Stromer NL-marktleider in 2017

Lomito

Elke maand publiceert de RAI vereniging de verkoopcijfers van motorvoertuigen en ook specifiek van speed pedelecs.

De getallen op een rijtje:
- verkoop 2016: totaal 3.466 stuks waarvan 822 R&M (23,7%) en 715 Stromer (20,6%)
- verkoop januari t/m april 2016: totaal 1.135 stuks waarvan 290 R&M (25,5%) en 212 Stromer (18,7%)
- verkoop januari t/m april 2017: totaal 959 stuks waarvan 196 R&M (20,4%) en 313 Stromer (32,6%)
- derde positie voor Gazelle met 136 stuks (14,2%) en vierde is Sparta met 103 stuks (10,7%)

In deze cijfers zijn enkele opmerkelijke bewegingen te zien:
- de verkoop van speed pedelecs is in de eerste 4 maanden van 2017 is gedaald met 15,5% t.o.v. jan/apr 2016
- Riese und Müller was marktleider in 2016 met 23,7% op de voet gevolgd door Stromer met 20,6%
- t/m april 2017 heeft Stromer de koppositie overgenomen met 32,6% tegen 20,4% voor R&M.

De dalende verkoop van speed pedelecs zou te verklaren kunnen zijn door de gewijzigde wet per 1-1-2017 waarbij de speed pedelec voor de wet niet langer als (snor)fiets wordt gezien maar als bromfiets. Deze wijziging heeft 2 grote gevolgen voor de snelle fietsers:
1. de speed pedelec heeft als bromfiets niet langer toegang tot het uitgebreide netwerk van onverplichte fietspaden die ons land rijk is zodat de bewegingsvrijheid van de snelle fiets ernstig ingeperkt is
2. de speed pedelec moet bibeko op de rijbaan tussen gemotoriseerd verkeer als er geen bromfiets/fietspad is, levensgevaarlijk!
Begrijpelijk dat mensen besluiten om dan maar af te zien van de aanschaf van een zeer dure fiets waarmee je niet overal mag fietsen en elders juist weer moet fietsen waar je dat echt niet wilt.

De groei van het marktaandeel van Stromer is zeer opmerkelijk omdat deze fietsen zo'n 25% duurder zijn dan de gemiddelde speed pedelec en omdat de groei heeft plaatsgevonden tijdens een krimpende markt. Ik durf daar nog geen verklaring voor te geven maar vermoed dat het snel stijgende marktaandeel van Stromer in Nederland juist een gevolg is van de nieuwe regelgeving... met een Stromer is 45 km/uur met enige inspanning wel haalbaar en langer vol te houden, bij de andere merken is de ondersteuning daarvoor ontoereikend.

Maar misschien dat er andere zaken spelen, ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten.

De RAI publiceert elke eerste week van de maand de verkoopcijfers van de maand daarvoor, ik zal jullie op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Of zelf kijken: https://www.raivereniging.nl/artikel/ma ... jfers.html onder Downloads en dan onderaan Speed Pedelecs.

Andere nieuwsberichten over Stromer:
http://www.tweewieler.nl/gemotoriseerd/ ... n-10129423
http://www.tweewieler.nl/gemotoriseerd/ ... n-10129747
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat hier twee dingen spelen.

Allereerst weet ik zeker dat áls de nieuwe regels per 1-1-2017 effect hebben op de verkoopcijfers van speed pedelecs, dat dit effect negatief is. Ik heb geen enkele high-speed e-bike rijder bij de berichtgeving zien juichen, ik lees twijfels bij mensen die aanschaf overwegen en ik zie mensen op Marktplaats hun pedelec te koop aanbieden omdat ze hun leven niet zeker zijn tussen het blik op de weg.

Hoe groot het effect op de verkoop precies is, is moeilijk te bepalen. De populariteit van speed pedelecs was nog maar net begonnen met stijgen en de nieuwe regels bestaan pas 5 maanden. Te weinig gegevens om harde conclusies aan te verbinden. Wat we dus wel zien is een daling in verkoop van 15,4% in het eerste kwartaal van 2017 t.o.v. Q1 2016. En misschien is het negatieve effect feitelijk veel groter, omdat de verkoopcijfers van Q1 2017 zónder die nieuwe regels, vanwege de tot dan toe almaar stijgende populariteit van speed pedelecs, waarschijnlijk juist veel hóger zouden zijn geweest.

Dat de klap voor Stromer zelf (mijn tweede punt), ondanks de fors hogere prijs van dit merk, is uitgebleven schrijf ik aan twee dingen toe:

Om te beginnen lijkt het erop dat Stromer een fiets heeft weten te ontwerpen die het beste past bij een high speed e-bike. Ik lees op veel fora in binnen- en buitenland dat mensen inmiddels overstappen vanaf één van de andere merken naar een Stromer. De reden die daarvoor opgegeven wordt, is dat hun huidige pedelec niet bestand is gebleken tegen het zeer intensieve gebruik dat met dit type bike gepaard gaat (hoge snelheden + grote afstanden). Ik heb daar tegenover welgeteld één verhaal gelezen van iemand die van Stromer naar een ander merk overgaat.

Daarnaast zie ik bij Stromer ook wel een beetje het “Apple” effect: een goeie marketing strategie gecombineerd met een hoogwaardig design en prima after-sales maakt van de Stromer een onovertroffen “wannahave”. In ruil daarvoor zijn wij, de Stromer rijders, kennelijk bereid om de fabrikant het één en ander aan imperfecties in de afwerking (en die zijn er, dat weten we allemaal) te vergeven.

Persoonlijk denk ik dat de opmars van speed pedelecs niet meer te stoppen is. De huidige regelgeving zal deze hoogstens wat afremmen. De voordelen van high-speed e-bikes op het gebied van milieu en gezondheid zijn te groot om te negeren. Dat de Nederlandse Overheid ervoor kiest om het gebruik te ontmoedigen in plaats van te ondersteunen en te bevorderen, daar kan ik met het hoofd echt niet bij. Maar omdat rijden op een speed pedelec zo ontzettend leuk is, gaan we daar met z'n allen toch wel lekker mee door.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik denk ook dat de speed pedelec niet is tegen te houden met de nieuwe wetgeving. Hoe sterk het effect daarvan is op de verkoopcijfers vind ik bijzonder interessant om te volgen. Daarom zal ik maandelijks de laatste verkoopcijfers van de RAI hier vermelden. De nieuwe gegevens worden over anderhalve week verwacht.

Verder denk ik dus dat Stromer profiteert van de NL-regelgeving ondanks de afgenomen totale verkoopcijfers. Zoals wij beide inschatten gaat de speed pedelec meer terrein winnen, een ontwikkeling die hooguit getemperd wordt door de nieuwe regels. Een terugval in verkoop van slechts 15% is dan ook niet bepaald een genadeklap te noemen en het fors hogere marktaandeel van Stromer is niet alleen uit kwaliteitsverschil te verklaren (mensen die hun goedkopere speed pedelec verkopen voor een duurdere Stromer). Op Marktplaats wordt door particulieren 14 tweedehands Stromers aangeboden en 10 speed pedelecs van andere merken. Ik heb dan ook niet de indruk dat deze niet-Stromers massaal worden aangeboden vanwege onvoldoende kwaliteit of mensen die afhaken vanwege de nieuwe regels. Op ca. 10.000 speed pedelecs in NL gaat het om verwaarloosbare aantallen.

Stromers opmars kan diverse oorzaken hebben:
- grotere actieradius door accu's met grotere capaciteit dan concurrentie (tot 983 Wh voor Stromer tegen 400-500Wh)
- het gemak waarmee je 40-45 km/uur kunt rijden en daarmee minder snelheidsverschil met gemotoriseerd verkeer op de rijbaan (500 Watt versus 350 Watt motor)
- hogere gemiddelde snelheid ofwel kortere reistijd (idem)
- hogere betrouwbaarheid/lagere storingsgevoeligheid?
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik denk dat de mensen die "voor de lol" een speed pedelec hebben aangeschaft of willen aanschaffen nu misschien afhaken door de wetgeving. De mensen die echt op zoek waren naar een fiets voor de middel-lange afstand (stad-stad) zullen zich niet laten afschrikken omdat je toch minder met de regels te maken hebt. En voor die mensen is de Stromer de beste optie vind ik.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Vraag ik me af hoor... ik rij ook voor de lol, d.w.z. voor het plezier van de hoge snelheid en dat ik met de fiets op alle mooie plekken kan komen. Dat plezier laat ik me niet afnemen, moet er al helemaal niet aan denken dat ik de fiets weg zou doen, na het genoten fietsplezier van de afgelopen 3 maanden is er voor mij geen weg terug...

Toen ik de fiets begin maart aanschafte was ik uiteraard volledig op de hoogte van de nieuwe regels en de gevolgen daarvan voor het gebruik van de fiets. Het heeft mij niet weerhouden om een 9K-fiets aan te schaffen, ik heb vrij eenvoudig afgewogen dat de kans op boetes zeer gering is en dat mijn veiligheid en fietsplezier belangrijker zijn dan de minimale kans op een overijverige BOA tegen het lijf te fietsen.

Het stelt mij daarbij gerust dat zelfs de politie niet blij is met fietsers op de rijbaan en vriendelijk verzoekt om toch vooral op het fietspad te blijven. :mrgreen:

Maar op zich is het wel mogelijk dat potentiële kopers afgeschrikt worden door de nieuwe regels om er vervolgens vanaf te zien, er zijn immers mensen die zich wél aan de (onredelijke) wet willen houden en dat niet kunnen verenigen met hun terechte gevoel voor onveiligheid. Ik vind het argument niet echt overtuigend. Wel dat Stromer de concurrentie op afstand gezet heeft met betere specs voor motor en accu. Concurrentie op prestatie en niet op prijs!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat we in NickV's theorie onderscheid moeten maken tussen voor de lol rijden in de grote stad (en dan vooral voor de kick en sensatie) en rondtouren door minder bebouwde gebieden. Volgens mij zullen met name grootstedelijke snelheidsduivels en commuters nu gaan twijfelen aan de aanschaf van een pedelec. Zou ik in ieder geval wel doen als mijn woon-werkverkeer route Amsterdam-Amsterdam zou zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Een speed pedelec is sowieso een buitenfiets, in de stad heb je er weinig tot niets aan. De gebruikers zijn vooral forensen die vanuit satellietsteden/dorpen naar de stad rijden voor hun werk of omgekeerd. Zeg 80% buitengebied. Zelfs een grote stad als Amsterdam of Rotterdam is te klein voor het 40-60 km bereik van een speed pedelec.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In de stad gaat het niet alleen om grote afstanden, maar ook om de snelheid waarmee je van A naar B kunt reizen zonder vast te lopen in het verkeer. OV is dan natuurlijk ook een optie, want dat is allemaal stukken beter geregeld dan hier in Friesland bijvoorbeeld, maar dan nog mis je de lichaamsbeweging, de vrijheid en frisse neus, omdat je als een sardientje in een bedompte tram mag staan. Wat dat betreft is de speed pedelec wel degelijk interessant voor bewoners van de grote steden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik kan me nog wel voorstellen dat er stadsfietsers zijn die de snelle fiets als hippe gadget gebruiken maar veel zal dat niet zijn, in de stad kun je geen grote snelheden bereiken door de verkeersdrukte, vele verkeerslichten en obstakels op de weg. Iedereen die in de stad gereden heeft met zo'n fiets weet dat het geen feest is om daar te rijden, neem alleen al het brede stuur waarmee je gemakkelijk andere verkeersdeelnemers raakt als je met hogere snelheden door het stadsverkeer gaat raggen. Ook in het buitengebied is het goed uitkijken met het inhalen/passeren van andere verkeer (voetgangers, fietsers) maar omdat het daar een stuk rustiger is kunnen daar veel hogere snelheden gehaald worden. Daar komt de fiets dan ook het beste tot z'n recht.
Plaats reactie