Speed pedelec in het nieuws

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kan je even niet volgen. Doet Stromer niet precies hetzelfde met de ST2 versus de ST2 S, en nu ook de ST5? Ik denk dat de ST2 kan wat de duurdere ST2 S en de nog duurdere ST5 kunnen, maar dat dit softwarematig is teruggeschroeft/beperkt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Het verschil is dat Tesla begint met de verkoop van een onbeschadigd product en die vervolgens beschadigd om een goedkopere versie op de markt te zetten. Stromer zet eerst een beschadigd product op de markt (ST2/ST2s met Syno drive 500 Watt-40Nm) om daarna een duurder product te introduceren (ST5 met Syno Sport drive 800 Watt-48Nm) met precies dezelfde motor waarbij de beschadiging is opgeheven of verminderd.

Verder kan ik wijzen op het feit dat de ST1x na update opeens een heel stuk levendiger/gretiger aanvoelt. Dat betekent dat de motor softwarematig begrensd is en dat deze limiet "op afstand" verhoogd kan worden.

Het probleem is dat je voor het beschikken over de motoreigenschappen afhankelijk bent van de fabrikant. Zo is het niet ondenkbaar dat de fabrikant jouw product ook bewust kan beschadigen als zij daar aanleiding toe voelt. Niet dat dit snel zal gebeuren maar het idee dat het kan vind ik niet prettig.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah ik snap het. Het feit dat de prestaties van onze Stromers, net als een groeiende berg andere elektronica, op afstand beïnvloed kan worden heeft inderdaad zo zijn voor- en nadelen.

Voor alle Stromers geldt sowieso dat ze "beschadigd" -ik noem het liever "bewust ge-downgrade"- zijn omwille van de wetgeving. Zeker weten dat alle Stromers, van de ST1 tot de ST5, rustig 80 tot 100km/u kunnen rijden. En aan de andere kant kan Stromer zo, net als Tesla, verschillende doelgroepen benaderen voor de verkoop door prijsklasses te onderscheiden. Ik denk dat ik mezelf, met name als ik op het duurste model rondrijd (nu de ST2 S, straks de ST5), een beetje bekocht zou kunnen voelen omdat ik duizenden euro's meer betaal voor een software-truuk. (Want het prijsverschil zit duidelijk niet alleen in de betere afmontage.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromert64
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2017, 19:43
Locatie: Zutphen
Km-stand: 28000

Uit de Stentor van 16 September:

Snellfiets' op fietspad
Op zestien plekken binnen de provincie Gelderland mogen speed-pedelecs binnen de bebouwde kom wel op het fietspad rijden. Dat heeft de provincie Gelderland besloten na onderzoek naar de veiligheid.

Speed-pedelecs zijn elektrische fietsen waar 45 kilometer per uur mee gereden kan worden. Voor de Nederlandse wetgeving wordt de speed-pedelec gezien als een bromfiets. Die is daarom binnen de bebouwde kom verboden op het fietspad. Maar vanwege veiligheid gelden de volgende uitzonderingen: N786 in Loenen, N788 in Beekbergen, N348 in Leuvenheim, N786 in Eerbeek, N309 in Oostendorp, N309 in 't Harde, N303 in gemeente Ermelo, N301 in gemeente Nijkerk, N344 in Twello, N345 in De Hoven.

Speed-pedelecs mogen maximaal 30 rijden op een fietspad.
ST1 630Wh, SPD, Ortlieb hi vis, BF, Continental 55-559
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Stromert64/Hans,

klopt. Daar had ik een topic voor geopend (zie bij wet- en regelgeving het topic "verkeersbesluit Gelderland").
Er zijn namelijk meer van dit soort wegen in gelderland (16 stuks).
Bendenk wel even dat dit nog een ONTWERP-verkeersbesluit is waar mensen/instanties een zienswijze (mooi woord voor "mening") nog op mogen loslaten en dat dit nog niet definitief is.
Ik hoop ook dat dit niet definitief is want het moet MINIMAAL uitgebreid worden naar bijvoorbeeld de in Gelderland aanwezige fiets-snelwegen......die nu verboden zijn voor snelle Speed Pedelecs (en wel voor 45 km/h snorfietsen ?????)

Maar de eerste formele zet is gedaan; en da's een belangrijke stap.

Zag je St1-welkom en je startmoment vanwege de gemeentelijke stap om Speed Pedelecs aantrekkelijk te maken vanwege een haperende IJsselbrug. Geweldig initiatief !

Stromer ze,
Reinout
mhoutman

De gekkies in Den haag: op een dag worden ze wakker en bedenken weer wat nieuws :bj

https://nos.nl/artikel/2193552-knipperl ... etsen.html
Lomito

Volgende stap is een claxon die ook brommergeluiden kan maken... if it quacks like a duck... :bb
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Is er al een uitlaat te koop die past? :az
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Je mag daarentegen misschien wel harder dan 45 op bepaalde plekken ...
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Plaats reactie