Speed pedelec in het nieuws

Lomito

Het zou mij niet verbazen als die ongevallen met E-fietsen tot 25 km/uur vooral worden veroorzaakt door de goedkopere modellen die voorzien zijn van een voorwielmotor. Ik heb zelf eens op zo'n fiets gezeten, de eenvoudige rotatiesensor zorgt er voor dat de fiets onhandelbaar kan zijn, zeker wanneer je wegrijdt in de hoogste ondersteuningsstand is zo'n configuratie gevaarlijk, de fiets gaat er gewoon vandoor met je. Een krachtsensor kan dit verhelpen maar deze is veel duurder dan de rotatiesensor en daarom niet toegepast op goedkope E-fietsen.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Tomasj schreef: 10 mei 2018, 09:50 Tomasj schreef:

Wel, dan is het dus volgens mij dus niet 100% de schuld van de schoolgaande jeugd, maar ook ten dele die van jou. Dat heet anticiperen in het verkeer.

Hallo Tomasj,

Ik denk dat het goed is dat je niet oordeelt zonder de situatie te kennen.
In onderhavig geval werd een fietsertje door het fietsertje naast hem, omver geduwd, net toen ik met een klein snelheidsverschil van 5 km/uur inhaalde, en al een bel signaal had gegeven, en dat op 1 meter voor mijn wiel.
Signaal afgeven, met 15 km/uur ruim passeren noem ik anticiperen. Hielp niet.
Schoolgaande jeugd is onberekenbaar, maar ook onverschillig. En dat weet ik maar al te goed.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22821
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mee eens. Niet alles is te voorkomen met anticiperend rijden. Het is geen exacte wetenschap.

In dat geval zou ik namelijk ook schuldig zijn aan niet anticiperend autorijden toen een hoogbejaarde man op zijn e-bike op een rotonde niet het verplichte fietspad koos, maar de rijbaan op vloog, waar ik net per auto met nog geen 5km/u aan het optrekken was. Hij klapte achterop mijn auto en viel linea recta met zijn hoofd op het asfalt. Trauma heli erbij, die man heeft wekenlang in coma gelegen en is nooit meer de oude geworden.

Ik ben er maandenlang totaal van over de zeik geweest, én ik heb dik een jaar mogen afwachten of de OVJ mij zou vervolgen wegens het veroorzaken van een ongeval met ernstig letsel dan wel de dood tot gevolg. Die man was met zijn e-bike namelijk de zwakke verkeersdeelnemer (en hoe...), ik in mijn auto niet en dan ben je automatisch de pineut. Ik had niets fout gedaan, hij had net zo goed tegen een prullenbak kunnen aanrijden, alsdus de VOA die ter plaatse is geweest. De man was veel te oud (dik over de 80) om een e-bike te besturen én hij droeg geen helm! Het had niets met anticiperend rijden te maken, dus zo'n opmerking is bij mij een beetje tegen het zere been, sorry.

Ook laatst op de Stromer bijna tegen twee spelende kinderen in een splinternieuwe fietstunnel in Leeuwarden opgereden. De laagstaande zon scheen pal in mijn gezicht, dus ik zag geen moer toen ik de donkere tunnel inreed en had daarom mijn snelheid al laten zakken van 45km/u naar pakweg 17km/u want het zat me niks lekker. En ineens springt twee stuks jeugd in die tunnel voor de lol recht voor mijn neus het fietspad op! Ik kon ze maar net ontwijken. (Eén dag later en nog geen 500 meter verderop kwam een fietser om het leven na een aanrijding met een vrachtwagen.)

En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Lomito schreef: 10 mei 2018, 13:32 Het zou mij niet verbazen als die ongevallen met E-fietsen tot 25 km/uur vooral worden veroorzaakt door de goedkopere modellen die voorzien zijn van een voorwielmotor. Ik heb zelf eens op zo'n fiets gezeten, de eenvoudige rotatiesensor zorgt er voor dat de fiets onhandelbaar kan zijn, zeker wanneer je wegrijdt in de hoogste ondersteuningsstand is zo'n configuratie gevaarlijk, de fiets gaat er gewoon vandoor met je. Een krachtsensor kan dit verhelpen maar deze is veel duurder dan de rotatiesensor en daarom niet toegepast op goedkope E-fietsen.
Dat is idd wel leuk aan de stromer, ter voorbeeld mijn vriendin had de stromer laatst mee en zelfs op stand 3 kan ze er niet hard mee gaan blijkbaar, ze is totaal geen getrainde fietster en zet volgens mij niet genoeg kracht op de pedalen waardoor de fiets dus ook niet reageert, handig wel wat ze had enorm veel bang om erop te fietsen maar dat is haar dus heel goed bevallen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Zebbernaut schreef: 11 mei 2018, 07:35 Dat is idd wel leuk aan de stromer, ter voorbeeld mijn vriendin had de stromer laatst mee en zelfs op stand 3 kan ze er niet hard mee gaan blijkbaar, ze is totaal geen getrainde fietster en zet volgens mij niet genoeg kracht op de pedalen waardoor de fiets dus ook niet reageert, handig wel wat ze had enorm veel bang om erop te fietsen maar dat is haar dus heel goed bevallen.
Omdat ze dacht dat hij in panne zou vallen :bj

Neen, ik hoop dat jouw problemen snel echt definitief opgelost geraken, is er enige vordering in het dossier? Zijn ze de fiets nog eens aan 't herstellen, nu je weer met een leenfiets aan 't rijden bent?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22821
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 11 mei 2018, 07:35 mijn vriendin had de stromer laatst mee en zelfs op stand 3 kan ze er niet hard mee gaan blijkbaar, ze is totaal geen getrainde fietster en zet volgens mij niet genoeg kracht op de pedalen waardoor de fiets dus ook niet reageert
Ik denk dat zij een hogere gevoeligheid van de koppelsensor nodig heeft dan jij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

6917CA8C-D736-4D1E-95F3-7D66FB54F4E1.png
6917CA8C-D736-4D1E-95F3-7D66FB54F4E1.png (2.4 MiB) 2881 keer bekeken
Gebruikersavatar
fred
Pro
Pro
Japan
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 dec 2017, 13:21
Locatie: brugge die schone

:hy: the sky is the limit , you only live once :d3: AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

fred schreef: 08 jun 2018, 07:39 https://www.hln.be/nieuws/binnenland/na ... /#comments
het is weer van dat.....
Die commentaren op HLN blijven hilarisch :p
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
pjjvh
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mei 2018, 09:07
Locatie: Brugge

IMG_0834.jpg
IMG_0834.jpg (927.25 KiB) 2550 keer bekeken
Maar dit jaar niet meer met Stromer :bu:
ST2 2018 - sport 20’ - matt black - 983 Wh
Plaats reactie