maar helaas: what else is new...
Verbazingwekkend trouwens dat er zoveel in het artikel wordt genoemd, maar geen enkele overweging wordt gemaakt om helmen op reguliere e-bikes verplicht te stellen. Het is immers al lang bekend dat ouderen op e-bikes (grote groep) vaak zwaar letsel oplopen wanneer ze vallen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Volledig akkoord dat een aangepaste helm verplicht moet zijn zonder discussie noch uitzondering.
Echter volgens eerder artikel droeg de arts wel een helm (de juiste?). Zou me ook verbazen moest ze dit niet gedragen hebben, ze is arts en kent de gevolgen meer dan wie dan ook.
Er zijn geen details over het ongeval vrij gegeven. Was de tegenligger een hinderlijk obstakel? De staat van de weg/fietspad? De snelheid? Het weer? Enz... Maar we gaan well liever onmiddellijk de gebruiker zijn/haar rijvaardigheden in vraag stellen. Doesn’t make sence to me!?
Echter het is niet aan ons om als rechter te handelen maar het is wel nuttige informatie waar men:
a) Iets mee kan gaan doen
b) in de doofpot kan gaan stoppen
Wij zijn vooral goed in b als het over zwakke weggebruikers gaat.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22955
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Volgens het artikel droeg de vrouw een helm.
Ik had het in dit geval even over een door mijzelf ingeslagen zijspoor: helmplicht voor reguliere 25 km/u rijders. Dat zou ik namelijk ook heel graag zien.
Ik had het in dit geval even over een door mijzelf ingeslagen zijspoor: helmplicht voor reguliere 25 km/u rijders. Dat zou ik namelijk ook heel graag zien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Dit is nu wat ze noemen een storm in een glas water .
Ze krijgen hier in belgië het inschrijvingsproces bij de DIV nog niet op punt voor speed pedelecs en of ze nu wel of niet verzekerd moeten zijn is ook voor niemand duidelijk, en nu gaan we ineens een rijbewijs proberen in te voeren
Het voorval is zeer erg voor de nabestaanden maar dit is sensatiepers ten top, ik kan me zo al die reacties voorstellen aan de ontbijttafel bij dit artikel.
Neem onze fietsinfrastructuur onder handen en stop met dat debatteren over laten we een rijbewijs extra invoeren, voor zover ik weet rijden onze brommers ook gewoon over die fietspaden tegen 45 per uur.
Ze krijgen hier in belgië het inschrijvingsproces bij de DIV nog niet op punt voor speed pedelecs en of ze nu wel of niet verzekerd moeten zijn is ook voor niemand duidelijk, en nu gaan we ineens een rijbewijs proberen in te voeren
Het voorval is zeer erg voor de nabestaanden maar dit is sensatiepers ten top, ik kan me zo al die reacties voorstellen aan de ontbijttafel bij dit artikel.
Neem onze fietsinfrastructuur onder handen en stop met dat debatteren over laten we een rijbewijs extra invoeren, voor zover ik weet rijden onze brommers ook gewoon over die fietspaden tegen 45 per uur.
-
- Veteraan
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
De Standaard plaatste vandaag een positief artikel: viewtopic.php?f=5&t=641
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22955
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Hear hear!Zebbernaut schreef: ↑29 dec 2017, 10:22 Ze krijgen hier in belgië het inschrijvingsproces bij de DIV nog niet op punt voor speed pedelecs en of ze nu wel of niet verzekerd moeten zijn is ook voor niemand duidelijk, en nu gaan we ineens een rijbewijs proberen in te voeren
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023