Speed pedelec in het nieuws

Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Ik zeg niet 'nooit bij mij' maar ik ga andere weggebruikers op een jaagpad benaderen zoals ik dat met de racefiets doe. Ik steek nooit voorbij in bochten waar ik tegenliggers niet zie afkomen, ik passeer pas wanneer ze gehoord hebben dat ik er aan kom, gezinnen met kinderen passeer ik in wandeltempo, ouderen ook.
Op 20 jaar ken ik ieder steentje in de plaatselijke jaagpaden in schelde, durme en denderland toch 1 ongeval. Ik reed reglementair rechts maar een fietser die vanuit de andere richting kwam nam zijn bocht de scherp en knalde op mij. Schouder gebroken. Dus ja het kan gebeuren ook al ben ik voorzichtig.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromend schreef: 26 apr 2018, 11:18 Toelichting onder foto's geeft onjuist beeld van SP.
https://www.destentor.nl/zwolle/pvda-ov ... ~aa457183/
https://www.destentor.nl/apeldoorn/cda- ... ~a4037c9c/

De groep met toenemend aantal sterfgevallen onder fietsers zijn inderdaad E-bikers maar niet SP'ers.
De stijging is onder ouderen(vnl. mannen) op E-bikes, een groep die sterk ondervertegenwoordigd is bij SP gebruikers.
Hallo Stromend,

Er zijn zeker ook oudere SP gebruikers, dixit en als getuige ondergetekende. :d3:
Maar laten we vooral ook meenemen dat een SP-er (niet de politieke betekenis :cool2:), volgens mij vaak niet de oorzaak van het ongeval is, maar door de hoge snelheid en vaak volkomen verrassing van andere weggebruikers toch een forse smak maakt. Zelf meegemaakt, 100% schuld van de schoolgaande jeugd. En ik ken meer gevallen.
Verder, in een aantal ons omringende landen is een helm op ELKE fiets verplicht. En dat zou zo moeten zijn in de lage landen ook, zeker met de verkeersdichtheid hier te lande.
En een helm heeft wel enige beschermende werking maar zal het probleem van grotere en vaak fataler verwondingen niet elimineren, ook niet bij jongeren.
En uiteindelijk worden we allemaal onderdeel van de “verzameling ouderen”.
Tenslotte, veruit het grootste deel van de oudere fietsers die dodelijk verongelukken doet dit niet op een SP, maar een 25 km fiets.
Ben benieuwd hoe dit ligt als je normeert op bijvoorbeeld het aantal gereden kilometers.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stroompje schreef: 10 mei 2018, 09:33
Hallo Stromend,

Er zijn zeker ook oudere SP gebruikers, dixit en als getuige ondergetekende. :d3:
Maar laten we vooral ook meenemen dat een SP-er (niet de politieke betekenis :cool2:), volgens mij vaak niet de oorzaak van het ongeval is, maar door de hoge snelheid en vaak volkomen verrassing van andere weggebruikers toch een forse smak maakt. Zelf meegemaakt, 100% schuld van de schoolgaande jeugd. En ik ken meer gevallen.
Wel, dan is het dus volgens mij dus niet 100% de schuld van de schoolgaande jeugd, maar ook ten dele die van jou. Dat heet anticiperen in het verkeer.

Wat betreft helmplicht. Ik ben dus absoluut tegen wanneer we over een klassieke fiets spreken. Tenzij ze mensen die met de auto rijden ook verplichten een helm te dragen. Het gaat alleen maar meer mensen (en dan vooral jeugd) van de fiets wegdrijven. Het is ook bewezen dat fietsers met een helm op meer risico nemen en dus een lichtjes hogere kans op ongevallen hebben.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Oregon schreef: 09 mei 2018, 17:05 Wat zou de boete zijn als de arm der wet je betrapt op een jaagpad?
Een jaagpad is juridisch gezien geen fietspad, de snelheid is er beperkt tot 30 km/u.

Er is een speciale regeling voor de jaagpaden :
Omwille van het maatschappelijk belang van speed pedelecs (bromfietsen klasse P) als alternatief voor de auto in woon-werkverkeer worden speed pedelecs in eerste instantie uitsluitend toegestaan op stukken jaagpad die zijn ingeschakeld als fietssnelweg, op voorwaarde dat zij zich houden aan de geldende maximumsnelheden. Op de plaatsen waar speed pedelecs zijn toegestaan, wordt aangepaste signalisatie voorzien.

Buiten fietssnelwegen, en waar de noodzakelijke signalisatie nog niet werd aangepast, is het gebruik van speed pedelecs op de jaagpaden vooralsnog verboden. De waterwegbeheerders evalueren in 2018 of een uitbreiding tot de andere jaagpaden in de toekomst wenselijk is in functie van de primaire functie van het jaagpad, veiligheid en medegebruik.
Bron : https://www.vlaamsewaterweg.be/jaagpaden
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Ik zie dat wel goedkomen
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 10 mei 2018, 09:58
Een jaagpad is juridisch gezien geen fietspad, de snelheid is er beperkt tot 30 km/u.

Er is een speciale regeling voor de jaagpaden :

Toch nog zo'n typisch onwaarschijnlijke Belgische regeling.
De snelheid op fietssnelwegen wordt beperkt op die stukken die eigenlijk het meest geschikt zijn om snel te rijden.

En wat was de reden voor die maatregel?
Omdat mensen kloegen dat ze zich in 't week-end en 's avonds niet veilig voelen op de jaagpaden, vanwege de grote horden wielertoeristen die die paden onveilig maken. En die rijden er dus nog steeds.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Hoi Stroompje
Volgens mij zeg je hetzelfde als ik bedoel. De stijging van dodelijke fietsers in 2017(CBS) is het grootst onder oudere fietsers met een normale E-bike. Opvallend in de cijfers is de stijging van oudere mannen tov. hun vrouwelijke leeftijdsgenoten. Ouderen met een Speed Pedelec zijn (nog) uitzonderingen.
Elders op het forum zijn helmplicht en e-bike cursus voor ouderen al uitvoerig onder de aandacht gebracht.

Onder motorrijders zijn best een fors aantal ouderen.
Het aantal ouderen met een SP kan dus best met de toename van E-bikes meegroeien aankomende jaren. Vooralsnog denk ik dat dit mee zal vallen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Golvas

Tomasj schreef: 10 mei 2018, 10:07 de grote horden wielertoeristen die die paden onveilig maken. En die rijden er dus nog steeds.
Helaas is dat zo, ja ... en helaas gedragen die zich ook op de gewone openbare weg zo ... :bu:
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Oregon schreef: 09 mei 2018, 17:05 Wat zou de boete zijn als de arm der wet je betrapt op een jaagpad?
Onlangs stond er een combi met agenten op mijn traject langs het jaagpad, maar dat stuk is niet ingeschakeld als fietssnelweg volgens http://www.fietssnelwegen.be/ (rechteroever Leie tussen Waregem - Deinze). Ik mag er dus niet rijden maar ze lieten mij toch met rust... Ze zullen wel dringendere zaken te doen hebben zeker? :)
Tomasj schreef: 10 mei 2018, 09:50 Wat betreft helmplicht. Ik ben dus absoluut tegen wanneer we over een klassieke fiets spreken.
Ik ben voor, als is het maar om toch iéts van bescherming te hebben (vergelijkbaar met de gordelplicht in de wagen). En is het niet ter bescherming tegen andere weggebruikers, dan wel tegen de soms erbarmelijke toestand van onze fietsinfrastructuur. Er zijn ganse stukken op mijn traject waar ik continue moet letten op troep, putten, riooldeksels, slecht uitgevoerde herstellingen, boomwortels die het asfalt omhoog drukken, you name it,... Dit kan ook voor een gewone fietser nefast zijn.
Tomasj schreef: 10 mei 2018, 10:07 vanwege de grote horden wielertoeristen die die paden onveilig maken. En die rijden er dus nog steeds.
Dit probleem probeerden ze hier in de buurt langs de Schelde een aantal jaar geleden op deze manier op te lossen, de fameuze 'pestribbels' :mrgreen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140429_01087193
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Oh leuk ik wist niet dat er een fietssnelweg parallel liep met de N16. Eens uitproberen komende dagen.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Plaats reactie