Stromer NL-marktleider in 2017

Lomito

Over nieuwtjes gesproken... vanmorgen sprak ik Jos die me vertelde dat ze binnenkort een partij van maar liefst 35 Stromers geleverd krijgen, demo- en overjarige modellen ST1, ST2 en zelfs enkele ST2s... :shock: ...als beloning voor de hoge verkoopcijfers heeft de dealer een streepje voor bij Stromer. Dit is dus dé kans voor iedereen die graag een ST2 of ST2s wil gaan rijden voor een veel leukere prijs... :d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Meteen in de telefoon geklommen, kennis gemaakt met Jos (dat werd ook wel eens tijd want die twee zijn beroemd op ons forum), en optioneel (afhankelijk van prijs en staat) ingetekend op een ST2 S. :D
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Alvast gefeliciteerd met de ST2s. :D

Ik was vandaag in Zwolle en kon het niet laten om even de fietswinkel Scholten te bezoeken. Heb voor het eerst even de Stromer in het echt mogen aanschouwen en vasthouden. Vier dingen vielen me wel op: de Stromer ziet er super vet uit, het stuur is minder breed dan ik dacht, de spiegel vind ik echt niet mooi en de banden zijn behoorlijk dikker dan ik me had voorgesteld. Helaas was de man die verstand had van Stromers vandaag niet in de winkel aanwezig. :cry:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 01 aug 2017, 00:34 Alvast gefeliciteerd met de ST2s. :D
Nouwwww... ik weet het nog niet hoor. Het wordt echt knijpen qua budget, dus hangt er vanaf of ik er met de verkoper uit kom. Maar die ST2 S blijft aan me trekken sinds ik erop gereden heb, zoveel is zeker waar.
Henry schreef: 01 aug 2017, 00:34 Ik was vandaag in Zwolle en kon het niet laten om even de fietswinkel Scholten te bezoeken. Heb voor het eerst even de Stromer in het echt mogen aanschouwen en vasthouden. Vier dingen vielen me wel op: de Stromer ziet er super vet uit, het stuur is minder breed dan ik dacht, de spiegel vind ik echt niet mooi en de banden zijn behoorlijk dikker dan ik me had voorgesteld. Helaas was de man die verstand had van Stromers vandaag niet in de winkel aanwezig. :cry:
Ja, de banden zijn breed. Ik weet niet welke Stromers je hebt bekeken, maar de Schwalbes zijn breder dan de Continental Top Contact II banden (die standaard op de ST2 S zitten). Als je dunne race-bandjes gewend bent dan zal dit even wennen zijn. Als je uit de MTB hoek komt, dan valt dat reuze mee. Ik ben er blij mee, vanwege de vering en de grip. Ik heb destijds voor Stromer gekozen ipv bijvoorbeeld voor een R&M vanwege de robuuste bouw. Het is een gevoelskwestie, die wel een beetje aansluit bij wat jij in een ander topic zei: hoe ver kan de techniek gaan voordat het niet meer houdbaar is. Welnu: ik wil met snelheden tot 45km/u een serieuze fiets onder me, misschien een beetje zwaar en breed, maar wel oerstevig. En de motor is sterk genoeg om het gewicht op snelheid te brengen. Op de Stromer heb ik nooit het gevoel dat ik sneller ga dan het materiaal kan hebben. En vet is de Stromer zeker!

Wel beduidend minder dat een Stromer verkoper niet altijd in een winkel die Stromers verkoopt aanwezig is. Wat dat betreft ben ik nog steeds blij met mijn dealer Qicq. Die doen als Concept Store vrijwel enkel Stromers (en fietsen van moederbedrijf BMC), dus degenen met verstand van zaken zijn er altijd :D . Ik heb best al wat dingetjes gehad met mijn ST1 X en ze hebben alles steeds binnen één dag en naar volle tevredenheid voor me opgelost.

Je moet er toch niet aan denken dat je een defect hebt aan je dure Stromer en dat degene die dit voor je op gaat lossen er die dag "net effe" niet is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

ST2s wel of niet: Oké, dan wachten nog maar even met de felicitaties. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je van de ST1-X gelijk de stap naar de ST2s wilt zetten. Wat is er mis met de ST2?

Over de fietswinkel in Zwolle. De beste man was die dag naar een fietsbeurs. Als ik besluit om er een aan te schaffen dan ga ik naar QicQ in Amsterdam of naar Dikkenberg in Herveld (omdat Lomito daar goede ervaringen mee heeft).
Ze hadden in Zwolle 2x ST1, 1x ST1-X, 2x ST2 (waarvan 1 een demofiets was) en in de werkplaats 1x ST2s staan. Ik heb de Stromers dus met de hele dikke Schwalbes gezien. Zelf ik ik ook Schwalbes op mijn MTB, maar dan wel een maatje slanker. Ik snap nu ook beter waarom de grip van de dikke Schwalbes bij nat wegdek minder is, zeker ik hogere snelheden. Zelf ben ik van mening dat hard rijden op een nat wegdek gevaarlijk is. Door olie en viezigheid kan een nat wegdek spiegelglad worden. Daarnaast moet je je goed realiseren dat je op een "gewone" fiets zit en niet op een waterfiets. :lol: Om die reden vermijd ik het liefst alle vormen van water.

Net als jou spreekt het mij ook wel aan dat de Stromer van degelijk materiaal is gemaakt. Mijn verkochte Full Carbon racefiets kon ik eenvoudig optillen (dat ding woog bijna niks), maar een Stromer (en mijn huidige mountain e-bike die ook geen lichtgewichtje is) geven me toch een veiliger gevoel, zowel bij het fietsen als bij het remmen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 01 aug 2017, 01:35 Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je van de ST1-X gelijk de stap naar de ST2s wilt zetten. Wat is er mis met de ST2?
Helemaal niks. De ST2 vind ik geweldig. T.o.v. de ST1 X is met name de sterkere motor een grote pré en in grote lijnen is de ST2 beter afgemonteerd. Maar de ST2 S, die is helemaal "af", heeft dezelfde motor als de ST2, de grootste accu, dat elektrisch schakelen vind ik fenomenaal (op de ST2 zit een voorderailleur dat ik niet nodig heb) en de bouwlamp is onovertroffen, niet alleen in formaat -dat had niet gehoeven voor mij- maar zeker ook in functionaliteit. Overigens vind ik de ST2 Solar Impulse ook een ontzettend leuke fiets, maar die is wel zo ongeveer uitverkocht inmiddels.

Kan best zijn, dat het uiteindelijk toch een ST2 wordt, maar dan wacht ik langer, want de afschrijving op mijn ST1 X na zo'n kort gebruik is naar verhouding te groot voor een aankoop die maar zo weinig in prijs scheelt. En als het een ST2 wordt, dan heb ik nog wel even geduld want ik verwacht dat de prijzen van de ST2 dit najaar, en zeker in het voorjaar van 2018, heel hard gaan dalen terwijl er bij veel dealers nog wel wat op voorraad zullen staan, zoals nu ook met de ST1 het geval is. De ST1 wordt inmiddels aangeboden voor prijzen waar je echt geen nee meer tegen kunt zeggen.

Het helpt bij de ST2 ook dat mijn maat 17" is, daar blijven dealers het langst mee zitten (dat zie je nu ook bij Velodrome in België met de ST1 17") en dat is prijstechnisch ook in mijn voordeel. Bij de ST2 S is dit een nadeel want er circuleren maar weinig 17" modellen op de markt.

Kortom: ik houd de Stromer-markt als een havik in de gaten en de cijfers die Lomito hier periodiek presenteert helpen daar goed bij :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik verwacht de nieuwste verkoopcijfers van de RAI vereniging volgende week donderdag...
Martin

Nou Lomito, de verkoopcijfers zijn al bekend hoor en je zat heel dicht bij je verwachting van 91 st. Stromers over de maand juli.
De rest van de analyse laat ik maar weer aan jou over, gaat je goed af moet ik zeggen. :ay
Lomito

Dank je... ik had inderdaad de prognose flink naar boven bijgesteld (van 75 naar 91 stuks) vanwege het ongewoon aantal Stromers dat hier voorbij kwam voor een proefritje in de maand juli. Het zijn er dus 94 stuks geworden waarmee zelfs mijn stoutste verwachtingen overtroffen zijn... :bu:

Oké, 94 stuks in juli 2017 tegen 52 stuks een jaar eerder, dat is met 81% meer bijna een verdubbeling t.o.v. juli 2016.

In juli 2017 zijn 301 speed pedelecs verkocht waarvan 94 Stromer (marktaandeel 31%, was 35 in juni), 61 Riese&Müller (20%, was 21% in juni), 61 Gazelle (20%, was 8% in juni) en 33 Sparta (11%, was 13% in juni). In juli 2016 zijn 295 speed pedelecs verkocht, dus deze maand een stijging van 2% (was een daling van 21% in juni).

Over de eerste 7 maanden van het jaar zijn totaal 1.906 speed pedelecs verkocht waarvan 634 Stromer (33% was 34), 398 R&M (21% was 21), 264 Gazelle (14% was 13) en 209 Sparta (11% was 11%). Tot en met juli 2016 zijn 2.193 speed pedelecs verkocht, dus een daling van 13% t.o.v. 2016 (was 16 in juni).

De conclusies:
- de markt voor speed pedelecs in NL lijkt zich te herstellen met een stijgende verkoop in juli 2017
- R&M blijft ongeveer gelijk, Sparta verliest een beetje maar Gazelle wint marktaandeel
- Stromer doet het bijzonder goed met 94 stuks (+81%) maar moet toch wat marktaandeel inleveren (door Gazelle)

Wat is hier aan de hand? Met de stijgende verkopen van speed pedelecs lijkt de negatieve invloed van de nieuwe regelgeving op z'n einde te zijn. De handhaving stelt weinig voor zodat men gewoon op het fietspad kan blijven fietsen en er lijkt nu een inhaalslag plaats te vinden, mensen hebben gewoon even de kat uit de boom gekeken en gaan er nu voor. Wat ook meespeelt is dat de economie aantrekt waardoor de files weer toenemen maar ook dat er geld is om te investeren in een speed pedelec. Vooral Stromer en Gazelle blijken te profiteren van de gunstige marktomstandigheden, de andere bekende merken missen de aansluiting.

Goed nieuws dus voor Stromer dat al vele maanden achtereen de markt domineert en telkens hogere verkoopcijfers laat zien.
Lomito

Er is een Stromer-dealer die vandaag de hand heeft weten te leggen op 52 Stromers (alle types), nul kilometer op de teller maar slechts een kleine lakschade (transportschade). Het gaat weer druk worden hier in de straat. :mrgreen:
Plaats reactie