Amsterdam bekeurt brom- en snorfietsers onder tunnel bij CS

LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

De fietsersbond Amsterdam heeft blijkbaar een voor ons nadelige rol gespeeld in dit verhaal.

Zie pagine 7: https://fietsersbond.amsterdam/_media/o ... -pages.pdf
"Mede dankzij de inzet van de Fietsersbond heeft wethouder Pieter Litjens recent besloten scooters en bromfietsten te verbieden in de passage. Het blijft hierdoor rustig, schoon en veilig in de tunnel. Bij het openstellen kreeg de passage,
die in het overleg steeds langzaam verkeerspassage genoemd werd, de naam Cuyperspassage"
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ach ja, ik ben helaas niet anders gewend van de Fietsersbond. Jammer, maar waar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

LNY schreef: 02 mar 2018, 11:34 Jamahjamahjamah...... ;p

Ik ben nog iets tegengekomen.
Op 29 oktober 2015 heeft de gemeente in de staatscourant een verkeersbesluit gepubliceerd.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 38404.html

Dat maakt duidelijk dat ze het een langzaamverkeer passage noemen.
De tunnel is een voetgangersgebied waar fietsen is toegestaan.
Dit hebben ze gedaan door verkeersbord G11 (verplicht fietspad) te vervangen door G7 (voetpad), met onderbord "fietsen toegestaan op de rijloper"

En de redenen waarom ze dit hebben gedaan:
- ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers
- ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
- om de veiligheid op de weg te verzekeren


Opvallend:
De politie heeft negatief heeft geadviseerd over dit besluit omdat indien de snorfietsen niet door deze tunnel mogen rijden de snorfietsen geleid worden over andere fietspaden rondom het centraal station waarbij er tevens conflicten kunnen ontstaan tussen fietsen en snorfietsen en het dus een oneigenlijke motivatie is om de snorfiets te weren van dit fietspad
Maar dat, na diverse belangen te hebben afgewogen, de wegbeheerder toch heeft besloten om deze maatregel te nemen
Toch raar dat de ambtenaren van de gemeente Amsterdam, mij dit nooit hebben geantwoord. Kennen hun eigen besluiten kennelijk niet. Advies van politie negeren, melkkoe erbij was kennelijk de gedachte. :bu:

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

LNY schreef: 02 mar 2018, 11:51 De fietsersbond Amsterdam heeft blijkbaar een voor ons nadelige rol gespeeld in dit verhaal.

Zie pagine 7: https://fietsersbond.amsterdam/_media/o ... -pages.pdf
"Mede dankzij de inzet van de Fietsersbond heeft wethouder Pieter Litjens recent besloten scooters en bromfietsten te verbieden in de passage. Het blijft hierdoor rustig, schoon en veilig in de tunnel. Bij het openstellen kreeg de passage,
die in het overleg steeds langzaam verkeerspassage genoemd werd, de naam Cuyperspassage"
Ik zie hier eigenlijk geen probleem in. Scooters en bromfietsen met verbrandingsmotor in zo'n tunnel maken het voor fietsers minder aangenaam. Zou de fietsersbond hetzelfde probleem met speedbikes?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Tomasj schreef: 02 mar 2018, 18:30
LNY schreef: 02 mar 2018, 11:51 De fietsersbond Amsterdam heeft blijkbaar een voor ons nadelige rol gespeeld in dit verhaal.

Zie pagine 7: https://fietsersbond.amsterdam/_media/o ... -pages.pdf
"Mede dankzij de inzet van de Fietsersbond heeft wethouder Pieter Litjens recent besloten scooters en bromfietsten te verbieden in de passage. Het blijft hierdoor rustig, schoon en veilig in de tunnel. Bij het openstellen kreeg de passage,
die in het overleg steeds langzaam verkeerspassage genoemd werd, de naam Cuyperspassage"
Ik zie hier eigenlijk geen probleem in. Scooters en bromfietsen met verbrandingsmotor in zo'n tunnel maken het voor fietsers minder aangenaam. Zou de fietsersbond hetzelfde probleem met speedbikes?
Het is de Fietsersbond gewoon teveel gedoe om zich in te zetten voor een ondercategorie snelle fietsen die volgens de wet zijn ingedeeld onder brommers. Fietsersbond is daardoor SP onvriendelijk.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Vandaag kwam ik lopend langs de bewuste tunnel en heb eens wat uitbreider naar de situatie gekeken en die is best duidelijk eigenlijk
Bijlagen
F5C74D15-465E-4985-81EA-F91ACCD07EAE.jpeg
F5C74D15-465E-4985-81EA-F91ACCD07EAE.jpeg (2.56 MiB) 3310 keer bekeken
748DB86A-92EC-420A-B2E8-2040E9CC46C5.jpeg
748DB86A-92EC-420A-B2E8-2040E9CC46C5.jpeg (2.46 MiB) 3310 keer bekeken
ST3 cool white - sport - 983Wh
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Dat hangt dan weer van je definitie van fietsen af........ wetgever vindt blijkbaar dat ik op een SP niet fiets..
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Je fietst wel, maar omdat je een gele plaat hebt ben je een bromfiets.

Als je twijfelt over het bord voetpad met het onderbord dat fietsen is toegestaan, moet je alsnog getriggerd worden door de rode banner.

In de wet zitten wel meer leuke grappen die verwarrend kunnen zijn.
Bijvoorbeeld: Een voetganger die een paard begeleidt is geen voetganger maar een bestuurder.
Dat moet je weten als je met een paard op stap gaat. Datzelfde geldt ook als je met een SP op pad gaat: je wordt geacht de wet te kennen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Lomito

LNY schreef: 07 mar 2018, 12:12 Je fietst wel, maar omdat je een gele plaat hebt ben je een bromfiets.
Je bent geen bromfiets omdat er een gele plaat op de fiets zit. Je wordt hooguit door de wet gezien als een bromfiets. Hetzelfde geldt voor de brommobiel, zo'n kleine 45 km/uur autootje met bromfietsplaatje. Ook dat is overduidelijk geen bromfiets (4 wieler i.p.v. 2) maar wordt door de wet wel als zodanig gezien.

Op het moment dat je van de SP/snorfiets/bromfiets afstapt en deze aan de hand meeneemt (met uitgeschakelde motor) ben je volgens de wet een voetganger en zou je geen boete moeten krijgen voor het nemen van de passage. Maar ik dank dat de camera elk nummerbord fotografeert waarop automatisch een boete volgt, dus ook als je met de SP aan de hand loopt. Dergelijke idiote kronkels zorgen er volgens mij voor dat SP'ers hun kentekenplaat permanent verwijderen en zo overal kunnen rijden.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Lomito schreef: 07 mar 2018, 13:01 Je wordt hooguit door de wet gezien als een bromfiets.
Dat is zeker waar!!
Lomito schreef: 07 mar 2018, 13:01 Op het moment dat je van de SP/snorfiets/bromfiets afstapt en deze aan de hand meeneemt (met uitgeschakelde motor) ben je volgens de wet een voetganger en zou je geen boete moeten krijgen voor het nemen van de passage. Maar ik dank dat de camera elk nummerbord fotografeert waarop automatisch een boete volgt, dus ook als je met de SP aan de hand loopt. Dergelijke idiote kronkels zorgen er volgens mij voor dat SP'ers hun kentekenplaat permanent verwijderen en zo overal kunnen rijden.
Als je héél goed kijkt zie je de camera hangen.
Op de bovenste foto is hij heel duidelijk te zien. Maar is het niet echt duidelijk waar hij precies hangt en waar hij op gericht is.
Op de onderste foto zie je de camera minder goed, maar als je hem ziet, zie je dat hij echt boven het fietspad, aan de rechterkant van de tunnel (lage deel), hangt. Hij lijkt niet gericht te zijn op het voetgangersdeel. Of hij ook niet in staat is om toch scans te maken van het voetgangersdeel weet ik niet, maar ik vermoed van niet.
Ik zou best de gok durven nemen om er wel met de SP aan de hang (uitgeschakeld) via het voetgangersdeel door de tunnel te gaan, als dat enig nut zou hebben. Op een andere plek onder de sporen door fietsen is veel efficienter.

Maar als ik het voetgangers bord zie, aangevuld door het gele onderbord en de rode banner, is het voor mij voldoende duidelijk dat ik daar niet op een SP doorheen mag rijden. En dat zou het voor iedereen moeten kunnen zijn.

De maximum snelheid, voordat je bij het voetgangersbord komt, is 15 kmh. Op zich is dat al een bijzondere situatie want, want je bevindt je dan al in een voetgangerszone, waar (brom)fietsers zijn toegestaan.
Bij 7.20 zie je dat. Net na dat voetgangersbord kun je rechtsaf die tunnel in, waar je dan nogmaals een voetgangersbord tegenkomt, maar dan wel met andere onderborden. Die kun je ook nog net zien bij 7.25
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie