Stromer NL-marktleider in 2017

Lomito

Vanavond in het late RTL-journaal een goede verklaring voor de dalende verkoop van speed pedelecs: men kiest vanwege de belemmerende regelgeving voor speed pedelecs (45 km/u) liever voor de goedkopere pedelec (25 km/u) die vervolgens opgevoerd wordt, klusje van 10 minuten. Net zoals het chiptunen van de 1.4-turbo benzinemotor van onze 2e auto met een suffe 120 pk een geile 160 pk krachtbron heeft gemaakt, ook in 10 minuten. :mrgreen:

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/elek ... kinderspel

Fietsersbond test-Kees: "Je verliest het recht op garantie..." Oeoeoeoe....
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Tja, dat werd mij ook al geadviseerd op de electrische fietsen dag in Breda laatst.. "tja meneer we zijn ons 45 km/h model nog aan het certificeren maar u kunt ook gewoon de 25 pakken dan unlocken we die ff". En dan zonder WA verzekering iemand met 45 km/h aanrijden. Dat gaat niet bijdragen aan de acceptatie van speed pedelecs.
Lomito

De verkoopcijfers van de maand mei 2017 zijn gepubliceerd: http://www.raivereniging.nl/artikel/mar ... jfers.html (Downloads rechtsonder).

In mei zijn 334 speed pedelecs verkocht waarvan 119 Stromer (marktaandeel 36%), 76 Riese&Müller (23%), 42 Gazelle (13%) en 35 Sparta (10%). In mei 2016 zijn 366 speed pedelecs verkocht, dus een daling van 9%.

Over de eerste 5 maanden va het jaar zijn totaal 1.293 speed pedelecs verkocht waarvan 432 Stromer (33%), 271 R&M (21%), 178 Gazelle (14%) en 138 Sparta (11%). Tot en met mei 2016 zijn 1.501 speed pedelecs verkocht, dus een daling van 14%.

Conclusies:
- Stromer gaat nog altijd als een speer en is marktleider in NL met een constant marktaandeel van 33%
- de negatieve invloed van de nieuwe regelgeving lijkt langzaam af te nemen (daling van 15 naar 14%)
- bekende merken als Kalkhoff, Flyer, Koga, Cannondale blijken de boot gemist te hebben.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank voor de cijfers, heel interessant om te lezen,

Ik denk dat Stromer dit jaar een gouden move heeft gedaan met de introductie van de ST1 X, en wel om twee redenen: 1. De ST1 X geeft mensen met een kleiner budget de kans om mee te genieten van de gewilde ST2 technologie en 2. Met de komst van de ST1 X is de ST1 een instap/uitloopmodel geworden dat nu overal (zolang ze er nog zijn, want ze gaan echt heel hard) tegen zéér aantrekkelijke prijzen wordt aangeboden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Klopt, de ST1 gaat als warme broodjes en de ST1x lijkt na aanvankelijk niet zo hard te lopen nu eindelijk los te komen.
Lomito

Mijn Stromer-dealer heeft contact gehad met de vertegenwoordiger van Stromer in NL, die is enkele dagen op "cursus" geweest in Zwitserland. Hij had weer verteld dat er binnenkort belangrijk/interessant/goed nieuws bekend wordt gemaakt maar verder moest zijn tong afbijten... ik ben benieuwd (Stromer3 Stromer3 Stromer3).
Lomito

De maand juli komt in zicht en dat betekent 2 dingen:
1. ik zal dat verrekte gele plaatje moeten monteren :evil:
2. de nieuwste verkoopcijfers van speed pedelecs worden gepubliceerd door de RAI vereniging :D

Ofwel het universum is in volledige harmonie...
YenY.png
YenY.png (2.35 KiB) 3228 keer bekeken

Om het knagende gevoel van dat onvermijdelijke gele blik enigszins te verzachten sta ik het mij toe een ander blik vooruit te werpen en mij te storten in de wereld van cijfers, de verkoopcijfers inderdaad.

De verkoop van fietsen is sterk seizoensafhankelijk. In de wintermaanden is de verkoop minimaal (goede tijd om een leuke deal te maken) om dan een hoogtepunt te beleven in april-mei-juni vanwege het mooie weer/lentekriebels, vervolgens af te zakken in juli en augustus (vakantie), nog even terug te komen in september (terug naar school/werk) om vervolgens in een lange winterslaap te gaan.

Helaas hebben ook speed pedelecs en dus ook Stromer daar last van.
De verkoopcijfers van Stromer van jan-jun 2016: 27-49- 67-69- 83-70
En verkoopcijfers van Stromer van jan-mei 2017: 39-67-108-99-119

Dat geeft een vrij constante groei te zien van ca. 45%, zelfs tegen de krimpende markt in :shock: en zo kom ik op een prognose voor juni 2017 van... 100 stuks. En aangezien ik blijkbaar zelf verantwoordelijk ben voor de verkoop van één Stromer stel ik mijn prognose bij naar... 101 stuks. 8-)
Lomito

En de verkoopcijfers voor de maand juni 2017 zijn binnen. Waar ik hiervoor een berekende prognose gemaakt had voor de maand juni (100 stuks) overtreffen de verkopen de verwachtingen: 108 stuks... go Stromer! Later meer over marktaandeel en dergelijke.

Vanmorgen reed er een leuke jongedame door de Hoofdstraat met een zwarte ST1, even later met een groene ST1... die was dus aan het proefrijden (zonder helm, foei Jos en Nelis)...

En ik ga verder... 108 verkochte Stromers in de maand juni 2017 tegen 70 vorig jaar, een stijging van 68% ofwel een flinke versnelling ten opzichte van de eerste 5 maanden die een vrij gelijkmatige groei van 45% lieten zien.

In juni 2017 zijn 313 speed pedelecs verkocht waarvan 108 Stromer (marktaandeel 35%, was 36 in mei), 66 Riese&Müller (21%, was 23% in mei), 25 Gazelle (8%, was 13% in mei) en 39 Sparta (13%, was 10% in mei). In juni 2016 zijn 397 speed pedelecs verkocht, dus een daling van 21% (was 9% in mei).

Over de eerste 6 maanden van het jaar zijn totaal 1.604 speed pedelecs verkocht waarvan 539 Stromer (34% was 33), 337 R&M (21% was 21), 203 Gazelle (13% was 14) en 176 Sparta (11% was 11%). Tot en met juni 2016 zijn 1.898 speed pedelecs verkocht, dus een daling van 16% t.o.v. 2016.

De conclusies blijven vrijwel gelijk:
- de markt voor speed pedelecs is met 16% gekrompen t.o.v. 2016 (was 15 in mei)
- R&M blijft ongeveerl gelijk, Gazelle verliest een beetje en Sparta wint een beetje
- Stromer blijft boven verwachting presteren

Daarnaast weten wij dat Stromer nieuwe modellen in de pijplijn heeft en haar voorsprong ongetwijfeld verder zal consolideren. Het echte nieuws daarover wordt eind augustus verwacht (introductie op Eurobike). Ofwel leuke tijden om Stromer-fan te zijn...
Martin

Wederom heb je een mooie analyse van de verkoopcijfers gemaakt. Voor mij persoonlijk wordt de keuze heel waarschijnlijk ook een Stromer, maar wacht toch nog heel even af wat Stromer voor nieuws brengt in 2018.
Sterke punt van Stromer is o.a. dat je een zeer goede actieradius hebt i.t.t. de andere speed pedelcs met voornamelijk Bosch motoren en accu's. Die accu van 500W trap je met een beetje doorijden leeg na 25 km. Wat ik gehoord heb komt er ook geen innovatief nieuws van Bosch in 2018 met een grotere accu. Schijnt dat er pas vanaf 2019/2020 een geïntegreerde grotere accu wordt gepresenteerd, maar dan heb je de boot naar mijn mening al lang gemist t.o.v. Stromer.
Ik was trouwens wel benieuwd hoe goed de nieuwe Trek Commuter 8+ het zou doen, maar dit viel mij vies tegen in de verkoopcijfers. Mooie fiets met geïntegreerde accu, maar ook hier weer met 500W accu. De nieuwe Specialized Vado turbo 5.0/6.0 zal volgens mij ook geen hoogvlieger worden in de verkoopcijfers, maar de toekomst zal dit leren.
Conclusie: Stromer staat op speed pedelec gebied terecht op nummer 1. :)
Laatst gewijzigd door Martin op 12 jul 2017, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Lomito

Stromer laat de concurrenten ruim achter zich (34% tegen 21/13/11%) met twee ijzersterke pluspunten:
- 500 Watt motor in het achterwiel tegenover 350 Watt middenmotor (= meer rijplezier)
- 983 Wh accu tegenover 500 Wh (= grotere actieradius)

Zoals Martin terecht opmerkt is een grote actieradius van groot belang, deze fietsen worden vooral verkocht aan forensen voor wie de speed pedelec een financieel aantrekkelijk alternatief is voor hun dagelijkse autoritten (filerijden). Om op tijd op je werk aan te komen wil je zeker weten dat je de hele rit op ondersteuning van de motor/accu kan rekenen. Met de Riese&Müller Charger kan voor een dubbele accu gekozen worden, dus samen 1000 Wh, vergelijkbaar met de 983 Wh accu van Stromer maar die heeft de accu mooi weggewerkt in het frame.

De sterkere motor zorgt voor merkbaar betere ondersteuning waardoor de maximale snelheid van 45 km/uur daadwerkelijk bereikt kan worden en langere tijd kan worden volgehouden. Voor wie zich aan de wet wil houden door bibeko op de rijbaan te gaan rijden is die hogere kruissnelheid een pré, zo kun je nog enigszins met het gemotoriseerde verkeer meekomen. En daarnaast zorgt de sterkere motor voor meer rijplezier, een goddelijke hand op je rug waardoor je niet meer tegen de wind in of heuvel op hoeft te stoempen.

Als de concurrentie niet weggevaagd wil worden zal zij op deze twee punten een inhaalslag moeten maken.
Plaats reactie