Speed pedelec in het nieuws

buco

https://www.demorgen.be/binnenland/file ... -bd9fef19/

Misschien kunnen we beter een topic maken, Speed Pedelec *weer niet* in het nieuws. :roll:.

Ik blijf steeds verbaasd hoe resistent mensen zijn tegen zoveel files, overal stilstaan en de wetenschap dat het morgen weer een tikkeltje erger zal zijn :bu:
Speeddevil
Pro
Pro
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 aug 2017, 22:55

N.a.v. bericht van Marco-hiv d.d. 13-07-2018;
Mijn zoon is sinds kort met autorijlessen bezig. Ik was benieuwd wat er in het theorieboek staat over speed pedelecs. Tot mijn grote verbazing wordt er met geen woord gerept over speed pedelecs, wel over een Segway!!! Alsof je die elke dag tegenkomt! Ik begrijp daar niks van. Je zou toch verwachten dat een aspirant-automobilist wordt aangeleerd dat hij/zij bij bepaalde verkeerssituaties een speed pedelec op de rijbaan kan verwachten en hoe daar mee om te gaan. Weer een bewijs dat de speed pedelec nog steeds niet mee telt in het verkeer!
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Dat is inderdaad wel een beetje lachwekkend. Ik snap dat ze die boekjes niet dagelijks vernieuwen, maar een Segway? Kom op zeg. Hopen op de volgende druk? Mogelijk dat ze ons al direct als bromfietser gelijkschakelen, dan nog zou een kleine toevoeging (ook een fiets op een rijbaan kan een bromfiets zijn, te weten een speed pedelec. oid) al iets meer begrip opleveren.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Speeddevil schreef: 19 jul 2018, 08:49 .........., wel over een Segway!!! Alsof je die elke dag tegenkomt!
Ja eigenlijk wel..... :lol: meerdere keren per dag rijden ze hier in hele groepen, met een gids voorop, voor de deur van ons kantoor langs. :

En eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stilgestaan welke regels er voor hen gelden.
In de praktijk kies ik dan snel voor de rijbaan als ik ze zie rijden op het fietspad. LEVENSGEVAARLIJK zijn die dingen. Slingeren alle kanten op. :bu:
ST3 cool white - sport - 983Wh
MichelJ
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2018, 21:53
Locatie: Antwerpen

Speeddevil schreef: 19 jul 2018, 08:49 ...Je zou toch verwachten dat een aspirant-automobilist wordt aangeleerd dat hij/zij bij bepaalde verkeerssituaties een speed pedelec op de rijbaan kan verwachten en hoe daar mee om te gaan....
Verkeersregels veranderen regelmatig, alsof alle bestaande automobilisten telkens een nieuw boekje gaan aanschaffen, ze gaan die nieuwe regels kennen, hoe er mee om te gaan is dan 'ervaring'.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat je het aanpassingsvermogen van de gemiddelde verkeersdeelnemer iets te hoog inschat.

De aanwezigheid van de speed pedelec op de rijbaan zorgt dagelijks voor levensgevaarlijke situaties, niet in het minst vanwege de overspannen en agressieve reacties van automobilisten. En die komen weer voort uit pure onwetendheid.

Zolang de nieuwe generatie leerlingen niet op de hoogte wordt gebracht van dit soort wijzigingen en er komt geen voorlichting voor de mensen die zichzelf nog steeds een zeer begenadigd automobilist vinden wanneer ze een SP'er snijden, dan blijft rondStromeren een levensgevaarlijke bezigheid.

Ik ben in ieder geval niet degene die bereid is om met mijn Stromer op de motorkap te belanden zodat iemand anders "ervaring" op kan doen, terwijl de rest het maar moet leren via een krantenartikel of SBS6 Actienieuws omdat ik het niet overleefd heb.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Je hebt wel een punt, heb er ook niet 123 een betere oplossing voor. Andersom zie ik hier ook wel SPbestuurders zonder plaat en helm tussen andere fietsers kris kras racen......Als je wederzijds respect wilt verkrijgen is dit niet de goede manier. Ik hoop dat deze mensen nog eens op hun gedrag aangesproken worden of zichzelf op een dot rijden en hierbij geen anderen meenemen.
Hier zijn toch wel wat wegen waar ik op moet rijden terwijl er een veilig breed fietspad naast ligt dan ben ik maar functioneel ongehoorzaam en laat ik het dus op een conflict aankomen maar wel met max. 30km/uur. :D
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 19 jul 2018, 20:47 Andersom zie ik hier ook wel SPbestuurders zonder plaat en helm tussen andere fietsers kris kras racen......Als je wederzijds respect wilt verkrijgen is dit niet de goede manier.
Kopt. Dit gedrag is waardeloos en schaadt alle anderen. Iedereen onthoudt helaas juist ook dit gedrag; mensen registreren speed pedelec rijders die zich wel gedragen en goed anticiperen nauwelijks, want daar hebben ze geen last van.
WFVst5 schreef: 19 jul 2018, 20:47 Hier zijn toch wel wat wegen waar ik op moet rijden terwijl er een veilig breed fietspad naast ligt dan ben ik maar functioneel ongehoorzaam en laat ik het dus op een conflict aankomen maar wel met max. 30km/uur. :D
Snap ik helemaal. Hoewel ik in het afgelopen jaar wel aan zelfvertrouwen heb gewonnen en steeds meer de rijbaan pak waar ik dat verplicht ben, calculeer ik een boete en een interessant gesprekje met de handhaver op het fietspad gewoon in bij de jaarlijkse kosten van mijn Stromer.

Onlangs is één van onze forumleden trouwens bekeurd toen hij met gematigde snelheid op een leeg fietspad reed, maar de agent in kwestie heeft hem later die avond teruggebeld, is op zijn beslissing teruggekomen en heeft de bon verscheurd. Dat is ook weleens mooi. Je kunt het hele verhaal hier lezen:

viewtopic.php?f=5&t=252&start=220#p27671
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Mm da's mooi, mijn jongste zoon is gelukkig ook zo'n diender....mits mits uiteraard. Zij zijn intern ook aan het bekijken of er SP's binnen hun groep ingezet gaan worden onder de Bikers. Hij heeft dit ook jaren gedaan, leuke job.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
MichelJ
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2018, 21:53
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 19 jul 2018, 19:25 ...
Zolang de nieuwe generatie leerlingen niet op de hoogte wordt gebracht van dit soort wijzigingen en er komt geen voorlichting voor de mensen die zichzelf nog steeds een zeer begenadigd automobilist vinden wanneer ze een SP'er snijden, dan blijft rondStromeren een levensgevaarlijke bezigheid.
...
Dat gaat met de opleiding geen beterschap geven hoor. Eens je rijbewijs, ga je snel leren dat de theorie overal toepassen niet echt lukt. Hoe meer km's je doet hoe meer je mee gaat met de flow. Als er binnen 2 jaar opnieuw een wijziging gebeurd dan moet je opnieuw wachten op de volgende lichting? Jij hebt toch ook geen specifieke opleiding gehad voor je SP? Hier in België moet je een bromfiets rijbewijs of hoger hebben, en dan weet je wel waar je plek is? Mijn rijbewijs is al 30 jaar oud, ik zou het niet weten hoor wat er allemaal in die tijd veranderd is voor een bromfiets bv.

Diezelfde automobilisten zullen evengoed andere weggebruikers waaraan ze zich storen het leven moeilijk maken.

Moet zeggen na 2 maand rijden ik eigenlijk nog geen problemen heb gehad. Geen getoeter, geen pas afsnijden. Ik rij meer en meer op de weg waar ik mag rijden.

Ik weet slechts 1 ding, dankzij mijn jaren fietsen naar het werk(pre-elektrisch tijdperk), je moet ogen overal hebben. Als er een massa 'fietsers' bijkomen die plots veel km's afhaspelen ipv enkel naar de bakker op zondag en wat toerritjes, ja, die zullen het even moeilijk hebben met het echte verkeer.
Plaats reactie