Van Rotterdam mag speed-pedelec terug op fietspad

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nadat we vooral bemoedigende berichten uit Gelderland vernamen, gaat nu ook Rotterdam bekijken of de speed pedelec terug het fietspad op kan.
Volgens de partij behoort de snelle fietser tot ‘een zeer bewuste groep gebruikers die om redenen van reistijd, gezondheid, milieu en plezier voor de speed-pedelec heeft gekozen’ en liever op het fietspad rijdt dan op de weg.

Sinds 1 juli moeten volgens landelijke wetgeving elektrische fietsen die een vermogen hebben van 45 kilometer per uur de rijbaan op, maar het snelheidsverschil met auto’s is te groot, zegt de wethouder. Want gemiddeld gaat de speed-pedelec maar 33 kilometer per uur.
Hear hear!

En dat is toch hele andere koek dan dat we momenteel uit Amsterdam krijgen, waar speed pedelecs gelijk worden gesteld aan stinkende brom/snorfietsers en SP'ers genadeloos a 104 euro op de bon worden geslingerd wanneer ze een fietstunnel bij CS gebruiken.

Lees hier het volledige artikel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Sylvia,

er is nog hoop !

Zonder gekheid: als een der grote steden op zo'n volwassen/correcte/complete manier tegen ons aankijken sta ik achter achter hun besluiten. Dit soort statements laten zien dat "de lokale overheid" iets heeft gesignaleerd EN BEGREPEN.
Nou kan de gekozen oplossing nog steeds niet fijn uitpakken maar nu weet ik dat er een keuze gemaakt is met de juiste informatie.

Dit soort berichtjes word ik blij van; zeker na dat Amsterdam-debacle bij de CS-fietserstunnel.
Dank voor het delen.
Grtz, Reinout
Lomito

Eigenlijk worden overheid en Fietsersbond hier lelijk te kakken gezet met elke gemeente en provincie die de slechte landelijke regelgeving terecht aanpassen op eigen grondgebied. Duidelijk is in ieder geval dat de wet overhaast is ingevoerd en in de praktijk niet werkt. Vrijwel iedereen weet dat maar alleen de landelijke overheid en Fietsersbond luisteren met de vingers in de oren. Laadilaadilaaaa...
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Rotterdam is goed bezig als het gaat om speed-pedelecs en veiligheid! Ik zal uitleggen waarom. Als burger kun je een verzoek om wijziging van een verkeersmaatregel melden. Hier wordt snel op gereageerd. Ik heb verzoeken ingediend voor (A) het afstellen van detectielussen bij stoplichten en (B) het wijzigen van een fietspad in een bromfietspad. Hieronder vind je hoe ik de verzoeken geformuleerd heb en de reactie van de gemeente.

A: afstellen van detectielussen bij stoplichten
Ik heb het verzoek ingediend voor diverse kruispunten met onder meer de volgende overwegingen:
- de weg onder beheer is van de gemeente ROTTERDAM en de gemeente het verkeer regelt door verkeersbesluiten te nemen met het oog op onder meer het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- ik een berijder ben van een speed-pedelec en binnen de bebouwde kom gebruik dien te maken van de rijbaan of het bromfietspad indien dit is aangegeven;
- ik altijd probeer om bij een stoplicht op de hoek van een detectielus te gaan staan als ik vooraan sta;
- desondanks de detectielus bij sommige stoplichten geen signaal afgeeft als er zich achter mij geen verkeer bevindt;

Reactie van het verantwoordelijk cluster: "Zoals u zelf al aangeeft, gelden voor speed pedelecs dezelfde regels als voor bromfietsers, en moet binnen de bebouwde kom gebruik worden gemaakt van de rijbaan. Voor verkeerslichten betekent dit, dat om groen te krijgen, een weggebruiker moet worden opgemerkt door de detectielussen. Voor bromfietsers, motoren en ook speed pedelecs lukt dit niet altijd bij detectielussen. Graag vernemen we het als u dit constateert op locaties, dan kunnen we de gevoeligheid van de lussen verbeteren. Voor de locaties die u nu al heeft doorgegeven gaan we dit uitvoeren. Voor bromfietsers is dit vaak de oplossing.

Voor de speed pedelecs verwachten we helaas dat het lastiger is om opgemerkt te worden door de detectie (als er geen ander verkeer is), vanwege de lichte metalen die de speed pedelec heeft. We adviseren u daarom altijd op de hoek van een detectielus te gaan staan. In de toekomst komen er andere manieren om aan het verkeerslicht de aanwezigheid door te geven om groen te krijgen, waardoor we niet meer alleen afhankelijk zijn van metaaldetectie."

B: wijziging van een fietspad in een bromfietspad.
Ik heb het verzoek ingediend voor bijv. de Erasmusbrug, de Boompjes, de Westzeedijk en de Willemsbrug met onder meer de volgende overwegingen:
- de weg onder beheer is van de gemeente ROTTERDAM en de gemeente het verkeer regelt door verkeersbesluiten te nemen met het oog op onder meer het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- ik een berijder ben van een speed-pedelec en binnen de bebouwde kom gebruik dien te maken van de rijbaan of het bromfietspad indien dit is aangegeven;
- ik kennis genomen heb van (a) SWOV (2017), Speed-pedelec op de rijbaan: eerste praktijkonderzoek naar gedragseffecten en (b) SWOV (2017), Speed-pedelecs op de rijbaan: observatieonderzoek;
- de straat waarop deze aanvraag ziet twee rijbanen in dezelfde rijrichting heeft;
- de (piek)snelheid van andere weggebruikers door de tweede rijbaan geregeld hoger ligt dan 50 km/h en daardoor eigenlijk ongeschikt is voor het gebruik door speed pedelecs;
- het snelheidsverschil soms tot negatief (rij)gedrag leidt bij andere weggebruikers (bijvoorbeeld toeteren/inhalen/afsnijden/verwensingen toeroepen);
- de veiligheid van mij als peed-pedelec berijder in gevaar komt indien het snelheidsverschil te groot is met de ander weggebruikers;

Reactie van het verantwoordelijk cluster: "Momenteel onderzoekt de gemeente of de nieuwe verkeersregels voor speed-pedelecs op sommige situaties in het belang van de verkeersveiligheid aangepast moeten worden, zodat speed-pedelecs wellicht in sommige gevallen toch op het fietspad mogen. In dat onderzoek zal de Westzeedijk worden meegenomen. Verder bespreekt de gemeente de - sinds 1 januari 2017 veranderde - plek op de weg van speed-pedelecs binnenkort met de lokale politie. Dit om misverstanden en onduidelijkheden op straat te voorkomen."
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Wat een goed nieuws! Hopelijk volgt Amsterdam snel en de rest van Nederland uiteraard ook! Ik had ook het idee uit reacties op een post van mijn over de stromer voor woon-werkverkeer dat Drente het ook interessant vindt, misschien zijn daar ook aardige ambtenaren net als in Gelderland en Rotterdam die hier werk van willen maken!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Check de website van de gemeente hoe je een melding doet van een onveilige verkeerssituatie.

PS: Ik heb van de gemeente Den Haag een goede reactie ontvangen over de Binckhorstlaan. De noordelijke helft van deze straat heeft namelijk twee rijbanen en een tunnel waarin hard gereden wordt. De noordelijke helft wordt weer bromfietspad, de zuidelijke helft wordt geschikt gemaakt voor speed-pedelecs/brommers.

Kortom: het helpt echt om signalen af te geven via de kanalen die de gemeente(n) openstellen voor burgers.
Plaats reactie