U-OV wil busbaan niet delen met snelle e-bikes

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Busvervoerder U-OV ziet niks in het idee van GroenLinks om de busbanen in Utrecht open te stellen voor speed-pedelecs, de snelle elektrische fietsen die in de stad op de rijbaan moeten. U-OV vindt het te gevaarlijk, net als verkeerspsycholoog Nathalie van Dijk.
Lees hier het AD artikel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Utrechtse Groen Linksers hebben zeker nog nooit een tjokvolle accordeonbus van bijna 20 meter lengte op waterstof/elektriciteit op volle snelheid (en vaak harder dan mag) over de busbaan zien rollen?!!

Echt, als je die dingen hoort of ziet, dan lig je er al onder.

Stelletje grachtengordelsocialisten zijn het toch ook... Sorry voor mijn ongenuanceerde mening, maar ik kan hier zó boos om worden. Gooit de landelijke overheid ons eerst voor de auto's en vrachtwagens, gooit Groen Links ons als alternatiefje onder de bus. En dan heb ik het nog niet eens over de taxi's die over de busbanen rijden. Ook niet altijd de meest charmante chauffeurs om de rijbaan mee te delen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Goede discussie!
Ik ben vóór veelzijdiger gebruik van gelegd asfalt. Maar, de veiligheid van speed pedelecs is op de busbaan net zo min gegarandeerd als op de rijbaan. Buschauffeurs zijn doorgaans oplettende verkeersgebruikers. Maar ook daarvan zijn er helaas een zeer klein aantal die fietsers hebben doodgereden (ken een recent geval in Arnhem). Toch hebben we van hen misschien minder te duchten dan van telefonerende, whatsappende en anderszins asociale autogebruikers.
Van autogebruikers zijn er veel meer en zij laten zich door van alles en nog wat afleiden. Bij de meeste ernstige ongelukken met fietsers zijn auto's betrokken.

Volgens mij is collision prevention in bussen prima in te bouwen om kopstaartbotsingen met SP'ers(te grappig :lol: ) te verhinderen. Wanneer je een kruisingsconflict met een bus hebt is er iets anders mis gegaan dan de busbaan volgen.

Daarnaast is een busbaan super overzichtelijk.
Een buschauffeur staat onder sociale controle van zijn buspassagiers omdat die met hem meekijken.

Tot nu toe is mijn ervaring met de buschauffeurs op lijn 43 in gemeente Rheden die ik dagelijks ontmoet positief. Zeker nu ik op de test Stromer harder ga dan op mijn eigen SP. :D

In Apeldoorn probeerde een bus het fietspad te gebruiken: https://www.destentor.nl/apeldoorn/hoe- ... ~ad35a074/
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

De overheid heeft zelf het probleem gecreëerd door de snelle fietsers van het fietspad te halen terwijl dat niet noodzakelijk was. Ongewenst zelfs maar daar moest ze achter komen door eerst de regelgeving te veranderen en vervolgens te kijken waar het schip strandt.

Met hetzelfde gemak had de overheid een maximum snelheid op het fietspad kunnen instellen die voor alle gebruikers goed te doen is. Meeste SP'ers zijn best bereid om de snelheid te matigen op het fietspad of de rijbaan te kiezen als ze liever volle bak willen rijden. Dat advies heeft de overheid ook gekregen van het CROW Fietsberaad maar men heeft besloten om het advies van de hoogbejaarde Fietsersbond te volgen, de bond van fietsfossielen die niet meer de flexibiliteit kunnen opbrengen om nieuwe ontwikkelingen te omarmen.

De overheid zal een heldere keuze moeten maken. Want met de huidige regelgeving wordt de speed pedelec niet gestimuleerd en daarmee wordt het meest kansrijke en gezonde alternatief voor de file-auto's tegengewerkt.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Lomito schreef: 27 sep 2017, 11:55 De overheid heeft zelf het probleem gecreëerd door de snelle fietsers van het fietspad te halen terwijl dat niet noodzakelijk was. Ongewenst zelfs maar daar moest ze achter komen door eerst de regelgeving te veranderen en vervolgens te kijken waar het schip strandt.
Het was te verwachten dat Miss 130 helemaal niets op heeft met fietsen. Op Velocity hoorde ik haar dingen zeggen over kansen met SP'ers waarvan ik van mijn stoel schoof. Op het marktdeel van de beurs liet ze zich heerlijk verwennen door de partijen. Op een symposium in februari heb ik een tijd met haar kunnen praten en ze is zo gek nog niet maar gaat vol voor de partij-idealen. Wanneer je dit soort mensen beleid en wetgeving laat bepalen weet je vooraf welke kant het op gaat.

Ik houd met het nieuw te formeren kabinet m'n hart vast. In de VS zien we dat Petrol-heads nog veel meer kunnen vernielen. Zou Trump kunnen fietsen? :lol:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie