Het gaat blijkbaar om een 68-jarige Duitser op een pedelec (dus geen speed pedelec) die net over de grens in Duitsland, Heiligenkamp Heek (bibeko), is komen te vallen en ernstig hoofdletsel heeft opgelopen waar hij even later aan is overleden. Volgens de Duitse politie zijn er geen aanwijzingen dat er een andere partij betrokken is geweest ofwel een eenzijdig ongeval.Martin schreef: ↑27 jun 2017, 21:02 Helaas nog een ongeluk gebeurd met een speed pedelec. Toedracht is hier ook onbekend. Feit blijft dat je met een speed pedelec niet altijd en overal hard kunt fietsen. Sommige eigenaren van deze snelle fietsen overschatten hun snelheid en anderen doen net alsof het fietspad alleen van hen zelf is. Nogmaals, defensief rijden in de stad en rekening met elkaar houden.
http://www.tubantia.nl/enschede/bestuur ... ~ab8dcdce/
http://www.presseportal.de/blaulicht/pm/24843/3670765
Dat dit bericht in de Tubantia ten onrechte als een ongeval met een speed pedelec wordt geframed zegt vooral iets over de gretigheid waarmee men deze nieuwe fiets in een kwaad daglicht wil stellen.
Het misverstand is een gevolg van de verkeerde terminologie die in NL gehanteerd wordt. Wat wij hier een e-bike noemen is in werkelijkheid een pedelec, ofwel een fiets met trappers en elektrische ondersteuning van de trapbeweging, Een e-bike is een elektrische motor die autonoom voortbewogen wordt, dus zonder trapbeweging. In Duitsland noemt men de elektrische fiets met trapondersteuning dan ook terecht een pedelec. In NL maakt men daar met hetzelfde gemak een speed pedelec van.
En zo'n fout wordt vervolgens door andere media overgenomen, geen journalist meer te bekennen die even de feiten checkt. Zo staat het bericht nu ook verkeerd op AD.nl...