Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik denk wel dat een combinatie van een achterwielmotor met een pinion-versnellingsbak in de trapas niet gaat werken. De motor zal immers zijn kracht alleen via 1 versnelling kunnen wegzetten of je moet toch een derailleur plaatsen en dat is een beetje dubbelop. Bij een motor in het achterwiel heb je een versnellingsbak nodig in de achteras en niet in de trapas. Een pinion-versnellingsbak in de achteras is er al in de vorm van (bijvoorbeeld) een Rohoff-naaf of een Shimano-naaf, waarbij de Rohoff-naaf vanwege de grotere tandwielen en de andere vorm van de tandwielen de betere keuze is. Als je dan toch met een wensenlijst bezig bent, plaats de riem er dan ook maar op.
Er zijn al e-bikes met pinion en achterwielmotor, en Kettler komt volgend jaar met een SP met die combi, dus het kan heel goed.
Misschien een apart topic starten om daar met elkaar te brainstormen over de perfecte e-bike?
Gedaan, onder Algemeen.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Henry schreef: ↑10 aug 2018, 11:37
Ik denk wel dat een combinatie van een achterwielmotor met een pinion-versnellingsbak in de trapas niet gaat werken. De motor zal immers zijn kracht alleen via 1 versnelling kunnen wegzetten of je moet toch een derailleur plaatsen en dat is een beetje dubbelop. Bij een motor in het achterwiel heb je een versnellingsbak nodig in de achteras en niet in de trapas.
Huh? Hoezo?
Bij jouw Stromer brengt jouw motor zijn kracht ook via 1 versnelling aan het wiel over. Dat is helemaal geen probleem omdat een elektromotor vanaf stilstand meteen maximaal koppel kan leveren.
Je wil alleen zelf kunnen schakelen, of dat nu een derailleur is of een versnellingsbak in de trapas dat maakt helemaal niet uit. Dat is nou net de kracht van Pinion: dit is zoiets als een Rohloff naaf, maar dan op een plek waarmee hij niet concurreert met de motor.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Henry schreef: ↑10 aug 2018, 14:06
Peter en Freddy, jullie hebben gelijk. Ik haal allerlei dingen door elkaar. Pinion en achterwielmotor gaan wel samen, Achterwielmotor en Rohloff niet.
Achterwielmotor en Rohloff gaan niet direct samen, maar je zou ze wel samen kunnen ontwikkelen tot 1 systeem. Persoonlijk zou ik dat alleen niet willen. Het systeem wordt daarmee complexer en dus wordt onderhoud moeilijker.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]