Fietsersbond maakt een draai in beleid

Lomito

Vandaag in het nieuw dat per 1 juli a.s. ALLE speed pedelecs voorzien zijn van een gele kentekenplaat en dan als bromfiets op de rijbaan moeten gaan rijden als er geen gecombineerd bromfiets/fietspad bibeko aanwezig is. De Fietsersbond heeft daar destijds voor gepleit om kwetsbare gebruikers van het fietspad te beschermen. Blijkbaar beseft men nu dat het verbannen van de speed pedelec naar de rijbaan te kortzichtig is geweest, zowel qua onveiligheid voor de snelle fietsers en ontmoediging van het gebruik van misschien wel het beste alternatief voor automobiliteit.

https://www.elektrischefietsen.com/2017 ... snelwegen/
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Halve draai dan, want nu moet het per fietspad uitgezocht worden.. Ik wil helemaal niet op de weg..
Lomito

Eerder nog niet eens een halve draai want zoals gezegd willen ze alles bij het oude laten maar de schijn ophouden dat ze heel erg bezig zijn met het stimuleren van de speed pedelec terwijl ZIJ het juist zijn die voor de huidige regelgeving aanleiding hebben gegeven (samen met de eveneens conservatieve ANWB). Het is dan ook eerder een schijnbeweging dan een diepgevoelde behoefte om de speed pedelec te stimuleren.
Gebruikersavatar
Zespri
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2017, 00:53
Locatie: derde boom rechts

Ik vond deze week de grootste grap om te lezen dat juist de 25 km/h ebike rijders zich massaal schuldig maken van het opvoeren van hun fietsen om zo deze regelgeving te ontlopen.

Afijn ik ga me niet houden aan de wetgeving ook ik wil niet op de weg waar ze zich überhaupt nooit aan de snelheid houden.. en tja ik doe daar graag aan mee :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja dat “opvoeren” is helemaal een ding geworden nu. Ik werd vandaag bij de supermarkt aangesproken door een knul op een 25 km/u e-bike. Hij wilde weten hoe hard mijn Stromer kon. Hem was al aangeboden om zijn e-bike softwarematig op te voeren naar 60km/u en meneer meende dat de mijne dan vast wel naar 90km/u getuned kon worden.

Die vervelende nieuwe regelgeving werkt dit in de hand: je koopt voor veel (veel!) minder geld een 25km/u e-bike en binnen tien minuten kan zo'n mafketel met 50 km/u wegrijden: gewoon op het fietspad, zonder helm, zonder brommerrijbewijs, op een fiets die mechanisch niet volledig geschikt is voor verdubbeling van de snelheid, en zonder oog voor de ellende die veroorzaakt wordt bij een aanrijding. (Schade aan anderen die niet vergoed zal worden door de verzekering. Wat iemand zichzelf hiermee aandoet kan me dan weer veel minder schelen.)

Ik moet nog zien hoe de handhavers dit allemaal gaan handhaven, ik denk dat ze zelf ook nog geen idee hebben. Ik ben wel blij dat ik mijn zaakjes administratief volgens de regels op orde heb, maar ik vrees dat ik in het kielzog van strengere controles dankzij bovenstaande nog wel wat problemen ga krijgen zolang ik - net als Zespri en m.i. toch volledig gerechtvaardigd ;) - voor het fietspad kies.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

De politie is niet zo'n probleem, zij hebben wel wat beters te doen dan speedbikers naar de rijbaan te jagen om vervolgen het verwijt te krijgen dat mede door hun handhaving er doden vallen. Ik verdenk de politie er van dat zij meer waarde hecht aan verkeersveiligheid dan aan handhaving.

Een groter probleem zijn volgens mij de tweederangs handhavers zoals stadswachten, milieu-inspecteur, boswachters en parkeerwachters, die bekend staan om gebrek aan empathie en vermoedelijk opgewonden raken van het invullen van een geeltje, in jargon BOA (bijzondere opsporings ambtenaar) en in de volksmond struikrovers. Dit type heeft weinig boodschap aan verkeersveiligheid en kickt vooral op het rechtlijnig regelneuqen van burgers.

Daar staat tegenover dat geen politie of BOA je kan dwingen om op de rijbaan te gaan rijden of gebruik te maken van onverplichte fietspaden. Dus geduldig de boete in ontvangst nemen en de weg onverstoorbaar vervolgen.
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Ben van de winter een keer aangehouden voor controle kentekenbewijs en verlichting :) Heb ze toen gevraagd naar de nieuwe regelgeving en daar waren ze niet van op de hoogte, ze lieten wel doorschemeren dat zij het onveilig vinden om met speed pedelec op de openbare weg te fietsen, hebben ze niet letterlijk gezegd maar kon ik opmaken uit hun reactie :?: . Lijkt me dat als je met een groot snelheidsverschil andere weggebruikers gaat passeren je eerder een risico op een prent hebt dan dat je je snelheid aanpast.

Voor de "struikrovers" :lol: ben ik niet zo bang.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Lomito

Er is mij wel een geval bekend van een speedbiker die in de Schoorlese duinen een prent heeft gekregen voor het rijden op een onverplicht fietspad door een boswachterstruikrover.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Op een druk fietspad gewoon standje 2 , 8ste of 9de versnelling en niet sneller dan 30.
Hondje of kindje in zicht... stoppen met trappen.
En beleefd dank u wel zeggen als ze je voorbij laten.
Maar in geen geval tussen de auto's gaan fietsen.
Geen wet die u kan verplichten uw eigen veiligheid in gevaar te brengen.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Lomito

Vandaag heb ik op een rustig stukje op de rijbaan gereden om te ervaren hoe dat voelt. Ik heb mijn best gedaan om me niet op te laten jagen door bumperklevende auto's (gewoon niet in de spiegel kijken) maar zie ik dat ik toch 40 km/uur ga rijden. Het gevaar zit niet alleen in automobilisten die je als een inferieure weggebruiker beschouwen, maar ook dat je ongemerkt sneller gaat rijden dan je van plan bent en dan bij slechte omstandigheden (verkeersdrukte, slecht zicht door weersomstandigheden/duisternis, onvoldoende grip door regen/stenen in de bocht) meer kans maakt op valpartijen en dan gelijk afgestraft wordt door de nabijheid van zwaar verkeer.

De wet kan me dan ook gestolen worden, eventuele boetes zal ik beschouwen als investering in mijn veiligheid.
Plaats reactie