fietsster op snelfietspad Nijmegen aangereden door auto

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Net nog iets voorgehad op weg naar huis met de kinderen in de fietskar, rakelings voorbij gescheurd door een speed pedelec en niets gehoord, mens nageroepen en hield even in. Ik was geschrokken want ik wou eigenlijk net afslaan toen ik dus gelukkig een near mis had met de persoon in kwestie.

Ik wees hem erop dat ik ook een speed pedelec had en dat ik het toch echt raadzaam vond om wat vaart te minderen en te bellen als er amper plaats is (het is geen super breed fietspad).

Man beweerde dat hij had gebeld maar ik let hier steeds voor op en heb niks gehoord, heb hem op het bestaan van de spurcycle en dergelijke gewezen, persoon was gelukkig vriendelijk en gaf wel toe dat hij mss wat gevaarlijk had ingehaald en ging eens kijken voor een betere bel.

Zo kan het ook :cool2:

Vind het toch maar gevaarlijk hoe sommige met de speed pedelec rijden, ofwel ben ik gewoon een hele defensieve rijder. Op de plaats waar die persoon zo doorjaste zou ik dat nooit doen, veel zijstraatjes waar je de auto's zelfs niet ziet aankomen, opritten van huizen geblokkeerd door begroeiing... vroeg of laat loopt dit toch niet goed af voor hem vrees ik :shock:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

In België heb je geen voorrang op zo'n oversteek plaats als fietser.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Tony Mb schreef: 20 nov 2017, 18:39 In België heb je geen voorrang op zo'n oversteek plaats als fietser.
Dat is waar maar wil niet zeggen dat het dan beter gaat. Zoals dat ongeval in Kasterlee waarbij 3 bejaarde fietsers overleden zijn na aanrijding met een auto.

https://www.google.nl/maps/@51.2657578, ... 312!8i6656

Ik bedoel te zeggen dat beide constructies onveilig zijn, ten onrechte uitgaan van het opvolgen van de verkeersregels, -borden en -tekens door alle deelnemers.

Op hetzelfde snelfietspad Nijmegen, even verderop in Lent, heeft men de volgende constructie gemaakt voor fietsers die een zeer drukke verkeersader moeten oversteken, het zogenaamde Groentje: https://www.google.nl/maps/@51.8640957, ... 312!8i6656

Dit is weer het andere uiterste, in dit geval zeer terecht met een nabijgelegen middelbare school (Citadel College).

Weer even verder zien we tenenkrommende fietsoversteken die blijkbaar gebouwd zijn voor onthaaste automobilisten: https://www.google.nl/maps/@51.8695099, ... 312!8i6656

Hier heeft men wel een drempel aangelegd, wel 5 cm hoog, speciaal voor hulpdiensten worden dergelijke schijndrempels aangelegd. Helaas weten de buurtbewoners na de eerste keer dat je daar lekker kunt gassen.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Lomito schreef: 20 nov 2017, 22:47 Ik bedoel te zeggen dat beide constructies onveilig zijn, ten onrechte uitgaan van het opvolgen van de verkeersregels, -borden en -tekens door alle deelnemers.
Klopt het blijft uitkijken voor tijde partijen, er van uitgaan dat de andere wel (moet) stoppen gaat vroeg of laat fout aflopen.
Als het druk is is het meestal geen probleem. Het wordt pas echt gevaarlijk als je alleen op het fietspad rijd en er ook nog eens weinig auto's rijden. Dan verslapt de aandacht van chauffeur en van de fietser...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Op dat stukje van het snelfietspad bij de onthaasting kruising mag je volgens het bord gewoon met de Speed Pedelec rijden.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Dat is ook nog zoiets, van Nijmegen t/m Elst is het Rijnwaalpad toegankelijk voor (brom)fietsers, vanaf Elst naar Arnhem is de fietssnelweg opeens alleen toegankelijk voor fietsers:

https://www.google.nl/maps/@51.9122097, ... 312!8i6656
Plaats reactie