Amsterdam bekeurt brom- en snorfietsers onder tunnel bij CS

Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Vanmiddag bij een Amsterdamse dealer en daar lagen er al twee op tafel van 104EUR, inderdaad van de tunnel onder CS ... :o
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Lomito

marco-hlv schreef: 19 okt 2017, 21:25 Vanmiddag bij een Amsterdamse dealer en daar lagen er al twee op tafel van 104EUR, inderdaad van de tunnel onder CS ... :o
En daarmee is gelijk ook de onduidelijkheid weggenomen of de camera onderscheid kan maken tussen bromfietsen en speed pedelecs. Lijkt mij een mooie reden om eens bij de kantonrechter op de koffie te gaan. Want het is vrij duidelijk dat de snelle fiets niet de stank- en geluidsoverlast geeft die brommers en snorfietsen wél veroorzaken. Met een beetje geluk zaagt de rechter vervolgens ook een stukje van de wetgeving af voor speed pedelecs.

Overigens waren er al eerder boetes uitgedeeld aan speed pedelecs die de fietspassage onder het Rijksmuseum hadden genomen. Ook hier een domme camera die reageert op een geel kentekenplaatje en verder geen weldenkend mens die snapt dat die passage wél geschikt is voor snelle fietsers.
Laatst gewijzigd door Lomito op 19 okt 2017, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Volgens mij kan de rechter dat niet, want ook die moet zich aan de wet houden...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Ik heb zojuist een vraag gesteld m.b.t. deze tunnel aan de gemeente Amsterdam. Ben benieuwd of men nu een keuze heeft gemaakt m.b.t. het milieu of de snelheid. Wat ze ook zeggen dan blijft het toch vreemd. Geven ze aan dat het om de snelheid gaat dan hadden ze ook de normale e-bike kunnen verbieden. Gaat het ze om de uitlaatgassen dan hadden ze de Stromer en andere pedelecs kunnen uitsluiten. Binnen 5 werkdagen krijg ik antwoord. Hou jullie op de hoogte.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Lomito

Polling schreef: 19 okt 2017, 22:27 Volgens mij kan de rechter dat niet, want ook die moet zich aan de wet houden...
De rechter mag volgens mij wel afwijken van de wet als die wet onredelijk of onbillijk is. Iets met jurisprudentie ofwel het inkleuren van de wet door de rechter. Zeker nu de regelgeving voor speed pedelecs in discussie is heb je wel degelijk kans dat een kantonrechter zal inzien dat de speed pedelec veel vaker uitgezonderd zou moeten worden van de algemene regels van bromfietsen vanwege de geheel andere aard van de fiets.
Lomito

Lamkram schreef: 19 okt 2017, 22:29 Ik heb zojuist een vraag gesteld m.b.t. deze tunnel aan de gemeente Amsterdam. Ben benieuwd of men nu een keuze heeft gemaakt m.b.t. het milieu of de snelheid.
Goede actie Mark, bij de bron beginnen! :cool2:
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Jurisprudentie is als er al eerder een uitspraak is geweest in vergelijkbare omstandigheden. Natuurlijk kan een rechter wel een beetje rondom de wet, maar afwijken van een voertuigkwalificatie is buiten die ruimte denk ik. Nu diverse overheden dat doen, wordt het een ander verhaal neem ik aan.
Maar dan nog geldt dat het getoonde spandoek wel duidelijk genoeg is, je hoeft het niet met de regelgeving eens te zijn, maar het is wel duidelijk.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Jurisprudentie begint altijd bij een eerste zaak waarbij de rechter afwijkt van de wet onder bepaalde omstandigheden. Bij latere gevallen met vergelijkbare omstandigheden kan men dan een beroep doen op die afwijkende uitspraak. Bij elke rechtzaak kan dus jurisprudentie ontstaan. Zelfs als de zaak zo klaar als een klontje lijkt. Want meestal zal na een afwijkende uitspraak van een lagere rechter een hoger beroep volgen om het ontstaan van nieuwe jurisprudentie te voorkomen. Als de hogere rechter echter de uitspraak van de lagere rechter bekrachtigd dan heeft het OM het nakijken. Als dus meerdere rechters een uitspraak doen in het voordeel van de burger dan zit er weinig anders op dan de uitzondering voor speed pedelecs te accepteren.

Het besluit van de provincie Gelderland om in specifieke gevallen speed pedelecs toe te staan op het verplichte fietspad heeft voor een aardig precedent waar de kantonrechter naar kan verwijzen. Zagen jongens, die poten kunnen veel korter.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen allemaal,

dit topic wordt steeds interessanter !
Klasse van Mark dat hij bij de bron begint en om een uitspraak verzoekt; ben reuze benieuwd.

Als het een milieu-reden is zijn "wij" uit het (camera-)systeem te filteren op basis van kentekengegevens (moeten ze dat natuurlijk wel instellen).
Als het een snelheids-reden is, is er een grove rechtsongelijkheid want gewone racefietsers zonder kentekenplaat flitsen hier dan straffeloos door.

QicQ zal in de tussentijd haar (potentiële) klanten wel een noodzakelijke waarschuwing hebben gegeven over deze tunnel.

Tot lezen,
Reinout
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Het spandoek is zo helder als wat. Daar zal een rechter niet snel aan twijfelen. De vraag is wel of dit een officiële verkeersaanduiding is die in de wet is vastgelegd.

Natuurlijk is het boeiend hoe de rechter reageert op een appel tegen een boete, maar jurisprudentie ontstaat zelden op basis van oneerlijkheid. Rechtsongelijkheid nog wel eens. Daar geeft de huidige wetgeving echter geen aanleiding voor.

Om wat te bereiken moet de wet zelf dus in twijfel worden getrokken.
Daarvoor is een geheel andere aanpak nodig dan protest tegen een boete.

We krijgen een nieuwe minister van I&M :cool2:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie